SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Prawie 5 mld zł wyniosły wydatki reklamowe w I półroczu 2019 roku. Wzrosty tylko w internecie i kinach, telewizja straciła 1,8 proc. (raport)

W minionym półroczu wartość polskiego rynku reklamowego wyniosła 4,7 mld zł, o 1,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Wydatki wzrosły jedynie w internecie i kinach, natomiast w telewizji zmalały o 1,8 proc., a w radiu o 1,3 proc. - szacuje Starcom.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Według danych Starcomu w pierwszym kwartale nakłady reklamowe zwiększyły się w skali roku o 0,1 proc., a w drugim o 2,2 proc. (czyli o 56 mln zł). W efekcie w całym półroczu zwiększyły się o 1,2 proc. - to podobna dynamika jak w pierwszej połowie 2017 roku (1,3 proc.), natomiast dużo niższa niż w analogicznych okresach ub.r. (9,2 proc.) i 2016 roku (4,2 proc.).

- Polska gospodarka delikatnie wyhamowuje, choć dynamika PKB na poziomie 4,5 proc. w drugim kwartale to zdecydowanie więcej niż spodziewali się analitycy. Na plus zaskoczyły przede wszystkim nakłady na inwestycje, które wzrosły po sześciu miesiącach o 19 proc. Dzięki dużym wydatkom gospodarstw domowych w kwietniu przed świętami wielkanocnymi, wartość sprzedaży detalicznej także wzrosła mocno, bo o 6,2 proc. - komentuje Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.

Telewizja i radio ze spadkami nakładów reklamowych

W telewizji, będącej niezmiennie największym kanałem komunikacji marketingowej, wydatki reklamowe wyniosły w minionym półroczu 2,159 mld zł, o 39,2 mln zł, czyli 1,8 proc., mniej niż rok wcześniej. W konsekwencji jej udział w torcie reklamowym zmalał z 47,1 do 45,7 proc.

Z danych Starcomu wynika, że w samym czerwcu br. spadek wyniósł aż 9,3 proc., co wynika z dużych nakładów rok wcześniej związanych z piłkarskimi mistrzostwami świata. W drugim kwartale br. średni czas oglądania telewizji (ATV) co prawda wydłużył się o 1,4 proc. do 3 godziny i 6 minut, ale liczba wygenerowanych ratingów zmniejszyła się o 1,7 proc. ze względu na słabsze wypełnienie bloków reklamowych.

Inwestycje na reklamę radiową zmniejszyły się w minionym półroczu o 4,4 mln zł (1,3 proc.) do 338 mln zł. W pierwszym kwartale spadek wyniósł 1,6 proc., a w drugim 1 proc. Wynika to przede wszystkim z ograniczenia wydatków przez sektory handlu detalicznego (o 7,9 mln zł, czyli 6,2 proc.) i farmaceutycznego (o 6,1 mln zł, 11,4 proc.). W tym pierwszym mniej wydały zarówno elektromarkety Media Expert, Euro RTV AGD i Media Markt), jak też dyskonty i hipermarkety Lidl, Biedronka i Kaufland.

Udział radia w rynku reklamowym zmalał w skali roku z 7,3 do 7,1 proc.

Wartość reklamy zewnętrznej zmniejszyła się o 1,2 mln zł (0,5 proc.) do 251 mln zł. O ile w segmencie nośników tradycyjnych nastąpił spadek o 3,2 mln zł (1,5 proc.), a w reklamie tranzytowej o 5,9 proc., o tyle w górę poszły wydatki na nośniki cyfrowej, a także na citylighty (o 5,9 mln zł). Na tych ostatnich mocno promowały się firmy z branż mediów i żywności, m.in. Netflix, Maspex i Colian. Outdoor stanowił w zeszłym półroczu 5,3 proc. rynku reklamowego, o 1 pkt proc. mniej niż przed rokiem.

W reklamie prasowej kontynuowany był trwający od lat silny trend spadkowy. W magazynach nakłady zmniejszyły się o 14,1 mln zł (9 proc.) do 142 mln zł, a ich udział w rynku - z 3,3 do 3 proc. Wydatki w tym medium najmocniej - o 9,9 mln zł, czyli 31,2 proc. - ograniczyła branża farmaceutyczna, za to przede wszystkim odpowiada Aflofarm. Sektor odzieży i obuwia zmniejszył je natomiast o 3,4 mln zł (16 proc.), a higieny i pielęgnacji - o 3,2 mln zł (11,4 proc.).

W dziennikach wydatki reklamowe zmalały o 8,6 mln zł (9,4 proc.) do 83 mln zł. Również w największym stopniu odpowiada za ro segment farmaceutyczny, który ograniczył nakłady o 4,9 mln zł (36,5 proc.). Branża określana jako czas wolny zmniejszyła je o 1,6 mln zł (15,5 proc.), natomiast więcej niż rok wcześniej wydały sektor pozostały (o 1,4 mln zł, 5,7 proc.), turystyczny (o 0,8 mln zł, 25,4 proc.) i motoryzacyjny (o 0,1 mln zł, 2,4 proc.). Do dzienników trafiło w minionym półroczu 1,8 proc. łącznych inwestycji reklamowych, o 0,2 proc. mniej niż rok wcześniej.

W górę reklama w internecie i kinach

Za to wydatki na reklamę internetową zwiększyły się o 121,9 mln zł (czyli 7,8 proc.) do 1,69 mld zł. W najsłabszym pod tym względem czerwcu wzrost wyniósł 4 proc., głównie ze względu na wysoką bazę sprzed roku związaną z piłkarskimi mundialem.

Według Starcomu w minionym półroczu do sieci przeniesiono część budżetów reklamowych z telewizji i outdooru. Najbardziej (o 24,3 mln zł, 8,9 proc.) nakłady zwiększyła branża handlowa.

Udział internetu w rynku reklamowym wzrósł z 33,6 do 35,8 proc. Starcom szacuje, że spośród wydawców największy wzrost przychodów z reklam osiągnął Facebook. Statystyki jego odwiedzalności w Polsce już się nie zwiększają, ale nadal rośnie wypełnienie platformy reklamami, także w aplikacji Messenger.

Nadal prawie połowa (w minionym półroczu 47,2 proc.) wydatków reklamowych w sieci idzie na display. Reklama wideo ma już 20,7 proc. udziału, a klasyfikowany osobno mobile - 38,2 proc. (po wzroście o 18,1 proc. w skali roku).

W kinach inwestycje reklamowe poszły w górę o 6,4 proc. do 64 mln zł. Podobnie wzrosła liczba sprzedanych biletów - o 6,2 proc. do 28,5 mln.

Nakłady na reklamy w kinach najmocniej zwiększyła branża finansowa - o 4,3 mln zł, czyli aż 113,8 proc., głównie dzięki kampaniom Cinkciarz.pl, Banku Pekao, BNP Paribas i Link4. Sektor handlowy wydał więcej o 2,5 mln zł (112,5 proc.) więcej niż przed rokiem, branża napojów i alkoholu - o 1,6 mln zł (32,6 proc.), a odzieży i dodatków - 1,3  mln zł (179,8 proc.).

Więcej na reklamy żywności i kampanie społeczne, mniej promowane telekomy

W minionym półroczu największe wolumenowo wzrosty nakładów reklamowych zanotowały branże żywności i pozostała, którą stanowią m.in. kampanie społeczne. Ta pierwsza zwiększyła inwestycje o 28,4 mln zł (5,9 proc.) do 508,8 mln zł, a druga - o 32,5 mln zł (10,4 proc.) do 343,8 mln zł.

- W pierwszym przypadku za wzrost odpowiedzialne były silne kampanie czekolady Wedel, marki Kinder Maxi od Ferrero, a także batonów Snickers i Twix należących do koncernu Mars. Wydatki reklamowe w sektorze pozostałe wzrosły głównie za sprawą kampanii społecznych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Ministerstwa Sprawiedliwości oraz kampanii związanych z wyborami do Parlamentu Europejskiego - opisuje Starcom.

Procentowo jeszcze bardziej wzrosły inwestycje branż czas wolny (o 12,1 proc. do 183,9 mln zł) oraz turystyka (o 11,2 proc. do 133,3 mln zł). W tej pierwszej odpowiada za to Totalizator Sportowy, a w drugiej - sieci gastronomiczne McDonald’s i Da Grasso oraz biura podróży Itaka i Albatros Travel. Firmy z sektora mediów zwiększyły nakłady o 17,4 mln zł (czyli 7,7 proc.), głównie za sprawą TVN i Eleven Sports.

Natomiast segment telekomunikacyjny ograniczył inwestycje reklamowe o 32,4 mln zł (czyli 9,8 proc.) do 300,1 mln zł, a farmaceutyczny - o 17,9 mln zł (3,2 proc.) do 539,9 mln zł. W przypadku branży higieny i pielęgnacji nastąpił spadek o 2,6 proc. do 297,6 mln zł, napojów i alkoholu - o 5,8 proc. do 251,7 mln zł, odzieży i dodatków - o 3 proc. do 111,5 mln zł, a produktów do użytku domowego - o 18,8 proc. do 58,5 mln zł.

3-3,5 proc. wzrostu w całym br.

Starcom prognozuje, że w całym br. wartość polskiego rynku reklamowego zwiększy się o 3-3,5 proc.

- Na resztę roku patrzymy z optymizmem. Wydatki reklamodawców w pierwszym półroczu wzrosły, mimo braku dużego wydarzenia sportowego. Trwa dobra passa polskiej gospodarki, a od lipca ruszyła rozszerzona formuła programu Rodzina 500+ - komentuje Magda Kolenkiewicz.

Dołącz do dyskusji: Prawie 5 mld zł wyniosły wydatki reklamowe w I półroczu 2019 roku. Wzrosty tylko w internecie i kinach, telewizja straciła 1,8 proc. (raport)

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Hhh
Nie chodzę do kina bo nie wytrzymam godziny reklam żegnam
odpowiedź
User
nb
gt
odpowiedź
User
cs
mobilny firefox, kiwi, plus najpopularniejsze rosyjskie rozszerzenie do blokowania reklam z Chrome web store i wszystkie kampanie reklamowe diabli biora.
odpowiedź