SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ruszyła kampania „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz” (wideo)

Wczoraj rozpoczęła się kampania społeczna „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz” podkreślająca ryzyko związane z zawieraniem umów finansowych. Akcję współorganizuje siedem instytucji publicznych we współpracy z mediami i organizacjami.

Kampania „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz” zwraca uwagę na dwa zasadnicze niebezpieczeństwa związane z zawieraniem umów finansowych: zaciąganie wysokooprocentowanych krótkoterminowych pożyczek, tzw. „chwilówek” oraz korzystanie z usług finansowych, które nie podlegają szczególnemu nadzorowi państwa. Akcja podkreśla, że wszyscy powinni zdawać sobie sprawę z zagrożeń płynących z niefrasobliwego zawierania umów pożyczkowych i mieć wiedzę umożliwiającą dokonanie rzetelnej oceny takich ofert. Trwający obecnie okres przedświąteczny to bowiem czas intensywnych działań reklamowych szybkich pożyczek (na dowód, bez zabezpieczeń).

- Z badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK w tym roku wynika, że 20 proc. konsumentów w ogóle nie czyta umowy pożyczki przed jej podpisaniem. Brak wiedzy o przysługujących prawach i nieznajomość warunków, na jakich będzie spłacane zadłużenie, mogą narazić słabszych uczestników rynku na poważne konsekwencje finansowe - przestrzega Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Bohaterami spotów wykorzystywanych w kampanii są osoby, z którymi może się identyfikować duża część odbiorców. Przykładowo pani Krystyna zastanawia się nad wzięciem 4 tys. zł pożyczki na Boże Narodzenie, ale ostatecznie się na to nie decyduje.

Spoty będą emitowane w stacjach telewizyjnych (z tłumaczeniem na język migowy i wyraźnymi napisami) oraz radiowych. Ponadto do milionów Polaków zostaną wysłane broszury informacyjne i edukacyjne zawierające podstawy wiedzy o finansach osobistych. Wszystkie materiały zawierają tzw. cztery zasady bezpieczeństwa, o których należy pamiętać przed wzięciem pożyczki lub zainwestowaniem pieniędzy. Dodatkowo pod bezpłatnym numerem infolinii Komisji Nadzoru Finansowego - 800 290 479 - będzie można uzyskać informacje, które podmioty są objęte nadzorem finansowym.

Ponadto w ramach akcji uruchomiono serwis internetowy zanim-podpiszesz.pl, w którym oprócz czterech zasad bezpiecznego zaciągania pożyczek dostępne są kalkulatory finansowe, informacje o niebezpiecznych kruczkach prawnych stosowanych w umowach oraz kluczowe akty prawne. Ponadto na stronie będzie można śledzić, jak każdego dnia zwiększałby się dług, stres i frustracja bohaterów spotów, gdyby zdecydowali się na zawarcie ryzykownych umów finansowych.

Organizatorami kampanii oprócz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów są Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisja Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski oraz policja. Do udziału w akcji zostały także zaproszone media komercyjne i liczni partnerzy społeczni, m.in. Episkopat, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Polskie Koleje Państwowe i Naczelna Izba Aptekarska, którzy wesprą akcję poprzez dystrybucję materiałów informacyjno-edukacyjnych. Specjalnie dla nauczycieli przedmiotów ekonomicznych (np. podstaw przedsiębiorczości) przygotowane zostaną scenariusze lekcji dla gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych dotyczące problematyki poruszanej w kampanii.

Dołącz do dyskusji: Ruszyła kampania „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz” (wideo)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl