Podsumowanie 2015 roku w reklamie kinowej - prognozy na 2016 rok
W kolejnej części naszego podsumowania 2015 roku w mediach i marketingu zajmujemy się branżą kin i reklamy kinowej. O najważniejszych wydarzeniach i trendach minionego roku oraz prognozach na nowy mówią menedżerowie z czołowych sieci kin, biur reklamy kinowej i domów mediowych.
Mariusz Spisz, prezes Multikino Media
Wydarzenie roku
„Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy” w reżyserii J.J. Abramsa to najbardziej wyczekiwana premiera ostatnich lat i najważniejsze wydarzenie w branży filmowej oraz w branży reklamy kinowej w Polsce i na świecie. O tym, że film odniesie ogromny sukces wiedzieliśmy już w pierwszym tygodniu od uruchomienia przedsprzedaży w sieci Multikino, gdy prawie 3 bilety były sprzedawane w każdej minucie, a w każdej godzinie prawie 167 sztuk. Natomiast w ciągu dnia sieć Multikino sprzedawała średnio 4005 biletów.
Kampania promująca „Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy” na całym świecie była prowadzona na najwyższym poziomie, budując napięcie wśród fanów Star Wars do ostatniej minuty przed premierą. Ten film to bezdyskusyjny blockbuster i każda marka jeszcze przed premierą szukała możliwości zaistnienia przy tym tytule. Dziś już wiemy, że były to słuszne decyzje, ponieważ „Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy” pobiły box office’y na całym świecie! W weekend otwarcia obraz Abramsa zarobił 529 mln dolarów bijąc rekord największego globalnego otwarcia! Ale to nie jedyny rekord, ponieważ film pobił również rekord najwyższych wpływów w USA z niedzieli, największych wpływów z wieczornych pokazów czwartkowych oraz największych przychodów z jednego dnia! W Polsce film ustanowił rekord otwarcia pod względem wpływów ze sprzedaży biletów w wysokości 18 mln zł i to w okresie przedświątecznym, który w naszym kraju uważany jest w polskich kinach za martwy. Jak widać nic bardziej mylnego! Takie wydarzenie jak premiera nowej części Star Wars jest w stanie przyćmić nawet przedświąteczną gorączkę przygotowań.
Sukces roku
Dzięki takim wydarzeniom jak premiera „Gwiezdnych wojen: Przebudzenia Mocy”, „Listom do M. 2”, które zanotowały w Polsce najlepsze otwarcie polskiego filmu w historii, nowym przygodom Jamesa Bonda w filmie „Spectre” oraz „Pięćdziesięciu twarzom Greya” osiągniemy w Polsce lepszy wynik frekwencyjny niż w 2014 roku, a możliwe, że zostanie ustanowiony rekord frekwencyjny na poziomie 45 mln widzów. Jeśli się to uda, to średnia wizyt w kinie wśród Polaków w ciągu roku przekroczy jedno wyjście. Niech Moc będzie z nami!
Porażka roku
Sukces polskich filmów i zagranicznych blockbusterów wskazuje na to, że w roku 2015 nie poznamy smaku porażki.
Człowiek roku
Luke Skaywalker! Gdy w październiku 2012 roku pojawiła się informacja, że powstaną kolejne epizody „Gwiezdnych wojen” świat oszalał! Social media i portale www huczały o nadchodzącej premierze. W mediach pojawiały się spekulacje kogo zobaczymy 18 grudnia na wielkim ekranie. Kolejne trailery zdradzały coraz więcej, a fani wyczekiwali żeby na wielkim ekranie zobaczyć dawnych bohaterów. Oczekiwanie właśnie na Luka Skywalkera budowało napięcie i bezdyskusyjnie wpłynęło i wpłynie na chęć zobaczenia jeszcze w tym roku „Gwiezdnych wojen: Przebudzenia Mocy” w kinach.
Kampania / projekt roku
We wrześniu 2015 r. Multikino Media mające w ofercie między innymi kina sieci Multikino oraz Cinema 3D i Tandem Media odpowiedzialne za reklamę w kinach sieci Helios wprowadziły na rynek „Złote Lwy” - unikalny na polskim rynku pakiet reklamy klinowej. Współpraca dwóch wiodących brokerów reklamy kinowej w Polsce zaowocowała powstaniem pakietu, który obejmuje: 3 sieci nowoczesnych multipleksów, 66 miast, 94 kina, 528 ekranów oraz ponad 21 mln widzów rocznie. Powstanie wspólnej oferty Multikino Media i Tandem Media, to ważny moment dla branży reklamy kinowej, który powinien przełożyć się na jej dalszy rozwój i wzrost wydatków na działania w kinie. Udostępniając reklamodawcom ofertę Złote Lwy liczymy na to, że jeszcze chętniej będą oni korzystali z możliwości jakie daje im kino. Kino, które jeszcze nigdy nie oferowało takiego zasięgu.
Trend roku
W 2015 roku zauważyliśmy rosnącą grupę klientów, którzy poza standardową kampanią on screen poszukują innowacyjnych rozwiązań i chętnie korzystają na przykład z aplikacji Multiworld pozwalającej na rozszerzanie znakowanych formatów reklamowych w kinach sieci Multikino oraz uzyskanie dodatkowych informacji o produkcie. W 2015 roku z potencjału aplikacji Multiworld skorzystały między innymi: marka Seat, która wykorzysta ją w promocji najnowszego modelu samochodu - Cupra 280, James Bond Fragrances w celu promocji zapachu James Bond 007 Seven dla mężczyzn oraz firma Nestle Polska w celu zaprezentowania płatków Lion.
Prognoza na 2016 rok
W 2016 roku przewidujemy dalszy rozwój mobilnej aplikacji Multikina - Multiworld i powiązanych z nią usług oraz ofert specjalnych. Ponadto w kinach naszych sieci pojawi się social wi-fi, a do kin wkroczy rozszerzona rzeczywistość oraz pojawią się pierwsze w Polsce interaktywne bloki reklamowe testowane obecnie już w kinach w Kanadzie czy Wielkiej Brytanii.
Patrząc na rozwój aplikacji mobilnej Multiworld w 2015 roku i zainteresowanie nią wśród reklamodawców spodziewamy się, że zmiany w obrębie digitalu, które wkroczą do kin spotkają się z dużym zainteresowaniem wśród klientów Multikino Media. Widzimy ogromny potencjał również w beaconach, które obecnie testujemy, ale w przyszłości dadzą one możliwość realizacji kampanii dla klientów zewnętrznych, uzupełniając standardowe nośniki będące w ofercie Multikino Media.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli New Age Media, Mindshare Polska, KinAds i Universal McCann.
1 2
Dołącz do dyskusji: Podsumowanie 2015 roku w reklamie kinowej - prognozy na 2016 rok