SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polski internet w 2013 roku, prognozy na 2014 (portale)

O minionym roku na polskim rynku internetowym i prognozach na najbliższe 12 miesięcy opowiadają szefowie czołowych wydawców i organizacji branżowych, m.in. Grzegorz Tomasiak, Michał Brański, Artur Potocki, Aleksy Uchański i Włodzimierz Schmidt.

W cyklu podsumowań 2013 roku w mediach i marketingu przyszedł czas na segment portali internetowych. Dla Wirtualnemedia.pl analizują, oceniają i prognozują szefowie najważniejszych wydawców i organizacji branżowych.


>>> Polska reklama: jaka była w 2013, jaka będzie w 2014? (agencje)
>>> Rok 2013 w polskiej e-reklamie, prognozy na 2014 (sieci, wydawcy, agencje)
>>> Polska branża interaktywna: jaki był 2013 rok, co w 2014?
>>> Social media w Polsce: podsumowanie 2013, prognozy na 2014
>>> Internet i marketing mobilny: podsumowanie 2013 roku, prognozy na 2014
>>> Rok 2013 w e-commerce, prognozy na 2014
>>> 2013 rok pod lupą branży PR, prognozy na 2014
>>> Branża SEO/SEM: jaki był 2013 rok, co w 2014
>>> Rok 2013 pod lupą branży telewizyjnej, prognozy na 2014

 


Grzegorz Tomasiak, prezes Wirtualnej Polski

Wydarzenie roku
Za transakcję roku można bez wątpienia uznać połącznie potencjałów Wirtualnej Polski i Grupy o2. Po finalizacji transakcji powstanie silna grupa medialna, która będzie nowym liderem w segmencie portali horyzontalnych w Polsce.

Sukces roku
Mimo kryzysu na rynku, reklama w sieci ma wzrosnąć o ok. 7 proc. (szacunki ZenithOptimedia Group). Będzie to niewątpliwy sukces branży internetowej.

Oczywiście w tym kontekście nie można nie wspomnieć o powrocie Yahoo na szczyt listy najpopularniejszych witryn w USA. Portalowi udało się  pokonać Google’a. Portale wciąż mają się dobrze, bo ludzie w dalszym ciągu chcą mieć wszystkie informacje zebrane w jednym miejscu, zawsze pod ręką.

Porażka roku
Program inwigilacji internetu prowadzony na szeroką skalę przez amerykańskie służby.

Człowiek roku
Marissa Mayer, która pokazała, że w portalach wciąż drzemie siła i duży potencjał.

Trend roku
Przyszłością portali są wideo, kontent własny oraz mobile. Widać, że zarówno zagraniczne, jak i rodzime podmioty idą właśnie w tym kierunku. Obserwujemy rosnący popyt na usługi mobilne we wszystkich kluczowych branżach. Co prawda w Polsce nieustannie stawiać też trzeba na edukację w tym obszarze, jednak młody internauta to dziś, w dużej mierze, użytkownik mobilny, który chce mieć dostęp do unikalnych treści tu i teraz. Zarówno my, jak i konkurencja, musimy mu to zapewnić.

Prognoza na 2014
Przyszły rok przyniesie niewątpliwie zmiany na rynku portali w Polsce. Będziemy obserwować proces konsolidacji i walkę między Grupą Wirtualna Polska a Grupą Onet - RASP. Gra będzie toczyć się o pozycję lidera, a co za tym idzie - o budżety reklamowe.

Portale w dalszym ciągu będą rozwijać szeroko pojęte wideo. Wydawcy będą inwestować w materiały zdjęciowe oraz infografiki. Przybywać będzie też relacji na żywo i live blogów. Dużą wagę będą również przykładać do pracy nad jakością treści i ich ekskluzywnością. Będziemy obserwować postępowanie trendu upraszczania wyglądu stron www. Dominował będzie minimalizm, tym bardziej że jest on bardzo przyjazny urządzeniom mobilnym.

Portale w dalszym ciągu będą szukać nowych form czerpania zysków. E-commerce będzie przybierać na znaczeniu w ich dzielności. Dalej będą wchodzić w mobile i jednocześnie szukać efektywnych sposobów na jego monetyzację.

 


Michał Brański, członek zarządu Grupy o2

Wydarzenie roku
Na rodzimym rynku zdecydowanie połączenie Grupy o2 z Wirtualną Polską i stworzenie Grupy WP. Z uwagą śledzimy transformację i serię akwizycji Yahoo, po tym jak stery przekazano w ręce Marissy Meyer, bowiem i w naszym interesie jest odbudowanie wśród inwestorów wiary w model biznesowy portali.

Sukces roku
Na arenie międzynarodowej szalone powodzenie Airbnb, Uber i Lyft, czyli globalnych marketplace’ów, które korzystają z wszechobecnej nadpodaży - czy to rąk do pracy, czy to zasobów materialnych (samochody, apartamenty). Wyobraźnię pobudzały sukcesy takich firm jak Gree i Supercell, ale wątpię w ich fundamenty - to w mojej ocenie efemerydy, a rynek gier free2play jest trudny jak nigdy. Polecam też zwrócić uwagę na trajektorię takich spółek jak Dropbox, Evernote, Zendesk i MongoDB.

Do miłych akcentów polskich zaliczyłbym Paczkomaty InPostu, PricePanorama.com od Manubii oraz odwagę i sprawność marketingową Estimote.com.

Porażka roku
Nie mogę pogodzić się z tym, że gracze lokalni niechętnie budują koalicje. Właśnie partnerstw, współdzielenia ryzyka i kosztów przedsięwzięć oraz łączenia sił potrzebujemy, aby konkurować z globalnymi firmami.

Na arenie globalnej zawiodły Zynga, Fab.com i Groupon, przy czym ci ostatni chyba wychodzą na prostą.

Człowiek roku
Mój wspólnik Jacek Świderski oraz Krzysztof Krawczyk, partner funduszu Innova Capital, za przeprowadzenie transakcji przejęcia Wirtualnej Polski przez Grupę o2.

Trend roku
To właśnie Airbnb, Uber, Lyft, TaskRabbit, Exec i ich klony były najgorętszym tematem. Zaraz obok umieściłbym tzw. scalable native advertising solutions, czyli sponsorowane posty na Facebooku i Twitterze.

Prognoza na 2014
To będzie rok makro i kontynuacji, a nie rewolucji.

Na polskim rynku portali konkurencja zaostrzy się, a o2 i WP po połączeniu będą skuteczniej konkurować z Onetem o zasoby ludzkie: dziennikarzy, menedżerów, programistów i ekspertów od interfejsów. Powinno to zaowocować przyspieszonym rozwojem technologii targetowania, poczty, ale również jakością contentu, w tym udziałem treści własnych i wideo. Sposobem na spowolnienie w segmencie są serwisy www pomagające konsumentom podejmować decyzje zakupowe; będą one konkurencją dla produktów reklamowych Google’a, które są cenione w zakresie tzw. lead generation.

Jeśli chodzi o reklamę, mijający rok był trudny - display i mailing stagnowały, bo są ściśle skorelowane z dynamiką PKB. W 2014 roku oczekujemy lekkiego odbicia, ale też nie zdajemy się wyłącznie na koniunkturę, pracując nad antyrecesywnymi produktami reklamowymi. Liczymy na dobre makro, ale wpływ mamy tylko na mikro.

Jako Grupa WP postaramy się, aby za zmianą lidera zasięgowego (po połączeniu o2, WP i dobreprogramy.pl) poszła przewaga produktowa dostrzeżona przez konsumentów i reklamodawców.

 


Artur Potocki, prezes Grupy Interia.pl

Wydarzenie roku
Branżowym wydarzeniem roku było z pewnością połączenie Wirtualnej Polski i Grupy o2, do którego potrzeba jeszcze tylko zgody UOKiK-u. To wydarzenie, wraz z ubiegłorocznym przejęciem Onetu przez RAS, pokazuje, że portale horyzontalne to bardzo silna i znacząca część internetowego i wydawniczego biznesu.

Warto odnotować także odbicie rynku reklamowego w ostatnich miesiącach, które w moim odczuciu dobrze wróży na kolejne kwartały.

Sukces roku
W moim odczuciu nie wydarzyło się nic spektakularnego.

Porażka roku
Nie pokuszę się o wyróżnienie w tym kontekście, ponieważ uważam, że nie robi błędów ten, kto nic nie robi. Ważne jest wyciąganie wniosków i wykorzystywanie swoich doświadczeń, także tych negatywnych.

Człowiek roku
Każdy internauta, który potrafi wykorzystać sprzyjające trendy w sieci i na tym etycznie zarabiać. Do tej grupy zaliczyłbym blogerów, vlogerów i twórców produktów, które pomagają prowadzić sieciowe biznesy.

Trend roku
Wyróżniłbym kilka kwestii.
Można pokusić się o stwierdzenie, że zapowiadany od kilku lat rok mobile w końcu nadszedł. Co prawda, trend ten nie ma tak silnego odzwierciedlenia w wydatkach marketerów, ale obecność w nim internautów wymusi skuteczniejsze poszukiwania sposobów monetyzacji.

Coraz większa część zakupów jest realizowana w sieci, co powoduje, że na nowo definiowane są zwyczaje konsumenckie. Ostra walka o klienta przekłada się na wysokiej jakości analitykę działań internautów, co procentuje dobrej jakości ofertą dla użytkowników.

Wartościowy kontent wideo stanowi dobro poszukiwane przez internautów. Widzimy w Grupie Interia, jak dużą popularnością cieszą się zarówno materiały newsowe, jak i ciekawostki czy filmy i zamierzamy dalej inwestować w tego rodzaju treści premium.

Prognoza na 2014
Dalszy wzrost udziału urządzeń mobilnych w ogólnym czasie spędzanym przez użytkowników w internecie. Wzrost znaczenia jakościowych treści zarówno tekstowych, zdjęciowych jak i wideo. Odbicie rynku reklamowego i wzrost wydatków, zwłaszcza na reklamę internetową. Dalsza konsolidacja rynku wydawców internetowych.

Dołącz do dyskusji: Polski internet w 2013 roku, prognozy na 2014 (portale)

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
Już widzę to video w portalach. Zwykłą reklamę 96% użytkowników zamyka nawet jej nie oglądając. Materiałów video nie da się przewinąć bez oglądania reklam i przez to ich oglądalność jest na poziomie 1% wszystkich materiałów. No ale swoje kity trzeba wciskać, żeby zyski kroić.
0 0
odpowiedź
User
LuK
Dokładnie. Na wielu stronach nawet AdBlock nic nie pomaga. Jak widzę reklamę przed klipem wideo na jakiejś stronie to od razu z niej wychodzę...
0 0
odpowiedź
User
skondto
A skąd kolega PAW jest pewny takiego stanu rzeczywistości? Z autopsji? Bo nie lubi video? Bo tak mu się wydaje? A trochę inaczej jest. Ale to trzeba być w środku biznesu a nie na III roku studiów.
Pozdrowienia
0 0
odpowiedź