Netia: 413,4 mln zł przychodów w III kw., strategia zaktualizowana
Netia zaprezentowała swoje wyniki finansowe za III kwartał i pierwszych dziewięć miesięcy 2014 roku. Spółka podtrzymała całoroczną prognozę finansową zakładającą m.in. osiągnięcie przychodów w wysokości 1,675 mld zł i skorygowanego zysku EBITDA na poziomie 505 mln zł.
Przychody Netii w zakończonym 30 września III kwartale 2014 roku wyniosły 413,4 mln zł, co oznacza spadek o 2 proc. w porównaniu z wcześniejszymi trzema miesiącami. Spadek przychodów nastąpił przede wszystkim za sprawą spadku o 3 proc. liczby usług (RGU), głównie na bazie dostępu regulowanego, oraz w efekcie obniżki stawek MTR.
Skorygowany zysk EBITDA wyniósł w III kwartale 120,3 mln zł, wykazując spadek o 4 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału. Marża skorygowanego zysku EBITDA wyniosła 29,1 proc. Natomiast skorygowany zysk operacyjny EBIT wyniósł w III kwartale 13,9 mln zł, a po pierwszych 9 miesiącach br. - 62,6 mln zł. Do końca września br. Netia osiągnęła dodatnie przepływy wolnych środków pieniężnych na poziomie operacyjnym (OpFCF) w wysokości 221,6 mln zł.
Na koniec III kwartału br. Netia świadczyła łącznie 2,361 mln usług (RGU), w tym 1,833 mln w segmencie B2C (klienci indywidualni i mikro firmy) i 493,9 tys. w segmencie B2B (przedsiębiorstwa i instytucje). O ile w segmencie B2C spółka odnotowała spadek liczby usług o 64,3 tys. (w tym 58,7 tys. odłączeń netto na rynku regulowanym), o tyle w segmencie B2B liczba usług urosła trzeci kwartał z rzędu, tym razem o 1,9 tys. RGU.
Największy spadek - o blisko 43 tys., do 1,372 mln - odnotowano w zakresie usług głosowych, przede wszystkim na bazie dostępu regulowanego WLR. Z kolei liczba usług szerokopasmowych spadła o 20 tys., do 806,3 tys., co oznacza spadek o 2 proc. w porównaniu do II kwartału br.
Na koniec września 2014 roku 50 proc. usług szerokopasmowych i 47 proc. usług głosowych świadczonych było na bazie sieci własnych Grupy Netia. Spółka utrzymuje przy tym poziom ARPU dla usług szerokopasmowych w wysokości 56 zł.
O ponad 5 tys., do 133,9 tys., wzrosła w III kwartale br. liczba świadczonych przez Grupę Netia usług TV. Oznacza to 20-proc. wzrost rok do roku i 4-proc. wzrost kwartał do kwartału, przy stabilnym ARPU w wysokości 37 zł.
34 proc. klientów usług szerokopasmowego dostępu do internetu na bazie własnych sieci Grupy Netia jest jednocześnie użytkownikami usług telewizyjnych.
Na koniec września br. liczba abonentów Telewizji Osobistej na sieci HFC wyniosła blisko 2,3 tys., a na dzień 3 listopada br. na bazie sieci HFC spółka sprzedała ponad 6,3 tys. usług TV.
Zarząd Netii przedstawił aktualizację kluczowych kierunków strategicznych spółki do 2020 roku. Dywizja B2C ma się koncentrować na ustabilizowaniu wyników finansowych poprzez poprawę efektywności kosztowej oraz na lepszym wykorzystaniu posiadanej infrastruktury dostępowej, poprzez wzrost penetracji usługami szczególnie na sieciach zmodernizowanych już do standardu NGA. W realizacji tego celu spółka planuje silniej korzystać z narzędzi zapobiegających odejściom klientów (antychurn) oraz geomarketingu.
Z kolei dywizja B2B ma koncentrować się na dynamicznym rozwoju w segmencie "new data" oraz ICT, m.in. poprzez rozwój centrów danych oraz usług w chmurze. W ramach aktualnych kierunków strategicznych brane są pod uwagę potencjalnie selektywne akwizycje kompetencji i/lub infrastruktury w tym obszarze. Spółka zamierza też nawiązać partnerstwo strategiczne w zakresie rozwiązań konwergentnych, w celu oferowania pełnego zakresu usług. Jednym z kluczowych zadań dywizji B2B ma być także koncentracja na wykorzystaniu potencjału rynku usług hurtowych przy pomocy pełnej utylizacji własnej infrastruktury sieciowej. Planowana jest również reorganizacja modelu operacyjnego w zakresie sił sprzedaży oraz procesów sprzedażowych, a także poszukiwanie optymalnych modeli kosztowych działalności segmentu klientów biznesowych.
Dołącz do dyskusji: Netia: 413,4 mln zł przychodów w III kw., strategia zaktualizowana