SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Produkcje TVP, TVN i Canal+ podbijają świat. W jakich krajach można je oglądać?

Serial TVP „Korona królów” podbija Węgry, a program Martyny Wojciechowskiej z TVN m.in. Hiszpanię. Prawa do „Króla” Canal+ sprzedano w Australii. Portal Wirtualnemedia.pl poprosił nadawców o pochwalenie się produkcjami, które trafiły do zagranicznych stacji.

Martyna Wociechowska, fot. YouTube Martyna Wociechowska, fot. YouTube

Na nasze pytanie odpowiedziało trzech nadawców: Telewizja Polska, TVN Grupa Discovery i Canal+. Najdłuższą listę sprzedanych praw w ostatnich latach przedstawiła TVP. Choć licencji udzielono w ostatnich 5 latach, to wiele z nich dotyczy starszych pozycji. To na przykład „Katyń” Andrzeja Wajdy (2007), który trafił do takich krajów jak Litwa, Chorwacja, Czechy, Rumunia czy Chiny. Podobną popularnością cieszył się film „Ogniem i mieczem” Jerzego Hoffmana z 1999 roku (Rosja, Słowacja, Ukraina)  i „Sensacje XX wieku” Bogusława Wołoszańskiego (Ukraina, Czechy).

Film o żołnierzu wyklętym w Korei Południowej i w Japonii

Węgierska telewizja publiczna kupiła prawa do wszystkich odcinków „Korony królów” (2018-2020). Serial „Bodo” z 2016 roku trafił do Estonii, Wielkiej Brytanii i na Ukrainę. „Dziewczyny ze Lwowa” (2015-2019) zakupili nadawcy z Litwy i Ukrainy. Dramat wojenny „Wyklęty” z 2017 roku trafił do Korei Południowej i Japonii.

Telewizja Polska  informuje, że jest producentem filmów fabularnych i dokumentalnych, seriali, programów dla dzieci, formatów rozrywkowych oraz ich dystrybutorem w kraju oraz na rynkach międzynarodowych. Biuro Sprzedaży i Współpracy Międzynarodowej TVP posiada kontakty biznesowe na całym świecie oraz dociera poprzez swoje działania sprzedażowe do wielu krajów Europy, Ameryki Północnej i Południowej oraz Azji i Australii.

Telewizja Polska udziela licencji na m.in. filmy fabularne, dokumentalne, seriale, programy dla dzieci, rejestracje wydarzeń kulturalnych, formaty wielu podmiotom takim jak: telewizje, zagraniczne platformy VOD, wydawcom Home Video oraz dystrybutorom kinowym na całym świecie. W ramach swojej działalności udziela również licencji na fragmenty swoich produkcji wspierając w ten sposób twórców filmów dokumentalnych i redakcje newsowe, a także współpracuje z festiwalami filmowymi z różnych stron świata. Nadawca przekonuje, że baza firm współpracujących jest wciąż poszerzana, a liczba zawieranych umów licencyjnych stale rośnie.

Zobacz także: Produkcje TVP w ofercie 12 zagranicznych nadawców

Najwięcej produkcji TVP trafiło na Litwę, choć nadawca publiczny przekonuje, że nie wymienił wszystkich w przesłanym nam wykazie. - Ponadto licencje do produkcji TVP nabyli nadawcy z takich krajów jak: Niemcy, Finlandia Armenia, Słowenia, Grecja, Serbia, Macedonia, Iran, Bośnia i Hercegowina oraz Bułgaria. Produkcje Telewizji Polskiej cieszą się ogromną popularnością za granicą, a TVP dla wielu zagranicznych stacji jest stałym dostawcą treści. Wielokrotnie telewizje w odpowiedzi na zainteresowanie swoich widzów nabywają kolejne sezony seriali TVP lub przedłużają okres licencyjny w celu wznowienia emisji - zapewnia Centrum Informacji TVP.

Produkcje TVP na świecie

Litwa: „Wielki tydzień", „Pan Tadeusz, czyli ostatni zajazd na Litwie" oraz „Katyń" w reż. Andrzeja Wajdy, „Duże zwierzę" w reż. Jerzego Stuhra, „Plac Zbawiciela" w reż. Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze, „Jasminum" i „Wenecja" w reż. Jana Jakuba Kolskiego, „Mała Moskwa" w reż. Waldemara Krzystka, „Bodo" Michała Kwiecińskiego, „Bilet na Księżyc" Jacka Bromskiego, „Zaćma" Ryszarda Bugajskiego, „Kamerdyner" Filipa Bajona, „Dominum Montes. Góry Jana Pawła II" w reż. Adama  Kraśnickiego, „Opowieści weekendowe" i „Cwał" w reż. K. Zanussiego, „Życia nie można zmarnować" w reż. Krzysztof Tadeja, „Tajemnice początków Polski" w reż. Z. Cozaca, „Jerzy Popiełuszko. Posłaniec prawdy", reż. Tony Haines, „Dziewczyny ze Lwowa" w reż. Wojciecha Adamczyka – dwa sezony, „Wojenne Dziewczyny" w reż. Michała Rogalskiego, „Prokurator" w reż. Jacka Filipiaka i Macieja Pieprzycy.

Estonia: „Gwiazdy" Jana Kidawy-Błońskiego, „Czarnobyl. Cztery dni w kwietniu" Janusza Dymka oraz „Kamerdyner" Filipa Bajona, Fotograf Waldemara Krzystka, „Stulecie Winnych" Piotra Trzaskalskiego, „Drogi wolności" Macieja Migosa, „Wojenne dziewczyny" Michała Rogalskiego, „Bodo" Michała Kwiecińskiego i Michała Rosy, „Film dla Stasia" Moniki Meleń, „Jakiego koloru jest miłość" Aliny Mrowińskiej, filmy dokumentalne Barbary Włodarczyk dotyczących sytuacji na wschodzie Europy, „Wieloryb z Lorino" Macieja Cuske.

Węgry: „Dekalog"  reż. Krzysztof Kieślowski, wszystkie odcinki „Korony królów", reż. Wojciech Pacyna, dwa sezony „Czasu honoru" Michała Kwiecińskiego, „Jutro idziemy do kina" Michała Kwiecińskiego, „Jerzy Popiełuszko. Posłaniec prawdy", reż. Tony Haines, „Dwie korony" reż. Michał Kondrat, „Gwiazda Kopernika" reż. Andrzej Orzechowski, „Ułaskawienie" reż. Jan Jakub Kolski i inne.

Wielka Brytania: „Czas Honoru" Michała Kwiecińskiego – wszystkie odcinki oraz przedłużenie licencji w celu kolejnych emisji, „Dekalog" oraz wczesne filmy Krzysztofa Kieślowskiego („Pierwsza miłość", „Spokój", „Przejście podziemne", „Krótki dzień pracy", „Personel"), „Bodo" Michała Kwiecińskiego i Michała Rosy.

Chorwacja: wczesne filmy Krzysztofa Kieślowskiego („Pierwsza miłość", „Spokój", „Przejście podziemne", „Krótki dzień pracy", „Personel"), filmy Andrzeja Wajdy: „Katyń", „Umarła klasa. Seans T. Kantora", „Brzezina", „Pan Tadeusz czyli ostatni zajazd na Litwie", filmy Jana Jakuba Kolskiego: „Wenecja" i „Jasminum", „Gwiazdy" Jana Kidawy-Błońskiego, "Żelazny most" Moniki Jordan-Młodzianowskiej, "Powołanie" Pawła Woldana i inne.

Czechy: „Sensacje XX wieku" Bogusława Wołoszańskiego, „Kamerdyner" Filipa Bajona, „Katyń" Andrzeja Wajdy, „Dekalog" reż. Krzysztof Kieślowski, „Czarny Mercedes"  Janusza Majewskiego, „Życia nie można zmarnować" w reż. Krzysztof Tadeja, „Fotograf" Waldemara Krzystka, „Między nami bocianami" reż. Andrzej Orzechowski, „Miś Fantazy" reż. Robert Turło, „Dama kameliowa" Jerzego Antczaka i inne.

Chiny: „Katyń" Andrzeja Wajdy, „Wenecja"  Jana Jakuba Kolskiego, „Joanna" Feliksa Falka, „Saga prastarej puszczy" Bożeny i Jana Walencików.

Francja: „Dekalog" i wczesne filmy Krzysztofa Kieślowskiego, koncerty oraz reportaże

Japonia: "Wyklęty" reż. Konrad Łęcki, Korona królów reż. Wojciech Pacyna, "O zwierzętach i ludziach" Łukasza Czajki, "Komisja morderstw" reż. Jarosław Marszewski, Adrian Panek, fragmenty Konkursów Chopinowskich i inne.

Korea Południowa: „Dekalog" i wczesne filmy Krzysztofa Kieślowskiego, "Wyklęty" reż. Konrad Łęcki, „Dwie korony" oraz „Miłość i miłosierdzie" Michała Kondrata.

Słowacja: „Ogniem i mieczem" Jerzego Hoffmana, „Cześć Tereska" Roberta Glińskiego,  „Edi" Piotra Trzaskalskiego, „Miłość i miłosierdzie" Michała Kondrata, „Świat według Jana Pawła II" reż. Piotr Kornobis, „Olimpiada Bolka i Lolka" reż. Marian Cholerek.

Rosja: „Ogniem I Mieczem" Jerzego Hoffmana, „Spellbinder" reż. Noel Price – dwa sezony, „Magiczne drzewo" reż. Andrzej Maleszka – dwa sezony.

Rumunia: „Dekalog", „Spokój", „Krótki dzień pracy" reż. Krzysztof Kieślowski, „Katyń", „Brzezina", „Wielki tydzień", „Wyrok na Franciszka Kłosa", „Pan Tadeusz czyli ostatni zajazd na Litwie" reż. Andrzej Wajda

Ukraina: „Czas Honoru" Michała Kwiecińskiego, „Sensacje XX wieku" Bogusława Wołoszańskiego, „Stara baśń. Kiedy Słońce było bogiem" oraz „Ogniem i mieczem" Jerzego Hoffmana, „Bodo" Michała Kwiecińskiego i Michała Rosy, „Wojenne dziewczyny" Michała Rogalskiego, „Stawka większa niż życie" Andrzeja Konica, „Echo serca" Tomasza Szafrańskiego, „Dziewczyny ze Lwowa" Wojciecha Adamczyka, „Quo Vadis" Jerzego Kawalerowicza, „Archiwista" Macieja Żaka, „Samotność w sieci" Witolda Adamka i inne.

Martyna Wojciechowska „hitem eksportowym” TVN

Najchętniej kupowanym na świecie programem TVN jest „Kobieta na krańcu świata” Martyny Wojciechowskiej. Dobrze też sprzedają się programy kulinarne Tomasza Jakubiaka, znane z Food Network czy TVN Style. W Czechach, Słowacji, Rumunii i na Węgrzech pokazuje je kulinarny kanał TV Paprika.

- Produkcje TVN Grupy Discovery można obecnie oglądać na wielu światowych rynkach. TV Paprika z dużym powodzeniem nadaje programy kulinarne wyprodukowane przez naszą Grupę: „Sztuka mięsa” („a Piece of Meat”), „Dziewczyny z wypiekami” („Sweet Baking”) czy „Jakubiak lokalnie” („More than Cooking”). W Rosji i byłych krajach Związku Radzieckiego widzowie mogą zobaczyć „Sztukę mięsa” i „Dziewczyny z wypiekami”. Fox Hiszpania pokazuje program „Kobieta na krańcu świata” („Woman at the End of the World”), „Szalone Tokio” („Crazy Tokyo”). HRT Chorwacja – „Kobietę na krańcu świata” i „Makłowicz w drodze” („Cooking on the Road”), RTVS Słowacja – „Kobietę na krańcu świata” - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Górska, dyrektor działu PR TVN Grupy Discovery.

Zobacz także: „Kobieta na krańcu świata 13” od 31 października w TVN (wideo)

Dużą popularnością cieszą się też seriale. - „Chyłka” („The Disappearance”); „Szadź” („Angel of Death”), „Odwróceni. Ojcowie i córki” („Sins of the Fathers”) na bazie porozumienia o współpracy zostały sprzedane do Walter Presents - butikowego serwisu najlepszych seriali europejskich. Obecnie z tą firmą finalizujemy umowy na kolejne sezony seriali, które będą nadal dostępne na wszystkich rynkach anglojęzycznych czyli: USA, Kanada, Wielka Brytania, Irlandia, Australia i Nowa Zelandia. Trwają również rozmowy na temat licencji na kolejne kraje europejskie. W przypadku serial „Szóstka” - licencje zostały udzielone na terytorium Belgii i Francji - wylicza Górska.

Polskie seriale Canal+ dostępne odległych krajach

Od dłuższego czasu polski Canal+ inwestuje w seriale. Trafiają nie tylko na antenę tej stacji, ale także na zagraniczne rynki. Licencje do nich były sprzedawane podczas międzynarodowych targów i konferencji, takich jak NATPE Budapeszt 2019, MIPCOM 2020 i MIPTV 2021. Prawa do emisji trafiają zarówno do nadawców linearnych kanałów, jak i platform streamingowych.

Serial „Król” opowiadający o burzliwym okresie lat 30 w Polsce trafił w ten sposób do Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Portugalii, Australii i Indonezji. Dwa sezony kryminalnego „Belfra” sprzedano do Francji, krajów Beneluksu, krajów Europy Środkowo- Wschodniej, Australii i Nowa Zelandii, Ameryka Północnej i Południowej i krajów skandynawskich. Tegoroczna produkcja kryminalna „Klangor” już zagwarantowała sobie obecność na rynku francuskim.

Polski Canal+ zbudował sobie już renomę w tym gatunku. Inny serial kryminalny „Kruk” trafił bowiem do krajów Europy Środkowo-Wschodniej, Beneluksu i Austrii, a „Żmijowsko” do Francji i krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Polsko-czesko-ukraińska produkcja kryminalna „Zasada przyjemności” przypadła do gustu mieszkańcom Europy Zachodniej. Koprodukcja Apple Film Production, Canal+ Polska, Česká televize i Star Media została sprzedana na rynek brytyjski, włoski, szwajcarski, niemiecki, austriacki, francuski i Beneluksu.

Dołącz do dyskusji: Produkcje TVP, TVN i Canal+ podbijają świat. W jakich krajach można je oglądać?

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gość
Polsat nie odpisał, bo nikomu nie udostępnił praw do swoich produkcji, których nawet Polacy nie chcą oglądać. Według nich nie liczy się jakość produkcji, tylko to żeby do niej wpakować Karolaka czy jeszcze gorszego komediowego polskiego aktora.
1 0
odpowiedź
User
Chkk
TVP nic nie wspomniało o "Sanatorium Milosci" które ponoć sprzedało w innych krajach...
1 0
odpowiedź
User
Jacek
TVP sprzedaje dużo na największy rynek filmowy świata - do Chin. Z rozmów wiem, że kupowaliby też z innych stacji, ale kluczowym warunkiem jest brak promowania tęczowej ideologii, co jak wiadomo w przypadku TVNu i Agory jest niemożliwe.
0 0
odpowiedź