Netflix z 11,9 mln polskich użytkowników, Viaplay wystartował z 1,3 mln
W sierpniu Netflix miał 11,94 mln użytkowników w Polsce, trzy-cztery razy więcej niż zajmujące kolejne pozycje witryny VoD i OTT WP.pl, Player i CDA Premium. Platformę Viaplay, która pojawiła się w Polsce, odwiedziło 1,27 mln internautów.
Według wyników badania Mediapanel opracowanych przez Wirtualnemedia.pl serwis www i aplikacja mobilna Netflixa w sierpniu zanotowały w Polsce 11,94 mln użytkowników i 35,95 proc. zasięgu. W ramach badania pierwszy raz podano łączne dane, z uwzględnieniem współpodwiedzalności, wersji www i aplikacji mobilnych poszczególnych platform.
Netflix ma trzy-cztery więcej użytkowników niż kolejne platformy VoD i OTT. Platformy WP.pl z tego obszaru (serwis i aplikacja mobilna WP Pilot oraz serwis WP Wideo) miały 4,49 mln odwiedzających i 13,51 proc. zasięgu, serwis i aplikacja Playera (Grupa TVN Discovery) - 3,21 mln użytkowników i 9,67 proc. zasięgu, a CDA Premium - 3,17 mln użytkowników i 9,54 proc. zasięgu.
CDA Premium z tys. subskrybentów
Spośród wszystkich platform obecnych w zestawieniu szczegółowe dane o swojej działalności w Polsce publikuje jedynie CDA Premium, należące do notowanej na giełdzie spółki CDA.
W drugim kwartale br. przychody firmy zwiększyły się rok do roku o 6,6 proc., dużo słabiej niż w poprzednich kwartałach. Na koniec czerwca z usługi CDA Premium korzystało 336,8 tys. subskrybentów, o 20 proc. więcej niż przed rokiem. W sierpniu zaoferowano im dodatkowo nową opcję - CDA TV ze streamingiem 90 stacji telewizyjnych.
Netflix podaje swoje wyniki globalnie i z podziałem na główne regiony. W drugim kwartale br. koncern osiągnął wzrost przychodów o 19,4 proc. do 7,34 mld dolarów i zysku netto z 720 mln do 1,35 mld dolarów. W br. platforma zyskuje zdecydowanie mniej subskrybentów niż w poprzednich latach, na koniec czerwca miała ich 209,18 mln. Według nieoficjalnych informacji w Polsce Netflix ma ok. miliona subskrybentów.
Nowe platformy Polsatu w miejsce Ipli
HBO GO miało w sierpniu 2,89 mln polskich użytkowników i 8,69 proc. zasięgu. Niedawno WarnerMedia ogłosił kolejny etap ekspansji swojej nowej platformy HBO Max, w Polsce ma się ona pojawić w przyszłym roku.
W przypadku Grupy Polsat-Interia podano łączne wyniki platform VoD i OOT w związku z ich reorganizacją trwającą od połowy sierpnia. W sumie zanotowały 2,43 mln użytkowników i 7,31 proc. zasięgu. Firma zrezygnowała niedawno z Ipli, którą zastąpiły dwie nowe platformy: działająca od połowy sierpnia Polsat Go z darmowymi treściami i uruchomiony z początkiem września Polsat Box Go oferujący treści w modelu subskrypcyjnym.
Z kolei platformy Telewizji Polskiej (serwisy vod.tvp.pl, część tvp.pl dotycząca seriali i programów oraz aplikacje TVP VOD i TVP Stream) miały 2,18 mln użytkowników i 6,57 proc. zasięgu.
Debiut Viaplay z 1,3 mln użytkowników
Do Canal+ Polska należą obecnie dwie platformy: uruchomiona wiosną ub.r. Canal+ online dostępna dla wszystkich internautów oraz działające od lat NC+go skierowane do abonentów telewizyjnych Canal+. W sierpniu ta pierwsza zanotowała 1,68 mln użytkowników i 5,06 proc. zasięgu, a druga - 1,5 mln użytkowników i 4,52 proc. zasięgu.
W maju br. na Canal+ online wprowadzono cztery nowe pakiety, a w sierpniu - wspólny pakiet z Neflixem. Natomiast platforma NC+go jest stopniowo wygaszana - od połowy lipca każdy abonent może z niej korzystać maksymalnie na dwóch urządzeniach jednocześnie.
Na początku sierpnia w Polsce pojawiła się szwedzka platforma Viaplay, która w połowie sierpnia zaczęła pokazywać niemiecką ligę piłkarską. W całym zeszłym miesiącu miała 1,27 mln użytkowników i 3,82 proc. zasięgu.
Debiutowi Viaplay towarzyszy kampania reklamowa podkreślająca, że przez pierwsze 30 dni można korzystać z platformy za darmo. Viaplay od startu włączono do ofert sieci kablowych UPC Polska i Vectra, natomiast na początku września - do oferty sieci telekomunikacyjnej Play, m.in. w ramach usługi Play Now TV.
Netflix powiększa przewagę
W porównaniu z lipcem Netflix osiągnął wzrost o 1,06 mln polskich użytkowników (to 9,7 proc. w górę). W efekcie powiększył przewagę nad kolejnymi platformami, które zanotowały dużo mniejsze wzrosty.
Platformy WP.pl zyskały 29 tys. odwiedzających (to wzrost o 0,6 proc.), Player - 163,3 tys. (5,4 proc.), a CDA Premium - 237,3 tys. (8,1 proc.).
Procentowo największe wzrosty osiągnęły platformy Grupy Polsat-Interia (o 887,1 tys. użytkowników, czyli 57,5 proc.), Canal+ online (o 442,9 tys. internautów, 35,8 proc.) i NC+go (o 272,2 tys. użytkowników, 22,1 proc.).
Z kolei HBO GO zanotowało spadek o 8,6 tys. użytkowników (0,3 proc.), a platformy Telewizji Polskiej - wzrost o 42,4 tys. (2 proc.).
Dołącz do dyskusji: Netflix z 11,9 mln polskich użytkowników, Viaplay wystartował z 1,3 mln
Viaplay to pewnie testowanie platformy 30 dni, efekt zobaczymy po 3 miesiącach a finalny za 2 lata, jak będą już u nich wszystkie prawa, między innymi do F1.