Rusza system samoregulacji polskiej branży reklamowej
Od 1 czerwca konsumenci będą mogli składać do Związku Stowarzyszeń Rady Reklamy skargi na reklamy, które ich zdaniem są nieetyczne lub wprowadzają w błąd.
Polskie środowisko reklamowe uruchomiło system samoregulacji, którego celem jest podnoszenie standardów reklamy poprzez pokazywanie dobrych wzorców oraz piętnowanie nieetycznego lub nieuczciwego przekazu reklamowego. System oparty jest na Kodeksie Etyki Reklamy – nowym dokumencie opracowanym wspólnie przez przedstawicieli reklamodawców, agencji reklamowych oraz mediów.
Na straży przestrzegania zapisów Kodeksu Etyki Reklamy stać będzie Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy. Członkami Związku są stowarzyszenia branżowe: Polskie Stowarzyszenie Wytwórców Produktów Markowych ProMarka, Stowarzyszenie Agencji Reklamowych, Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy w Polsce, Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego, Izba Wydawców Prasy oraz Związek Pracodawców Prywatnych Mediów.
Za badanie zgodności przekazów reklamowych z Kodeksem odpowiada Komisja Etyki Reklamy (KER) – grono niezależnych autorytetów z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie mediów i reklamy. Komisja rozpatrywać będzie skargi, które składać mogą zarówno konsumenci, jak i firmy, czy instytucje. Składanie skarg jest maksymalnie uproszczone - wystarczy wypełnić nieskomplikowany formularz i przesłać go do na adres Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy.
Od konsumentów nie są pobierane żadne opłaty. Podmioty, które nie są uczestnikami systemu samoregulacji i nie posiadają ważnych certyfikatów będą wnosić opłaty za wniesienie sprawy przeciwko innym firmom. Wysokość opłaty wynosi 5 tys. zł.
W przypadku stwierdzenia, że dana reklama jest nieuczciwa czy nieetyczna, Komisja może wymierzyć sankcje, które mają zdyscyplinować osoby oraz firmy odpowiedzialne za tworzenie i rozpowszechnianie niezgodnych z Kodeksem przekazów. Podstawowa sankcja to wyrażenie opinii, że reklama powinna zostać zmieniona, lub że jej rozpowszechnianie powinno zostać wstrzymane. W przypadku najcięższych naruszeń Kodeksu przewidziane jest odebranie certyfikatu „Reklamuję etycznie”.
„Katalog sankcji zostanie poddany ocenie po pierwszym roku działalności nowego systemu samoregulacji i w razie potrzeby zmodyfikowany. W początkach funkcjonowania Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy chce bowiem przede wszystkim prowadzić działalność edukacyjną, która z pewnością przełoży się na podniesienie standardów w reklamie” – powiedział Wojciech Pawlak, Prezes Zarządu.
Wydawanie orzeczeń jest procesem w pełni przejrzystym, a opinie Komisji Etyki Reklamy będą dostępne na stronie internetowej Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy – www.radareklamy.org - podano w komunikacie.
System samoregulacji finansowany jest dzięki certyfikatom. Wszystkie firmy i instytucje pragnące stać się aktywnymi uczestnikami systemu muszą zobowiązać się do przestrzegania zapisów Kodeksu Etyki Reklamy, czego potwierdzeniem jest specjalny certyfikat „Reklamuję etycznie”. Certyfikat wydawany jest na okres jednego roku i może być w każdej chwili odebrany, jeśli jego sygnatariusz narusza zasady Kodeksu Etyki Reklamy. Certyfikat jest rodzajem identyfikatora wskazującego firmy, które zdecydowały się przestrzegać określonych w Kodeksie zasad etycznej i uczciwej reklamy. Specjalny znaczek może być umieszczany na materiałach korporacyjnych, stronach internetowych oraz, w przypadku mediów, w stopkach redakcyjnych.
Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy współpracuje z EASA Alliance – europejskim zrzeszeniem organizacji samoregulacyjnych z 26 krajów. Jeszcze w 2006 roku Związek stanie się oficjalnie członkiem tej organizacji, co pozwoli na lepszą koordynację działań międzynarodowych, m.in. wspólne zwalczanie nieuczciwych reklam przesyłanych z terytorium innych krajów. „Z radością witamy powstanie systemu samoregulacji w Polsce. Tak dojrzały rynek potrzebuje organizacji, która zapewni przestrzeganie najwyższych standardów reklamy” – powiedziała Ildikó Fazekas, wiceprezes EASA Alliance.
Dołącz do dyskusji: Rusza system samoregulacji polskiej branży reklamowej