Oczekiwania Polaków wobec centrów handlowych: wygodnie i blisko
Centrum handlowe musi dla Polaków być blisko miejsca zamieszkania lub powinien być do niego dobry dojazd - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.
Połowa badanych przyznaje, że odwiedza centra handlowe tak samo często jak dotychczas, jedna czwarta, że nieco rzadziej i jedna czwarta, że częściej - pokazuje raport ARC Rynek i Opinia.
61 proc. badanych kupuje w centrach handlowych odzież, obuwie czy akcesoria. Najniższy odsetek w tej grupie stanowią osoby młodsze w przedziale wiekowym 15-24 oraz 25-34 – w przypadku tych grup ten odsetek wynosi 55 proc.
Wybór centrum handlowego - co decyduje?
Dla ankietowanych ARC Rynek i Opinia najważniejsze są dojazd do centrum handlowego (59 proc.) oraz bliskość miejsca zamieszkania (56 proc.). Mniej ważne kryteria to lepsza od innych oferta sklepów (32 proc.), brak innego centrum handlowego w okolicy (28 proc.), dobre rozplanowanie przestrzeni (25 proc.).
Kwestie związane z estetyką centrum, szczególną ofertą rozrywkową czy gastronomiczną mają zdecydowanie mniejsze znaczenie.
- Tak naprawdę nic nie jest w stanie przebić bliskości centrum i dobrego dojazdu. Stosunkowo niewiele osób wskazuje wydarzenia specjalne organizowane na terenie centrum jako coś, co przyciąga ich w dane miejsce. Trzeba mieć świadomość, że na przykład organizacja premiery filmu w centrum handlowym z udziałem aktorów tego filmu może przyciągnąć, ale określoną widownię i tylko w określonym celu. Te same osoby lub ich rodzice, jeśli jest to impreza dla dzieci, nie zaczną z tego powodu przyjeżdżać do tego centrum na zakupy - komentuje Marcin Powiłański, key account manager z ARC Rynek i Opinia.
Handlowy must have
Polacy nie widzą specjalnie różnic między poszczególnymi centrami. 72 proc. respondentów twierdzi, że ta ich oferta jest do siebie podobna, zaś jedna osoba na dziesięć przyznaje, że jest niemal identyczna.
Aż 69 proc. Polaków chciałoby, aby w centrach handlowych pojawiły się marki, które dostępne są tylko przez internet, a ponad połowa (57 proc.) oczekuje pojawienia się showroomów, w których można byłoby obejrzeć produkty dostępne tylko w internecie.
61 proc. badanych wskazuje, że dobrze byłoby, gdyby w centrach handlowych dostępny był szerszy wachlarz rozmaitych usług. Jeżeli chodzi o ofertę gastronomiczną to połowa badanych przyznaje, że wystarcza im obecna oferta.
Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online na ePanel.pl) w styczniu 2020 roku, na reprezentatywnej (wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania) próbie respondentów, N=882.
Dołącz do dyskusji: Oczekiwania Polaków wobec centrów handlowych: wygodnie i blisko
Takie badanka to ciocia Genia może zrobić na ławce przed GSem