Poziom kształcenia kadr największą bolączką branży PR w Polsce
W ocenie specjalistów zajmujących się public relations, kluczowym problemem funkcjonowania branży jest poziom systemu kształcenia młodych kadr - wynika z raportu na temat kondycji polskiego sektora PR przeprowadzonego przez Exacto.
Specjaliści biorący udział w badaniu ocenili kondycję branży PR na 4,42 w siedmiostopniowej skali. W przełożeniu na wartość procentową (od 0 do 100), wartość ta wynosi 57 proc. Ogólna kondycja branży PR została oceniana przez środowisko jako przeciętna – sytuacja jest stabilna, ale wymaga poprawy.
Ankietowani oceniali również poszczególne wymiary, składające się na ogólny obraz sytuacji w branży. Najwyższe noty otrzymały rozwój branży PR oraz zapotrzebowanie biznesu na usługi public relations (średnia ocen 5,08). Wysoko oceniono także wartość rynkową branży (4,8), budżety przeznaczane na usługi public relations (4,66) i jakość świadczonych przez agencje usług (4,61).
Na 3,6 oceniono poziom kształcenia kadr specjalistów PR – to najsłabszy wynik w całym zestawieniu. Nisko oceniono również świadomość klientów w zakresie PR (3,93) oraz skojarzenia z terminem „public relations” (4,01) – warto podkreślić, że w tym przypadku odnotowano największe zróżnicowanie opinii badanych.
Najlepiej kondycję branży oceniły osoby związane z nią od 4 do 10 lat. Niewiele różnili się w swoich ocenach pracownicy z największym i najmniejszym stażem zawodowym. Na podobnym poziomie wypadł rozkład ocen w podziałach na płeć (przy czym odpowiedzi udzieliło dużo więcej kobiet) oraz stopień stanowiska.
Najwięcej wysokich ocen kondycji branży zebrano w grupie osób pracujących na stanowiskach wykonawczych (18,9 proc.), ze stażem pracy od 4 do 10 lat (17,6 proc.) oraz reprezentujących sektor PR (17,5 proc). W tej grupie odnotowano także najwyższy odsetek niskich ocen kondycji branży – 22,5 proc, niewiele więcej niż wśród pracowników z długim stażem – 20,5 proc.
Badani oceniali oprócz poszczególnych wymiarów także stopień przydatności różnych sfer PR-u w procesie budowania wizerunku organizacji. Za najbardziej przydatne uznawane są relacje z mediami (4,7) oraz zarządzanie kryzysowe (4,69). Wysoko oceniono także znaczenie monitoringu mediów (4,54), budowania relacji w internecie (4,43) czy PR wewnętrzny (4,39). Najniższą przydatność ma według badanych sponsoring (3,49), lobbing (3,55) i CSR (4,09).
Analiza kondycji branży public relations powstała na podstawie badań ilościowych przeprowadzonych 20–21 kwietnia 2017 roku podczas Kongresu Profesjonalistów Public Relations w Rzeszowie. Za realizację odpowiadał Dział Badań i Analiz Strategicznych Exacto przy współpracy ekspertów Instytutu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Jednostkę analizy stanowiły odpowiedzi 157 ekspertów i liderów z branży PR, którzy specjalizują się w kształtowaniu stosunków organizacji z jej otoczeniem. Dane empiryczne zebrano za pomocą techniki ankiety audytoryjnej. W badaniu uczestniczyli przedstawiciele administracji publicznej, sektora prywatnego oraz pracownicy agencji oferujących usługi public relations.
Dołącz do dyskusji: Poziom kształcenia kadr największą bolączką branży PR w Polsce