KRRiT walczy z reklamami piwa przed 20.00. Siedem kar dla kanałów telewizyjnych
W 2022 i 2023 roku przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wymierzyła kary o łącznej wysokości 75 tys. zł za emisję spotów marek piwnych przed godziną 20. Wśród ukaranych znalazły się Canal+ Polska i Red Carpet Media Group. Ich przedstawiciele w rozmowie z Wirtualnemedia.pl zapewniają, że reklamy wyświetlono pomyłkowo.
Rzecznik prasowy KRRiT Teresa Brykczyńska informuje Wirtualnemedia.pl, że decyzje o ukaraniu nadawców karą pieniężną podjęto w związku z emisją reklam piwa w tzw. porze chronionej (godz. 6.00-20.00). W czerwcu ub.r. ówczesny przewodniczący Rady Witold Kołodziejski nałożył 25 tys. grzywny na Telewizję Polską za emisję spotu browaru na antenie okolicznościowego kanału TVP 4K.
Okolicznościowa stacja działała m.in. przy okazji Euro 2020 (rozegranego w związku z pandemią w 2021 roku) i wtedy miała emitować niedozwolony spot. W sierpniu 2022 roku z tego samego powodu nałożono też karę o wysokości 10 tys. na spółkę Michał Winnicki Entertainment. Reklama piwa pojawiła się na antenie dokumentalnej stacji Adventure.
Jeszcze więcej kar w 2023 roku
Od początku 2023 roku przewodniczący KRRiT Maciej Świrski zdecydował się na nałożenie pięciu kolejnych kar za reklamy piwa w ciągu dnia. - Kary nałożono na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji (dalej: ustawa) w zw. z naruszeniem 16b ust. 1 pkt 2 ustawy i art. 13(1) ust. 2 pkt 1 i ust. 3 i ust. 4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Naruszenia dotyczyły emisji przed godziną 20:00 napojów alkoholowych i bezalkoholowych, których nazwa, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie wykorzystują podobieństwa lub są tożsame z oznaczeniem napoju alkoholowego (piwo) – wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Brykczyńska.
Szef KRRiT w związku z naruszeniem tych przepisów nałożył 5 tys. zł grzywny na spółkę Idea4Broadcasting, nadawcę medycznego kanału Studiomed TV, dwie grzywny w wysokości 3 i 2 tys. zł na firmę Astro (właściciela stacji informacyjnej News24), karę 20 tys. zł na Canal+ Polska za emisję spotu piwa na antenie Canal+ Sport 2 i 10 tys. zł grzywny za analogiczną sytuację na antenie RedTOP TV (spółka Red Carpet Media Group).
„Awaria systemu emisyjnego”
Nadawcy, którzy odpowiedzieli na nasze pytania w tej sprawie twierdzą, że nieświadomie wyemitowali spoty piw w „porze chronionej”. - Tak, wystąpił taki incydent. Jedno z wydarzeń „na żywo” zakończyło się wcześniej, co spowodowało przesunięcie bloku reklamowego o kilka minut. Przyjęliśmy karę i nie odwoływaliśmy się od decyzji KRRiT – wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Piotr Kaniowski, rzecznik prasowy Canal+ Polska.
- Kara dotyczyła incydentalnej emisji przed 20.00 reklamy piwa i wyrobów piwopodobnych (mieliśmy awarię systemu emisyjnego). Nie odwoływaliśmy się od decyzji, bo nie mieliśmy żadnych argumentów na obronę. Karę zapłaciliśmy . Nie uważamy też, żebyśmy byli jakoś szczególnie ostro potraktowani. Prawo to prawo i należy go przestrzegać, nawet jeśli był to przypadek incydentalny, jak to miało miejsce w naszym przypadku - mówi Wirtualnemedia.pl Leszek Kułak, przewodniczący rady nadzorczej Red Carpet Media Group, która jest nadawcą Red Carpet TV i RedTop TV.
Teledysk zachęca do spożywania alkoholu?
Miesiąc temu informowaliśmy, że KRRiT zażądała od nadawcy kanału Power TV wyjaśnień w sprawie emisji teledysku zespołu „Weekend” z mężczyznami pijącymi alkohol, o zbyt wczesnej porze. Zastrzeżenia dotyczą klipu „Wypijemy Popłyniemy” zespołu „Weekend” z 2015 roku.
- Ponury tydzień wreszcie kończy się. Szybko go zapomniesz, zniknie jak zły sen. We are the champions, kiedy rządzi szkło. Musi być przepięknie, z nami będzie moc. Dziś każda droga ma na końcu bar. Dziś damy ognia na bank. Wypijemy popłyniemy dzisiaj aż do dna. Ta impreza nie ma końca o la la. Zakłócimy nocną ciszę niech nas kopnie prąd. W górę serca nocna zmiana daje głos - śpiewa wokalista grupy. Na teledysku widać mężczyzn jadących samochodem i oglądających zdjęcia kobiet w magazynie „Playboy”. Jeden z nich popija szampana i inny alkohol z piersiówki. Pokazywane są też „przebitki” z imprezy, której uczestnicy piją z papierowych kubków. Na trasie przejazdu mężczyzn pojawiają się atrakcyjne i częściowo rozebrane kobiety, które ustylizowano na robotnice.
Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nie można reklamować napojów alkoholowych w taki sposób, żeby kojarzyły się z atrakcyjnością seksualną, relaksem i wypoczynkiem. W tym przypadku nie mamy jednak do czynienia z reklamą, bo marki rzekomo spożywanych napojów nie są widoczne. - Nie widzę w tym teledysku żadnych sugestii, aby osoby pijące alkohol były przedstawiane jako atrakcyjne fizycznie. Raczej pokazują facetów w negatywnym świetle - ocenił w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Michał Winnicki, właściciel stacji.
Jego zdaniem, wideoklip był też pokazywany w czasie chronionym przez inne kanały muzyczne. - Ten teledysk nie jest żadnym wielkim hitem, nie był emitowany często. To jedna z wielu tysięcy piosenek disco polo emitowanych nie tylko w kanale Power TV, ale też konkurencyjnych stacjach Polo TV i Disco Polo Music. Nie słyszałem, aby konkurencja miała z powodu emisji tego teledysku jakiekolwiek problemy. Żaden z widzów nie złożył też skargi na jego emisję. Jednak z daleko idącej ostrożności nie jest on już emitowany w Power TV za dnia - tłumaczył Winnicki.
W 2022 roku przewodniczący Krajowej Rada Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski i Maciej Świrski nałożyli 25 kar na nadawców, których łączna wartość wynosi 475 tys. zł. Ze sprawozdania regulatora wynika, że grzywny dla kanałów Polsatu to 210 tys. zł. Kolejne miejsca zajęły Kino Polska TV i Stopklatka (110 tys. zł) i Telewizja Polska (76 tys. zł) - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
Dołącz do dyskusji: KRRiT walczy z reklamami piwa przed 20.00. Siedem kar dla kanałów telewizyjnych
Spoko, naoglądają się na "ławkowych" pod sklepami...
Tak nieświadomie za darmo reklamowali browar? Tłumacza się jak dzieci 🤣