Większość serwisów streamingowych zaoferuje pakiety z reklamami
Rynek platform SVoD jest coraz bardziej zatłoczony, więc firmy szukają sposobów na dalszy przyrost użytkowników i zachowanie przewagi konkurencyjnej. Z globalnego badania branży serwisów streamingowych przeprowadzonego przez NPAW wynika, że do 2025 roku 76 proc. usług wprowadzi tańsze subskrypcje z reklamami.
W ramach badania 2023 State of Streaming Advertising and Analytics, zrealizowanego przez NPAW, przeprowadzono rozmowy z 250 właścicielami firm z branży wideo online z całego świata na temat ich modeli biznesowych, reklam oraz praktyk i prognoz na przyszłość. W czasie szalejącej inflacji, klienci szukają sposobów na obniżenie wydatków na rozrywkę.
Z kolei serwisy streamingowe dodatkowych źródeł finansowania rosnących kosztów produkcji. Netflix już w listopadzie wprowadził tańszy plan z reklamami w 12 krajach. Tylko w Stanach Zjednoczonych korzysta z niego milion użytkowników.
W grudniu pakiet z reklamami na rynku amerykańskim wprowadził też Disney+. W USA HBO Max już od dawna można subskrybować w tańszej wersji.
Poszczególne pakiety z reklamami są różnie przyjmowane przez odbiorców. W pierwszym miesiącu po debiucie pakietu Disney+ z reklamami, taki plan wybierało 20 proc. rejestrujących się w serwisie. Niedawno Jonathan Carson, współzałożyciel i dyrektor generalny firmy analitycznej Antenna ujawnił też, że w przypadku Netfliksa ten odsetek wyniósł 9 proc., natomiast HBO Max 14 proc.
Większość nowych pakietów w ciągu dwóch lat
Z prognozy NPAW wynika, że 76 proc. serwisów SVoD planuje wprowadzić pakiety z reklamami do 2025 roku. Prawie połowa platform (47 proc.) korzysta już z zewnętrznych narzędzi do śledzenia preferencji użytkowników, a 39 proc. planuje to uczynić. 25 proc. firm korzysta z zewnętrznych narzędzi do analizy reklam.
Usługi, które są oparte na reklamach albo chcą je wdrożyć planują zainwestować w takie narzędzia. 34 proc. badanych uczyni to w ciągu kilku miesięcy, a 55 proc. do końca 2023 roku.
- Aby w pełni zarabiać na streamingu opartym na reklamach, właściciele serwisów będą potrzebować zaawansowanego, zewnętrznego narzędzia do analizy reklam. Takiego, które pomoże im śledzić skuteczność reklam z perspektywy użytkownika końcowego i skorelować te informacje ze spostrzeżeniami na temat zachowań użytkowników i preferencji dotyczących treści - stwierdził Till Sudworth, dyrektor ds. marketingu NPAW.
Polacy chcą płacić mniej
Choć Netflix i Disney+ na razie w ślad za bogatszymi rynkami, nie wprowadzają pakietów z reklamami w Polsce, to wkrótce może się to zmienić.
Z prognozy OMDIA wynika, że do 2027 roku tańsze oferty tych dwóch serwisów streamingowych z reklamami, może łącznie wykupywać blisko 2,8 mln Polaków. Z nieoficjalnych informacji wynika, że największa platforma streamingowa świata może wprowadzić tani plan w Polsce pod koniec 2023 roku.
Zainteresowanie tańszymi pakietami potwierdzają wyniki badania VideoTrack dla agencji Wavemaker z listopada 2022 roku. Wówczas 37 proc. respondentów zostałoby przy abonamencie bez reklam, gdyby dodatkowy pakiet wprowadziły Netflix lub HBO Max. 34 proc. użytkowników obniżyłoby cenę pakietu, 20 proc. nie wiedziałoby co zrobić, a 9 proc. stwierdziło, że wszystko zależy od serwisu.
W jednym reklamy przeszkadzałyby bardziej, w innym mniej. Gdyby konkretnie Netflix zdecydował się na wprowadzenie planu z reklamami, to skorzystałoby z niego 52 proc. użytkowników, 32 proc. zostałoby przy droższej ofercie, a 15 proc. nie wiedziałoby co zrobić.
Dołącz do dyskusji: Większość serwisów streamingowych zaoferuje pakiety z reklamami