NIK: PAŻP niegospodarnie promowała w TV Republika przepisy o dronach
Najwyższa Izba Kontroli oceniła, że zamówienie przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej programu w Telewizji Republika o nowych przepisach dotyczących lotów dronami było działaniem niegospodarnym.
Najwyższa Izba Kontroli kontrolowała Polską Agencję Żeglugi Powietrznej od 2 sierpnia do 29 grudnia 2021 r., a okres objęty kontrolą sięgał od 1 stycznia 2018 r.
Ustalono, że w tym okresie PAŻP podpisała 131 umów o łącznej wartości 8,3 mln zł dotyczących gadżetów reklamowych, komunikacji kryzysowej i działań związanych z udziałem w kongresach. Natomiast 4,7 mln zł kosztowały (licząc z usługami dodatkowymi) kampanie w radiu i telewizji.
Zastrzeżenia NIK wzbudziła współpraca z Telewizją Republika, w ramach której PAŻP wiosną ub.r. miała zapłacić 738 tys. zł za liczący dziesięć 20-minutowych odcinków program na temat zmian przepisów dotyczących lotów dronami. Według NIK było to działanie niegospodarne, ponieważ stacja ma niską oglądalność, więc nie zapewnia dotarcia do odpowiedniej grupy docelowej.
Do końca ub.r. wyemitowano tylko dwa odcinki trwające po 13-14 minut. PAŻP zapłaciła 246 tys. zł zaliczki, w ramach aneksu do umowy uzgodniono, że za tę kwotę do końca lutego br. na antenie stacji miał pojawić się jeszcze jeden odcinek.
Zdaniem NIK umowa niewystarczająco zabezpieczała interesy PAŻP. - Zawarte w umowie zastrzeżenie kary umownej zostało ograniczone wyłącznie do sytuacji rozwiązania lub odstąpienia od umowy z winy Telewizji Republika SA. Takie zastrzeżenie nie zabezpieczało interesu PAŻP, albowiem nie przewidywało kar za opóźnienie w realizacji kampanii, nieudostępnienie czasu w paśmie najwyższej oglądalności czy za wyemitowanie audycji o czasie krótszym niż wynika to z zawartej umowy - opisano w raporcie NIK.
Ponadto PAŻP podpisała 28 umów na łączną kwotę 451 tys. zł dotyczących promowania pracy kontrolerów ruchu lotniczego.
TV Republika ma 0,1 proc. udziału w rynku oglądalności
Według danych Nielsen Audience Measurement w czerwcu br. TV Republika miała 0,12 proc. udziału w rynku telewizyjnym, o 71 proc. więcej niż przed rokiem. Na początku sierpnia pojawiła się w ofercie naziemnego multipleksu cyfrowego w Katowicach.
Spółka nadająca kanał w ub.r. zanotowała wzrost przychodów o 12,4 proc. i pierwszy zysk netto w swojej 9-letniej historii, wynoszący 228 tys. zł.
W ostatnich latach na antenie Telewizji Republika promowały się, także poprzez sponsoring programów, różne spółki i instytucje państwowe. Swój program dalej prowadziła Joanna Lichocka już po tym, jak jesienią 2015 roku została wybrana z listy PiS do Sejmu. Natomiast Antoni Macierewicz na początku 2018 roku, krótko po odwołaniu ze stanowiska ministra obrony narodowej, zaczął współprowadzić w stacji cykl „Pilnujmy Polski!”.
Dołącz do dyskusji: NIK: PAŻP niegospodarnie promowała w TV Republika przepisy o dronach