Reklama zewnętrzna: jaka była w 2015 roku, co nastąpi w 2016 roku?
W następnej części naszego podsumowania 2015 roku w mediach i marketingu zajmujemy się branżą reklamy zewnętrznej. O najważniejszych wydarzeniach i trendach mijającego roku oraz prognozach na nadchodzący mówią menedżerowie z czołowych firm outdoorowych i domów mediowych.
Andrzej Magdziak, prezes Grupy Ströer w Polsce
Wydarzenie roku
Zakup sieci reklamy internetowej Ad!Vice przez Ströer Polska czyli wykroczenie spółki poza sektor reklamy zewnętrznej.
Grupa Ströer rozwija model biznesowy, oparty na świadczeniu zintegrowanych usług reklamowych, od kilku lat. Pozycję Grupy na rynku globalnym umocniło wiele akwizycji w szczególności zakup T-online.de - jednego z najpopularniejszych niemieckich serwisów informacyjnych.
Zintegrowana oferta sprzedażowa stanowi odpowiedź na aktualne potrzeby klientów. Dziś kluczowa jest interaktywność, innowacyjność a przede wszystkim kompleksowość oferty. Firmy, które w branży reklamowej nie rozwijają portfolio usług, przegrywają w walce o klienta. Wierzę, że synergia outdooru z digitalem przełoży się na dostarczenie klientom nowych wartości jak i innowacyjnych rozwiązań cross-mediowych.
Sukces roku
Prezentacja wstępnych wyników badania Outdoor Track podczas XVI Kongresu Badaczy Rynku i Opinii. Outdoor Track to efekt współpracy trzech największych operatorów w kraju. Prezentacja spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem środowiska badawczego. Dla nas oznacza to przede wszystkim początek drogi we wprowadzaniu standardu pomiaru reklamy zewnętrznej w Polsce.
Porażka roku
Ustawa krajobrazowa. Prawo, na które samorządy oraz branża czekały od lat zamiast prowadzić do porządkowania przestrzeni publicznej, wprowadza bałagan legislacyjny. To, co budzi nasze największe wątpliwości to skuteczność przepisów, zgodność ustawy z konstytucją jak i ścieżka legislacyjna (ustawa była procedowana w ekspresowym tempie). Oczekujemy nowelizacji ustawy.
Człowiek roku
Dariusz Dąbski, prezes TV Puls - za imponujący sukces na rynku mediów stanowiący inspirację dla wszystkich ludzi pracujących w branży.
Trend roku
Kontekstowe kampanie ambientowe. Kampanie realizowane za pośrednictwem tradycyjnych mediów często nie osiągają takich wskaźników efektywności jak kampanie niestandardowe. Dzisiaj, by zyskać zainteresowanie konsumentów przekazem, trzeba dostarczać zaskakujących rozwiązań reklamowych. Istotne jest kreatywne podejście, zrozumienie potrzeb grupy docelowej jak i umiejętne zaangażowanie odbiorcy. Silna marka to przede wszystkim marka inwestująca w relacje z klientem.
Przykładem kampanii ambientowej realizowanej przez Stroer Polska była wrześniowa promocja płyty Davida Gilmoura „Rattle That Lock” na peronach stacji Metro Centrum. Metro „opanowały” frunące we wszystkich kierunkach ptaki.
Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS
Wydarzenie roku
Wprowadzenie na polski rynek Premium Citylight. Premium Citylight to nowa jakość w przestrzeni miejskiej, konsekwencja realizacji projektu „Przystanek Komunikacji Miejskiej” - warszawskiego projektu, który wprowadził segment mebli miejskich w nową fazę rozwoju. Z drugiej strony, to długo oczekiwana zmiana w zakresie wykorzystania mebli miejskich do nowoczesnego i zaawansowanego technologicznie reklamowania produktów i usług.
Sukces roku
„AMS nie ma sobie równych” - szósty raz z rzędu AMS został biurem reklamy outdoorowej wg. corocznego rankingu branżowego magazynu „Media & Marketing Polska”. Raport przygotowywany jest we współpracy z Millward Brown, który przeprowadził 100 wywiadów ze specjalistami z domów mediowych współpracujących z biurami reklamy.
Porażka roku
Wejście w życie ustawy krajobrazowej w obecnym kształcie. Ustawa jest prawem bardzo ułomnym, ponieważ:
- Wprowadza system opłat od reklamy zdecydowanie preferujący wielkie formaty reklamowe.
- Wprowadza także drakońskie kary za umieszczanie reklam niezgodnych z gminnym kodeksem reklamowym, które łatwo będzie omijać nieuczciwym przedsiębiorcom.
- Ogranicza innowacyjność w outdoorze, praktycznie eliminując możliwość umieszczania w pasie drogowym nośników elektronicznych, emitujących ruchome obrazy.
- Wiele jej zapisów budzi też wątpliwości natury konstytucyjnej.
Człowiek roku
Nie przedstawiamy nominacji w tej kategorii.
Kampania / projekt roku
PizzaPortal.pl. Na przystanku w Poznaniu postawiliśmy gablotę z ekranem dotykowym - dzięki umieszczonej tam aplikacji pasażerowie mogli wygrać vouchery na zamówienia jedzenia on-line poprzez serwis PizzaPortal.pl. Kontynuacją projektu była akcja ambientowa, która odbyła się na naszym przystanku.
Trend roku
Wzrost znaczenia citylightów w kampaniach i w konsekwencji wzrost do blisko 20% udziału citylightów w wydatkach na reklamę outdoorową.
Prognoza na 2016 rok
Dalszy wzrost wydatków na reklamę OOH.
Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli BigFormat.tv, BE media, Posterscope Poland, Universal McCann, SMG Polska i Mindshare Polska.
1 2
Dołącz do dyskusji: Reklama zewnętrzna: jaka była w 2015 roku, co nastąpi w 2016 roku?
Spór o Trybunał Konstytucyjny w Polsce - Max Kolonko Mówi Jak Jest