Reklamy zwiększają przyjemność oglądania telewizji?
Często narzekamy na zbyt dużą liczbę reklam w przerwach czy też pomiędzy naszymi ulubionymi programami telewizyjnymi. Tymczasem okazuje się, że reklamy często sprawiają, iż oglądanie telewizji jest jeszcze bardziej interesujące.
Tak przynajmniej wynika z serii badań, których wyniki zostały opublikowane na łamach wydawanego w Chicago czasopisma naukowego 'Journal of Consumer Research'.
Autorami tych badań byli Leif D. Nelson z University of California w San Diego oraz Tom Meyvis i Jeff Galak z New York University. wykazali oni, że chociaż przerwy reklamowe są powszechnie unikane, to czynią one wiele programów, takich jak sitcomy, bajki, filmy dokumentalne i teledyski, bardziej przyjemnymi w oglądaniu.
Przed dojściem do takich wniosków naukowcy przeprowadzili serię sześciu badań, których uczestnicy oglądali i oceniali programy w wersjach z reklamami i bez.
W pierwszym z nich badani oglądali odcinek serialu komediowego "Taxi". Pomimo że osoby, które obejrzały przerywaną wersję były niechętne wobec reklam, to serial podobał im się bardziej niż tym, którzy oglądali wersję bez reklam. Taka sama sytuacja miała miejsce w przypadku krótkiego klipu animowanego. Z kolei w badaniu, w którym uczestnikom pokazywano przyrodniczy film dokumentalny, nie dość że wyższe oceny dostała wersja z reklamami, to osoby które ją oglądały były po jej obejrzeniu skłonne przekazać więcej pieniędzy na organizacje ekologiczne niż badani oglądający wersję bez reklam.
Autorzy badania przypisują te wyniki cechom zachowania nazywanym adaptacją, gdzie nawet pozytywne doświadczenia z upływem czasu stają się mniej przyjemne. Tutaj polega to na tym, że im dłużej widz nieprzerwanie ogląda dany program telewizyjny, tym jest to dla niego mniej przyjemne. I dlatego nawet denerwujący przerywnik w postaci reklam sprawia, że gdy program ten wraca na antenę jest znów bardziej przyjemny w oglądaniu.
źródło: Entertainment and Showbiz!
Dołącz do dyskusji: Reklamy zwiększają przyjemność oglądania telewizji?