SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polski eHandel B2C - mniej, ale za to lepiej

Obroty polskiego eHandlu rosą, ale nadal zmniejsza się liczba sklepów internetowych. 87 proc. badanych sklepów twierdzi, że przynosi zyski.

I-Metria w ramach cyklicznego badania rynku elektronicznego handlu detalicznego w Polsce przeprowadziła w lutym 2003 roku szóstą już edycję badania polskich sklepów internetowych.

Badanie ilościowe zrealizowano jako ankietowe badanie na populacji polskich sklepów internetowych. Badanie ankietowe przeprowadzono metodą CATI na losowej próbie 200 sklepów. Poprzedzało je badanie desk research mające na celu uaktualnienie listy polskich sklepów internetowych.

Badanie funkcjonalności stron sklepów internetowych polegało na analizie funkcjonalności serwisów sklepów online (n=200). Badanie przeprowadzono biorąc pod uwagę takie czynniki jak wyszukanie sklepu, wejście na jego stronę www, wyszukanie produktu, prezentację produktu oraz procedury dokonania zakupu.

Wywiady eksperckie polegały na spotkaniach z przedstawicielami sklepów internetowych, z którymi badacze przeprowadzali rozmowy m.in. na temat funkcjonowania sklepów internetowych oraz perspektyw rozwoju rynku elektronicznego. Zebrane w ten sposób dane pozwoliły na lepszą interpretację danych ilościowych otrzymanych podczas badania ankietowego.

Obecnie w Polsce działa 660 sklepów internetowych. W ostatnim półroczu ich liczba zmalała o 90. Zdaniem analityków I-Metrii zmniejszanie się liczby sklepów internetowych jest spowodowane racjonalizacją nastrojów wokół eBiznesu. Choć tempo spadku liczby sklepów zwiększyło się w ostatnich sześciu miesiącach, analitycy uważają, że nie należy spodziewać się "dramatycznego spadku ich liczebności w najbliższych latach".

Najczęściej wybieranymi przez sklepy sposobami reklamy są: rejestracja w wyszukiwarkach i katalogach internetowych (53 proc. badanych sklepów) oraz zamieszczanie informacji na zaprzyjaźnionych stronach (45,5 proc. badanych sklepów).

Najczęściej oferowaną przez sklepy internetowe grupą asortymentową pozostają książki i wydawnictwa (22 proc.).

Dla 79,5 proc. sklepów Internet jest dodatkowym kanałem sprzedaży, dla 20,5 proc. - stanowi jedyny kanał sprzedaży.

70 proc. badanych sklepów obsługuje również klientów instytucjonalnych, 30 proc. - tylko klientów indywidualnych.

26 proc. badanych sklepów sprzedaje w Internecie po niższych cenach niż w swoich oddziałach offline.

94 proc. sklepów twierdzi, że posiada stałych klientów.

Zdaniem ekspertów stali klienci sklepów internetowych są głównym źródłem wzrostu ich obrotów. W ostatnim półroczu wzrósł o ponad 10 punktów procentowych odsetek sklepów, które premiują swoich stałych klientów. Obecnie 72 proc. sklepów internetowych premiuje swoich stałych klientów.

Premiowanie stałych klientów sklepów internetowych przybiera różne formy: 83 proc. sklepów robi to za pomocą upustów cenowych, 35,5 proc. dołącza upominki do zamówienia, 20 proc. oferuje darmową dostawę, a 14,5 proc. sklepów premiuje swoich klientów poprzez specjalne promocje dostępne tylko dla nich. Polskie sklepy internetowe najczęściej korzystają z oprogramowania stworzonego przez swoich własnych pracowników.

Najpopularniejszymi sposobami płatności oferowanymi przez sklepy internetowe są: zaliczenia pocztowe - 67 proc. badanych sklepów oferuje taką możliwość oraz przy odbiorze dostawcy (kurierowi) - 58 proc. Dużą popularnością cieszy się również przelew z banku internetowego, który obecnie oferuje 52 proc. sklepów.

52 proc. sklepów internetowych zapewnia darmową dostawę zamówienia powyżej pewnej kwoty (stawka minimalna waha się od 100 do 200 złotych). Nadal najwięcej sklepów oferuje dostawę zamówienia swoim klientom za pośrednictwem Poczty Polskiej - aż 72 proc.

Najliczniejsza grupa sklepów internetowych ocenia perspektywy eHandlu na 3 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza bardzo źle, a 5 bardzo dobrze. Pół roku temu sklepy najczęściej wskazywały odpowiedź 4.

W minionym półroczu nie zmieniły się opinie sklepów na temat barier rozwoju eHandlu w Polsce. Najczęściej wskazywany jest drogi dostęp do Internetu (47 proc.).

Dołącz do dyskusji: Polski eHandel B2C - mniej, ale za to lepiej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl