SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rok 2006 pod lupą telekomunikacyjnych ekspertów

Specjalnie dla Wirtualnemedia.pl komentują: Anna Streżyńska (prezes UKE), Jakub Pancewicz (dyr. generalny Nokia), Joanna Lewandowska (Motorola).

Zbliża się koniec bieżącego roku, czas na podsumowania. Jaki był ten 2006 rok?  Na pytania portalu Wirtualnemedia.pl odpowiadają eksperci związani z polskim rynkiem telekomunikacyjnym.
 
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej - Anna Streżyńska
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2006 roku?
Pierwsza oferta hurtowej sprzedaży abonamentu (tzw. WLR) oferowana w sieci TP S.A. przez Tele2 Polska. To była decyzja kluczowa dla wprowadzenia pełnej swobody wyboru dostawcy usług dla 90% użytkowników, którzy do tej pory byli skazani na kupowanie abonamentu tylko od TP S.A.

Co było największym zaskoczeniem?
Upór z jakim TP S.A. wciąż nie chce przystosować się do funkcjonowania w realiach otwartego i w pełni konkurencyjnego rynku, a wykorzystując rozmaite kruczki prawne stara się jak najdalej odroczyć to, co i tak jest nieuchronne.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?
Myślę, że znakomitą odpowiedź na to pytanie dał Time, który stwierdził "Człowiekiem Roku jesteś Ty, ty który korzystając z nowoczesnych technologii zmieniasz świat, i który zmieniasz sposób, w jaki ten świat się zmienia". Czyli każdy z nas wywiera w tej epoce ogromny wpływ na rynek telekomunikacyjny.

Co wydarzy się w branży w 2007 roku?
Większa konkurencja i wszechstronna oferta nowoczesnych usług telekomunikacyjnych. Klienci wreszcie uzyskają możliwość wyboru dostawcy szerokopasmowego Internetu, a konkurenci TP S.A. wymuszą obniżkę cen. W telefonii komórkowej wystartują nowi operatorzy i upowszechnią się usługi multimedialne (np. szybki Internet i wideotelefonia w komórce). Dużą szansę upatruję też w rozwoju usług bezprzewodowych, np. sieci internetowych WiMAX.

Czego sobie Pani życzy w nadchodzącym roku?
Aby Internet tak się rozpowszechnił w Polsce, żeby znacznie bardziej był słyszalny głos każdego obywatela i każdej lokalnej społeczności. Internet do tego ma służyć, żeby każdy z nas był słyszalny, mógł się wypowiedzieć, nawiązać kontakt z innymi ludźmi, którzy chcą powiedzieć coś ważnego. Żebyśmy zaczęli być dostrzegalni dla innych, w tym rządzących.


Jakub Pancewicz, dyrektor generalny Nokia Polska
Jednym z najważniejszych wydarzeń branżowych w 2006 było, według mnie, zaoferowanie  usług przez pierwszego wirtualnego operatora (MVNO) "mBank mobile". Jest to zwiastun nadchodzących zmian na rynku oraz rozpoczęcie nowego rozdziału konkurencyjności. Ponadto ważna jest również informacja o spodziewanej 100%  penetracji rynku komórkowego. Jest to niezwykle istotny moment, głównie ze względów psychologicznych. Jest to sygnał, że teraz najważniejszym staje się utrzymanie i lojalność Klientów, a nie pozyskiwanie nowych.

Co było największym zaskoczeniem?
Największym zaskoczeniem w mijającym roku było tak szybkie zniknięcie z  rynku firmy BenQ-Siemens - pokazuje to jak ważna w sektorze  telekomunikacyjnym jest długoterminowa stabilność finansowa firmy, zdolność  do finansowania bardzo drogich działań "badan i rozwoju" (R&D), oraz silna  marka - co jest równoznaczne z zaufaniem i lojalnością Klientów.

Co wydarzy się w branży w 2007 roku?
W nadchodzącym roku Klienci będą mieli większy wybór wśród dostawców usług,  modeli telefonów oraz aplikacji, jeszcze bardziej upowszechnią się mobilne rozwiązania biznesowe. Mobilny Internet stanie się powszechny a rozwiązania i usługi Web 2.0 będą równie łatwo dostępne mobilnie, jak teraz  stacjonarnie. Nawigacja stanie sie jedna z podstawowych funkcji telefonu,  zintegrowana z innymi usługami. Do lamusa odejdą aparaty fotograficzne, cyfrowe odtwarzacze muzyczne, komputery, które nie są wbudowane w telefon  komórkowy, komputer multimedialny lub smartfon. Mobilne multimedia staną się częścią naszego życia.


Joanna Lewandowska – dyrektor ds. strategii sprzedaży telefonów komórkowych Motoroli w CEE
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2006 roku?
Warto na wstępie powiedzieć, że rynek telefonii komórkowej ulega ciągłym, czasem zaskakującym zmianom. Dla Motoroli najważniejszym wydarzeniem i jednocześnie wielkim sukcesem 2006 r. było osiągnięcie 22% udziałów w światowym rynku telefonii komórkowej. Obecnie jesteśmy drugim co do wielkości producentem telefonów komórkowych i zmniejszamy dystans do lidera.

2006 rok to już drugi rok , w którym sukcesy odnosi  nasz kultowy telefon – MOTORAZR V3. Do tej pory sprzedano ponad 50 mln sztuk tego urządzenia. Wielką popularność na całym świecie zyskuje wprowadzony w trzecim kwartale tego roku lustrzanie szalony, szaleńczo wyposażony MOTOKRZR K1.
Jeśli chodzi o branżę, to należy wspomnieć o debiutach na polskim rynku – duże oczekiwania budzi intrygująca kampania wprowadzająca P4 jako czwartego operatora oraz mBank mobile jako pierwszego, niezależnego operatora wirtualnego. Debiuty tych firm mogą znacząco zmienić sytuację na rynku telekomunikacyjnym, zmuszając funkcjonujących operatorów do obniżenia cen usług i zdywersyfikowania oferty.
Nie bez znaczenia dla branży pozostaje wzrost popularności telefonii IP, jako rozwiązania pozwalającego znacznie obniżyć koszt budowy i utrzymania systemów telekomunikacyjnych oraz ograniczającego koszty połączeń telefonicznych.

Co było największym zaskoczeniem?
Wielkim zaskoczeniem były zmiany w firmie BenQ-Siemens, a w konsekwencji wycofanie się BenQ Corp. z rynku europejskiego.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?
Warto wspomnieć o prezesie Skype - Niklas Zennström jest człowiekiem, który zrewolucjonizował współczesną telekomunikację, popularyzując telefonię IP. Motorola docenia jej rosnące znaczenie,  dlatego oferuje bogate portfolio produktów VoIP (np. zestawy słuchawkowe Bluetooth lub telefon Motorola A910 – uznany przez branżowy magazyn „Networld” za najlepszy telefon IP).

Co wydarzy się w branży w 2007 roku?
Coraz większą popularnością będą cieszyć się nowe technologie przesyłu danych – takie jak HSDPA oraz bogato wyposażone multimedialne telefony komórkowe o atrakcyjnym, oryginalnym designie i możliwości dostosowania funkcji do potrzeb użytkowników. Te wymagania spełniają nowe modele słuchawek Motoroli obsługujące standard HSDPA, zwanym też standardem 3,5G: MOTORAZR maxx V6 i MOTORAZR V3xx. Oba urządzenia umożliwiają prowadzenie wideorozmów oraz transfer danych (w tym np. multimediów) z prędkością zarezerwowaną dotychczas dla rozwiązań szerokopasmowych (nawet do 3.6 Mbps).

Czego sobie życzysz w nadchodzącym roku?
Umocnienia pozycji Motoroli na rynku globalnym oraz w Polsce. Pragniemy, aby nasza marka kojarzyła się z oryginalnym wzornictwem, innowacyjnością, multimediami oraz przyjaznymi funkcjami. Dowodem na rosnące uznanie produktów naszej firmy na polskim rynku są nagrody, które otrzymaliśmy w ostatnim czasie: “CoolBrands”, “SuperBrands” i tytuł “Studencka Marka Roku”.

 

Wojciech Wasilewski, dyrektor sprzedaży i marketingu działu Telecom firmy Samsung
Rok 2006 był bardzo udany dla Samsung Electronics Polska. W ocenie firmy praca wykonana w mijającym roku na rzecz popularyzacji marki Samsung w segmencie telefonów komórkowych jest bardzo duża i będzie procentować w przyszłości. Samsung przesunął się w 2006 roku ze środka stawki największych dostawców telefonów komórkowych w Polsce do ścisłej czołówki. Polacy bardzo wyraźnie docenili jakość i funkcjonalność telefonów Samsung.

W 2006 roku Samsung Electronics Polska wprowadził na polski rynek ok. 30 nowych modeli telefonów komórkowych i zrealizował swoje cele sprzedając ponad milion telefonów komórkowych. Ten wynik jest podstawą optymistycznych prognoz sprzedaży na 2007 rok. Samsung chce umocnić w przyszłym roku swoją pozycję, a w pierwszym kwartale firma planuje nową ofensywę produktową. Samsung Electronics Polska jest wiodącym producentem telefonów 3G na świecie i planuje osiągnąć podobną pozycję na polskim rynku w 2007 roku. Firma ma również nadzieję, że w 2007 roku postępować będzie popularyzacja usług związanych z nowymi technologiami bezprzewodowej transmisji danych. (np. 3G).

Wśród trendów sprzedażowych, które będą dominować na polskim rynku telefonów komórkowych w 2007 roku Samsung wymienia bardzo wyraźną przewagę telefonów z aparatem fotograficznym oraz telefonów „muzycznych” (z dobrym odtwarzaczem MP3 oraz pamięcią przystosowaną do przechowywania większej ilości muzyki). W 2007 roku coraz większe znaczenie dla sprzedaży największych producentów telefonów komórkowych będzie miał również polski rynek sprzedaży pozaoperatorskiej.
Samsung Electronics Polska szacuje ponadto, że w 2007 roku będzie maleć średnia cena telefonu na polskim rynku. Telefony wyposażone w aparat fotograficzny, odtwarzacz MP3 oraz szereg innych funkcjonalności zarezerwowanych dotąd dla klientów biznesowych znajdą się w wielu najbardziej atrakcyjnych, masowych ofertach operatorskich. Trend ten dodatkowo wzmacnia rosnąca wartość złotego.

Styczeń - wprowadzenie modeli E360, X200, X620 w Polsce, przekazanie przez Samsung telefonów dla polskich Olimpijczyków w siedzibie PKOL przed Zimową Olimpiadą w Turynie
Luty - wprowadzenie modelu X700 w Polsce, Samsung na targach 3GSM w Barcelonie, wprowadzenie P900 (do odbioru telewizji mobilnej) przed Mundialem w Europie, Sztafeta OIlimpijska z Kamilem Durczokiem i Robertem Korzeniowskim w Mediolanie (Samsung sponsorem)
Marzec - 10-lecie Samsung w Polsce w Klubie Polskiej Rady Biznesu, nowy prezes Samsung Electronics Polska, wprowadzenie modeli D800 i E770, Samsung na targach CeBIT 2006 (pokazanie telefonu z 10-megapikselową matrycą oraz telefonu z dyskiem twardym 8 GB).
Kwiecień - Samsung zwiększa prognozę sprzedaży telefonów komórkowych, zmiana gwarancji na 24 miesiące
Maj - Wprowadzenie X820 (najcieńszy telefon na świecie) na rynek europejski, wprowadzenie P300 i D820 w Polsce
Czerwiec - wprowadzenie X160 oraz "Białej Arabeski" w Polsce
Lipiec - event związany z wprowadzeniem E900 (dotykowy telefon - bez klawiatury na górnej klapce) w Studiu Dzień Dobry TVN; koncern Samsung dostaje nagrodę za stworzenie telefonu dla niewidowmych w Braillu. 
Sierpien - Event Ultra w Paryżu w Wielkiej Piramidzie w Muzeum Luwr (Samsung wprowadza sześć najcieńszych telefonów w kategoriach bartype, klapka, rozsuwany oraz 3G bartype, klapka, rozsuwany). Samsung X820 w sprzedaży w Polsce.
Wrzesień - wprowadzenie w Polsce flagowego modelu Samsung dla biznesu - D900.
Październik - Samsung sponsorem pokazu Macieja Zienia, wprowadzenie na polski rynek Tedefonu (z raperem Tede)
Listopad - wprowadzenie w Polsce telefonu E500 dla kobiet (ze specjalnym kobiecym menu) oraz X830 (muzyczny telefon wyglądający jak odtwarzacz MP3)
Grudzień - Wprowadzenie w Polsce telefonu X510 (z funkcją alarmową); Samsung na targach w Hong Kongu (modele F300, F500, i600)

Podobne informacje:

Dołącz do dyskusji: Rok 2006 pod lupą telekomunikacyjnych ekspertów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl