O Unii w TVP
Programy TVP przed referendum akcesyjnym Polski do Unii Europejskiej
Telewizja Polska, w okresie poprzedzającym referendum, w którym wypowiemy się w sprawie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, przygotowuje i emituje szereg programów. Głównym ich celem jest uświadomienie Polakom potrzeby wzięcia udziału w referendum, aby każdy wyraził własną opinię w sprawie integracji.
- TVP w swych programach umożliwia prezentację różnych poglądów na akcesję do Unii Europejskiej, także przeciwnych wejściu Polski do Unii. W działaniach tych wykorzystywane są wszystkie anteny TVP, telegazeta i strony internetowe Telewizji Polskiej. W telegazecie powstaje blok informacji nt. Unii Europejskiej, w internecie – strona „Referendum 7-8 czerwca”, która będzie stanowiła ewolucyjne przejście od istniejącej strony „Do Unii”, ku stronie z fragmentami programów, wypowiedziami autorytetów, gwiazd telewizji i filmu, konkursami, czatami i moderowanym forum dyskusyjnym. Integralnym elementem strony www będzie informacja o wybranych programach TVP, informujących o tematyce unijnej, bowiem Telewizja Polska do najliczniejszego grona odbiorców dociera przez swoje programy - informuje TVP.
Z przeprowadzonych badań wynika, że debaty prowadzone w TVP1 w środowe wieczory zyskały uznanie widzów, przede wszystkim za udział ekspertów, a także za obiektywizm, prezentację różnorodnych poglądów, konkretność. Dlatego programy „Forum” i „Tygodnik Polityczny Jedynki” będą miały do referendum formę debat, w których wezmą udział reprezentanci różnych sił, ludzie o różnych poglądach, w tym oczywiście, przeciwnicy akcesji Polski do UE.
4 czerwca br. TVP2 przekaże relację i poda wyniki referendum młodych, które zostanie przeprowadzone w niemal 4 tysiącach szkół w Polsce w ramach akcji „Unia Europejska – Młodzi Głosują”. Organizatorem referendum jest Centrum Edukacji Obywatelskiej – pozarządowa organizacja oświatowa.
W TVP 3 zwiększono liczbę programów uwzględniających lokalną specyfikę i potrzeby różnych regionów Polski.
Zwieńczeniem kampanii referendalnej na antenach Telewizji Polskiej będzie debata, która rozpocznie się 5 czerwca br. w programie pierwszym ok. godz. 21.20. Będzie miała formę otwartego studia. W debacie wezmą udział eksperci, politycy, publicyści – zwolennicy i przeciwnicy Unii Europejskiej. Zaproszenia otrzymali m.in. Janusz Korwin-Mikke, Dariusz Rosatti, Roman Giertych, Jan Truszczyński. Debata zostanie zakończona o północy, tj. w chwili, gdy zacznie obowiązywać cisza przedwyborcza.
TVP emituje także materiały rządowej kampanii informacyjnej. Są to materiały o charakterze wyjaśniającym i informującym. Telewizja Polska przygotowała też własne krótkie materiały, w których wyjaśnia znaczenie obywatelskiego uczestnictwa w referendum. Podkreśla się w nich wagę udziału w głosowaniu, szansę jaką referendum daje każdemu na wyrażenie swojego zdania w sprawie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
W TVP1 można też zobaczyć teledyski: polską wersję „Ody do radości”, „Chciałem ci powiedzieć, że...”, „Płyńmy ku Europie”.
Ostatnim aktem kampanii w programach TVP będzie Studio Referendalne. Rozpocznie się w sobotę 7 czerwca o godz. 22 w programie pierwszym TVP. W programie zostanie podana frekwencja odnotowana w obwodowych komisjach dobranych tak, jak tzw. próba reprezentatywna w badaniach opinii publicznej.
W niedzielę, 8 czerwca Studio Referendalne zacznie się o godz. 20.00. Podane zostaną wyniki sondażowe przeprowadzone metodą Exitpoll, tj. pytanie o to, jak głosowali obywatele w wytypowanych obwodowych komisjach wyborczych.
Zgodnie z rozporządzeniami Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 30 kwietnia 2003 r. Telewizja Polska będzie emitowała audycje referendalne, w których własną kampanię będą prowadziły partie, kluby poselskie i senatorskie, stowarzyszenia i organizacje społeczne, fundacje, które otrzymały określone w ustawie o referendum ogólnokrajowym zaświadczenie Państwowej Komisji Wyborczej. Jest ich obecnie 88. Liczba ta może się zmienić, ze względu na możliwość odwołania się od decyzji PKW o uprawnieniu do bezpłatnego czasu w programach referendalnych mediów publicznych.
Zgodnie z rozporządzeniem KRRiT, Telewizja Polska przeznaczy na audycje referendalne 25 godzin w TVP1 TVP2 i TV Polonia, oraz po 15 godzin w każdym z programów regionalnych. Audycje referendalne będą rozpowszechniane od 18 maja do 5 czerwca br. włącznie. Rejestracja i rozpowszechnianie audycji odbywa się na koszt Telewizji Polskiej.
W sumie TVP nada ok. 270 godzin programów związanych z referendum w sprawie akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Dołącz do dyskusji: O Unii w TVP