Polska trzecia pod względem korzystania z IPTV w Europie Środkowo-Wschodniej
Wprowadzenie do oferty telekomunikacyjnej pakietów usług (z ang. bundled services) jest jednym ze skuteczniejszych sposobów zatrzymania klientów przez operatorów działających w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Jednym z głównych elementów takich pakietów jest często usługa telewizyjna IPTV (ang. Internet Protocol Television). Mimo że rynek IPTV znajduje się wciąż we wczesnej fazie rozwoju, zmiany w zakresie konsumpcji mediów zapewnią stabilny wzrost tego sektora.
Według najnowszego raportu globalnej firmy doradczej Frost & Sullivan pt. "Analiza rynków IPTV w Europie Środkowo-Wschodniej", rynek ten w regionie CEE uzyskał w 2010 roku przychody w wysokości 90 milionów euro. Do końca roku 2017 mają one wzrosnąć do 270 milionów euro.
W Polsce pod koniec 2010 roku z usługi IPTV korzystało około 215 tys. gospodarstw domowych, co przełożyło się na penetrację na poziomie 2 proc. Plasuje to nasz kraj na trzecim miejscu w regionie.
"Rynek IPTV w regionie CEE będzie się rozwijał w sposób stosunkowo stabilny. Na rozwój wpłynie zarówno wzrost średniego przychodu na użytkownika, jak i rozszerzanie się bazy klientów. Jednakże, w perspektywie krótko- i średnioterminowej dochody z usług IPTV prawdopodobnie pozostaną niewielką częścią całkowitych dochodów branży telekomunikacyjnej. W perspektywie długoterminowej, uczestnicy rynku mogą liczyć na znacznie wyższe dochody z dodatkowej sprzedaży programów premium i usług dodatkowych takich jak VoD czy PVR." - stwierdziła Edyta Kosowska, analityk rynku telekomunikacyjnego w warszawskim oddziale Frost & Sullivan.
Obecnie największym wyzwaniem dla operatorów IPTV jest konkurencja ze strony dostawców płatnej telewizji w innych technologiach. Działający już na rynku operatorzy, ze swoją wiedzą i doświadczeniem, mają istotną przewagę konkurencyjną nad dostawcami IPTV. Ograniczony rozwój infrastruktury odpowiedniej do dostarczania wysokiej jakości usług jest również elementem wstrzymującym rozwój tego rynku.
W Polsce liderem pozostaje Telekomunikacja Polska, jednak liczba użytkowników usługi IPTV dostarczanej przez operatorów alternatywnych szybko wzrasta. Jednym z nich jest Dialog, który dzięki skutecznej strategii wyrósł na drugiego gracza na rynku IPTV. Ciekawe inicjatywy można także obserwować wśród mniejszych dostawców internetowych, np. działająca na Śląsku grupa SGT, która świadczy usługi IPTV dla użytkowników kilkuset ISP. Zainteresowanie IPTV wyrażają także operatorzy telewizji kablowej. Przykładowo Multimedia Polska ma ją od kilku lat w swoim portfolio. IPTV rozwija także stawiająca na technologię "światłowód do domu" (Fiber to the Home - FTTH) Inea.
Według Frost & Sullivan, aby odnieść sukces na rynku, dostawcy IPTV muszą różnicować swoje oferty pod względem jakości treści, dodatkowych usług i dostosowanych modeli cenowych. Na tym etapie rozwoju rynku wciąż niezbędna jest również edukacja użytkowników końcowych na temat korzyści płynących z używania IPTV. W przyszłości, dzięki swoim zaletom, IPTV prawdopodobnie stanie się docelową technologią nie tylko dla operatorów telekomunikacyjnych i dostawców internetu, ale również dla operatorów telewizji kablowej w Europie Środkowo-Wschodniej.
"W Polsce niektórzy operatorzy telewizji kablowych już teraz dostarczają usługi wideo na życzenie (VoD) za pośrednictwem technologii IP. Z drugiej strony Magyar Telekom, dominujący na węgierskim rynku operator telekomunikacyjny, wprowadził usługę IPTV w sieci telewizji kablowej z wykorzystaniem technologii EuroDOCSIS 3.0." - dodała Kosowska.
Niemniej jednak, prosty rachunek ekonomiczny wskazuje, że usługi IPTV będą wprowadzane głównie na obszarach miejskich. Obszary wiejskie będą natomiast zdominowane przez technologie satelitarne.
Dołącz do dyskusji: Polska trzecia pod względem korzystania z IPTV w Europie Środkowo-Wschodniej