Nowe badanie polskiego internetu po testach. Więcej danych o mobile’u i audio/wideo, wyniki dzienne i tygodniowe
GfK Polonia przygotowuje się do uruchomienia na zlecenie PBI nowego badania polskiego internetu - Planet. Tak jak dotychczasowy Megapanel będzie ono obejmować dwa rodzaje pomiaru (site-centric i user-centric) i prezentować podobne parametry, przy czym będzie więcej statystyk internetu mobilnego i treści audio i wideo. Do pomiaru wydawcy zgłosili jak na razie ponad 2,5 tys. stron i aplikacji.
GfK Polonia zajmie się realizacją nowego badania korzystania ze stron i aplikacji przez polskich internautów, po tym jak w maju br. wygrała przetarg zorganizowany przez spółkę Polskie Badania Internetu (PBI) zrzeszającą największych rodzimych wydawców. W walce o to zlecenie pokonała m.in. Gemiusa, który z końcem br. przestanie realizować dla PBI funkcjonujący przez ponad 10 lat Megapanel.
Nowe badanie będzie nosić nazwę Planet PBI/GfK. Tak samo jak Megapanel będzie złożone z pomiaru ruchu w serwisach i aplikacjach (site-centric), do których kodów wydawcy dodadzą odpowiednie skrypty, oraz mniej szczegółowego badania popularności wszystkich stron i aplikacji (user-centric), na podstawie aktywności w sieci kilku tysięcy internautów.
- Mamy w tej chwili ponad 2,5 tys. media-id (czyli domen, playerów, aplikacji) zgłoszonych do badania. Te liczby ciągle rosną, dokładne statystyki o liczbie mierzonych podmiotów będziemy mogli podać pod koniec grudnia - informuje Wirtualnemedia.pl Andrzej Garapich, prezes PBI. -. Za to z punktu widzenia zasięgu mamy prawie 100 proc. internetu - zaznacza.
Parametry pomiaru site-centric będą takie same jak w Megapanelu: przede wszystkim zasięg, liczba użytkowników i odsłon, czas korzystania i wskaźniki pochodne, a także parametry demograficzne użytkowników. W przypadku witryn, aplikacji i streamów nieobjętych audytem site-centric będą to zasięg, liczba użytkowników i parametry demograficzne. - Dążymy do tego, aby definicje wskaźników w nowym badaniu były podobne do tych w obecnym - podkreśla Andrzej Garapich.
Bardziej szczegółowy niż dotychczas będzie natomiast pomiar korzystania z internetu mobilnego oraz treści audio i wideo. - W przypadku pomiaru witryn i aplikacji mobilnych w nowym badaniu wskaźniki będą takie same jak dla desktopowego internetu. W przypadku nieaudytowanych witryn mobilnych nie będzie informacji o odsłonach i czasie korzystania - opisuje Garapich. - Korzystanie z treści audio i wideo będzie mierzone za pomocą skryptu, który będzie wysyłał do oprogramowania informacje o aktywnościach użytkownika w playerze. Jeśli w witrynie nie będzie umieszczonego skryptu, nie będziemy mogli mierzyć tych treści. Pozostanie tylko pomiar na bazie pomiaru user-centric, a więc liczba użytkowników, zasięg oraz parametry demograficzne użytkowników badanych treści - dodaje prezes PBI.
W Megapanelu badanie korzystania z treści audio i wideo wprowadzono dwa lata temu, przy czym było krytykowane przez część czołowych wydawców treści wideo, niektórzy do tej pory nie zdecydowali się do niego przystąpić. - W Megapanelu wydawcy mieli możliwość pomiaru swoich streamów i otrzymywania wyników na własny użytek, natomiast nie były one dostępne dla wszystkich użytkowników oprogramowania. W nowym badaniu będą prezentowane wyniki wszystkich streamów, w których zaimplementowano skrypty pomiarowe - zapowiada Andrzej Garapich.
Inaczej będzie też przebiegać badanie user-centric: użytkownicy są do niego zapisywani za pomocą wywiadów telefonicznych lub ankiet bezpośrednich. W przyszłym roku uczestników badania będzie 7,5 tys., a w kolejnych latach - 10 tys. Każdy zainstaluje aplikację monitorującą jego aktywność w sieci nie tylko na komputerze, lecz także urządzeniach mobilnych, na których korzysta z internetu.
W przypadku Megapanelu liczba uczestników badania jest podobna, natomiast są oni pozyskiwani do udziału w nim tylko poprzez internet, a program monitorujący ich aktywność w sieci instalują jedynie na komputerach. A ponieważ coraz więcej internautów korzysta głównie z urządzeń mobilnych, niektórzy analitycy (chociażby menedżerowie dużych polskich wydawców wypowiadający się dla Wirtualnemedia.pl na początku br.) oceniali, że w Megapanelu niedoszacowana jest odwiedzalność wielu portali i aplikacji zagranicznych.
Wyniki Planet PBI/GfK będą podawane znacznie szybciej niż w przypadku obecnego badania: w ciągu 8 dni roboczych po zakończeniu analizowanego miesiąca. - Udostępnimy dane dzienne - na ich podstawie będzie można tworzyć zestawienia tygodniowe czy kilkudniowe lub dowolnie wybranego okresu, np. wszystkie wtorki kwartału - zapowiada Andrzej Garapich. Nie będzie natomiast dostępnych wyników z jeszcze krótszych okresów. - W pomiarze widowni internetowej nie jest stosowana praktyka dostarczania danych godzinowych czy danych z części dnia - tłumaczy Garapich.
GfK Polonia i PBI przeprowadziły już testowe pomiary i szkolenia dla wydawców. - Pomiary wypadły dobrze, uczestnicy szkoleń wysoko ocenili ich jakość. Uczestnikom bardzo podobała się również aplikacja, za pomocą której będą udostępniane wyniki - opisuje prezes PBI.
Nowe badanie zgodnie z zapowiedziami będzie prowadzone od początku przyszłego roku. - Potwierdzamy wszystkie wcześniej zadeklarowane terminy - podkreśla Andrzej Garapich.
Dołącz do dyskusji: Nowe badanie polskiego internetu po testach. Więcej danych o mobile’u i audio/wideo, wyniki dzienne i tygodniowe
Blokowac te adresy:
config.sensic.net
pl1-sst.sensic.net
gfk-pl-pl.sensic.net
sui-generator.sensic.net
dmi.sensic.net