SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Promująca szybkie odchudzanie reklama Therm Line Fast nieetyczna

Komisja Etyki Reklamy uznała, że spot reklamowy promujący suplement diety Therm Line Fast produkowany przez Olimp Laboratories narusza Kodeks Etyki Reklamy, bo zawiera kategoryczne stwierdzenia w rodzaju: „bo odchudzanie powinno być szybkie i skuteczne"  oraz wizualizację odchudzania z rozmiaru „XXL do S ".

Komisja Etyki Reklamy rozpatrywała skargę na telewizyjną reklamę preparatu odchudzającego Therm Line Fast, która emitowana była m.in. na platformie Ipla w marcu br. Autorka złożonej skargi napisała:

„Jestem poruszona treścią reklamy produktu Thermline, który ma być suplementem diety. Treść tam zawarta skierowana jest wyłącznie do kobiet - jakby nadwaga była tylko kobiecą przypadłością; po drugie, presja pod jaka poddawane są kobiety właśnie by wyglądać szczupło - czy to na ślubie czy to na plaży (!!!) dlaczego? kto ustala te standardy? Takie reklamy tylko cementują bardzo szkodliwe stereotypy i zakrzywiony obraz kobiet i ich sylwetki i co jest akceptowalne społecznie. Najbardziej jednak uderzyło mnie hasło reklamowe: bo odchudzanie powinno być szybkie i skuteczne! Nic bardziej mylnego z szybkim odchudzaniem- według mnie ta reklama nawołuje do gwałtownych zmian w organizmie które mogą być szkodliwe dla zdrowia, ale przede wszystkim buduje i umacnia bardzo szkodliwe stereotypy.”

Przedstawiciel firmy Olimp w odpowiedzi na postawione zarzuty podkreślił m.in., że nie jest prawdą, jakoby reklama Therm Line Fast sugerowała, że tylko kobiety powinny się odchudzać. Uzasadnił, że w reklamie nigdzie nie pada tego typu sformułowanie. „Co więcej, w reklamie brak jest poddawania kobiet presji odchudzania, a reklama nie odnosi się do konkretnie wskazanej szybkości utraty kilogramów” - napisano w odpowiedzi na skargę. Przyznał, że faktycznie spot jest adresowany do kobiet (na co wskazuje kobiecy strój kąpielowy i suknia ślubna), bo promuje wariant suplementu przeznaczonego dla nich. Zwrócił jednak uwagę, że firma ma w ofercie również produkty przeznaczone dla odchudzających się mężczyzn.

Firma Olimp nie zgodziła się też z zarzutem, jakoby reklamą produktu Therm Line Fast próbował wywierać na kobietach presję, by wyglądać szczupło. Wyjaśniono, że spot ma pokazywać, że odchudzanie może być efektywne – mają w tym pomóc składniki Therm Line Fast, które wpływają na procesy termogenezy w organizmie, stymulując naturalny metabolizm.

„Ponadto reklama nie koncentruje się bynajmniej na szczupłym wyglądzie. W pierwszej kolejności odnosi się bowiem do procesu odchudzania (schudnięcia - «chcesz schudnąć (...)?»), który nie musi prowadzić do szczupłej sylwetki. Są w niej uwidocznione w pewnym momencie wizerunki młodych i szczupłych kobiet, jednak nie mają one dominującego charakteru ani nie są umieszczone centralnie w reklamie. Spółka nie dostrzega, by odniesienie się reklamie do odchudzania jako zjawiska pozytywnie oddziałującego na zdrowie było nieetyczne czy społecznie nieodpowiedzialne” - napisano w odpowiedzi na skargę. Dodano, że promowanie odchudzania powinno być postrzegane pozytywnie, gdyż kreuje zachowania korzystne dla zdrowia.

Skarżony nie zgodził się również z tym, że spot promuje szybkie, gwałtowne odchudzanie. „Reklama, poprzez ukazanie kalendarza, w którym jedna kartka może odpowiadać jednemu miesiącowi, może sugerować, że szybki proces odchudzania jest w istocie procesem dłuższym, trwającym kilka miesięcy. Nie jest to okres odchudzania, który mogłyby stanowić zagrożenie dla zdrowia. Natomiast odniesienie do szybkości i skuteczności wskazuje na istotne aspekty odchudzania. Jeśli proces ten jest wydłużony w czasie i nieefektywny, to powoduje zniechęcenie do dbałości o własne zdrowie oraz brak wiary w możliwość osiągnięcia sukcesu. Z tego względu reklama zachęca do sięgnięcia po wieloskładnikowy produkt, który podnosi prawdopodobieństwo zadowalającego konsumenta czasu i efektu. Jesteśmy przekonani, że jest to działanie nie tylko w poczuciu odpowiedzialności społecznej, ale także społecznie korzystne” - odpowiadał przedstawiciel firmy Olimp.

KER stwierdziła, że reklama Therm Line Fast narusza Kodeks Etyki Reklamy, bo zawiera kategoryczne stwierdzenia typu: „bo odchudzanie powinno być szybkie i skuteczne" i wizualizację odchudzania z rozmiaru „XXL do S ". W ocenie Komisji może to nadużywać zaufania odbiorców lub wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy.

 

Dołącz do dyskusji: Promująca szybkie odchudzanie reklama Therm Line Fast nieetyczna

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl