SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polski rynek telekomunikacyjny w dół: internet mobilny dogania stacjonarny, 57,8 mln kart SIM

W 2014 roku polski rynek telekomunikacyjny zanotował spadek wartości o 2,6 procent, jednak segmenty internetowy i komórkowy są w dobrej kondycji i notują wzrosty - wynika z dorocznego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE).

Według danych podanych przez UKE wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego osiągnęła w 2014 r. poziom 39,2 mld zł. i była niższa o 2,6 proc. w porównaniu z rokiem 2013.

Najbardziej dynamicznym segmentem branży telekomunikacyjnej był internet, wzrost jego wartości oszacowano w raporcie na 11,5 proc. Ostatecznie osiągnęła ona poziom 5,1 mld zł. Poziom penetracji internetu w przeliczeniu na gospodarstwa domowe w ub.r. wynosił 90 proc., o 7 punktów proc. więcej niż w roku 2013.

Zmienia się struktura przychodów wśród dostawców usług internetowych. Firmy oferujące stacjonarny dostęp do sieci w technologii LAN-Ethernet zanotowały łącznie spadek przychodów o 5,8 proc., z kolei wzrosty odczuły podmioty dostarczające na rynek mobilne rozwiązania internetowe - ich przychody w ub.r. zwiększyły się o 32,3 proc.

Według raportu UKE liczba klientów usług internetowych w Polsce wynosiła ponad 13 mln. Przewagę ma wciąż stacjonarny dostęp do sieci, z którego korzystało 7,2 mln użytkowników. Ten segment jest jednak doganiany przez internet mobilny - w ub.r. korzystanie z niego deklarowało 45 proc. użytkowników, o 5 punktów proc. więcej niż w roku 2013.


Wśród dostawców usług internetowych (stacjonarnych i mobilnych) najlepiej w ub.r. wypadł Orange, który obsługiwał 29,1 proc. internautów. Wyprzedził on Polkomtel z 8,8-proc. udziałem w rynku oraz T-Mobile z 8,3 proc. użytkowników.

Orange okazał się także liderem w poszczególnych segmentach rynku internetowego. Był największym dostawcą rozwiązań stacjonarnych (z 31,5 proc. udziału) oraz mobilnych (26,1 proc.).


W ub.r. największy odsetek internautów w Polsce (45 proc.) korzystał z łączy internetowych o przepustowości od 2 do 10 Mb/s. Na drugim miejscu znalazła się grupa wykorzystująca połączenia o prędkości pomiędzy 10 a 30 Mb/s (23,7 proc.), natomiast stosunkowo niewielka liczba użytkowników (5,2 proc.) używała do połączenia z siecią rozwiązań zapewniających przepustowość przekraczającą 100 Mb/s.

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: Polski rynek telekomunikacyjny w dół: internet mobilny dogania stacjonarny, 57,8 mln kart SIM

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
kiki89
Ja mam neta z Netii i nie moge narzekac, smiga mi i ten stacjonarny i ten mobliny, jeszcze cenowo bardzo sie broni. ostatnio gdzies czytalam, ze na rynku sa najtansi
odpowiedź
User
Gino
ja mam akurat net stacjonarny w pakiecie z tv w gigakablówce. i rzeczywiście taniej nie znalazłem
odpowiedź
User
Lucas
ja mam akurat net stacjonarny w pakiecie z tv w gigakablówce. i rzeczywiście taniej nie znalazłem
i jak internet? daje radę? bo mnei tv raczej nie interesuje, wszystko jest w sieci ;)
odpowiedź