Samsung i Apple napędzają dyskusje polskich internautów o smartfonach
NM Incite (A Nielsen/McKinsey Company) przeanalizował dyskusje prowadzone w polskim internecie (na forach, blogach, serwisach społecznościowych) na temat smartfonów, ich producentów oraz systemów operacyjnych.
Za oceanem smartfony stanowią już 40 proc. wszystkich telefonów komórkowych. Penetracja rynku komórkowego przez smartfony w Europie również jest wysoka – w Hiszpanii i Anglii sięga nawet 45 proc.
W Polsce w III kwartale 2011 r. już co czwarty użytkownik telefonu komórkowego korzystał ze smartfona.
Rozwój technologii komórkowych zbiega się w czasie z dynamicznym wzrostem liczby użytkowników mediów społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter. Obserwowana jest także wysoka aktywność na wszelkiego rodzaju blogach czy forach internetowych. Jednym z czynników aktywizacji internetowych społeczności jest upowszechnienie się mobilnego internetu, dostępnego z poziomu komórki. Użytkownicy smartfonów mogą zaistnieć w wirtualnym świecie społeczności czy to przez strony internetowe czy bezpośrednio przez specjalnie do tego celu zaprojektowane aplikacje.
Z analizy przeprowadzonej przez NM Incite wynika, że smartfony są tematem wielu dyskusji prowadzonych w polskim internecie. Co tydzień w sieci pojawiają się tysiące wypowiedzi dotyczących modeli, marek, działania czy nowych funkcji.
Głównymi motorami dyskusji prowadzonej w ostatnim półroczu są dwaj producenci – Samsung i Apple (analiza obejmuje dyskusje od początku czerwca 2011 r.). Nieco ponad 40 proc. wypowiedzi dotyczących smartfonów odnosiła się do marki Samsung, podczas gdy iPhone był wspominany w 22 proc. wypowiedzi.
Ciekawie dane te prezentują się w zestawieniu z udziałem w rynku każdej z marek, np. dla iPhone jest to około 2 proc. (na podstawie Nielsen Smartphone Insights Q3 – dane dla Polski). Gdyby stworzyć indeks "względnego szumu o marce", odnoszący natężenie dyskusji o marce w internecie do udziału w rynku, iPhone uplasowałby się na czele rankingu z indeksem 11. Tuż za nim znalazłby się RIM BlackBerry z indeksem 10, podczas gdy Samsung osiągnąłby indeks nieco ponad 2.
Oprócz producentów, marek i modeli najczęściej dyskutowaną kwestią były systemy operacyjne. Ponad 2/3 wszystkich wypowiedzi dotyczących systemów operacyjnych odnosiło się do Androida. Natomiast w badaniach anglojęzycznego Internetu prowadzonych przez NM Incite podobny udział na tamtejszych rynkach ma iOS. W Polsce mniej niż 15 proc. dyskusji dotyczy tego systemu.
W ocenie samych użytkowników smartfonów Android jest najlepszym systemem pod względem innowacyjności jego funkcji multimedialnych.
Gdzie najczęściej pisze się o smartfonach i mobilnych systemach operacyjnych? Okazuje się, że najpopularniejszym miejscem dyskusji na tematy związane ze smartfonami są fora – ponad 2/3 całej dyskusji odbywa się właśnie tam. Fora poświęcone smartfonom często mają imponującą grupę dyskutujących użytkowników. Na jednym z najpopularniejszych - dotyczącym systemu Android - w ciągu ostatniego półrocza dyskutowało ponad 10 tys. osób. Użytkownicy największych forów są również dość aktywni - każdy z nich publikuje średnio ponad 2 posty, głównie porady dotyczące wyboru smartfona, opinie o użytkowaniu, komentarze odnośnie nowości na rynku.
Kolejnym bardzo ważnym miejscem wymiany opinii są blogi. Umieszczana na nich jest co piąta wiadomość związana ze smarfonami.
Analiza toczących się w sieci dyskusji pozwala obserwować reakcje konsumentów na konkretne wydarzenia rynkowe. W ostatnim czasie najintensywniej komentowanym wydarzeniem była premiera iPhone'a 4S (wkrótce po niej nadeszła wiadomość o śmierci Steve'a Jobsa, co w oczywisty sposób wpłynęło na ilość dyskusji o marce Apple i jej produkcie) oraz premiery Samsungów z rodziny Galaxy. Powrót Microsoftu do gry o rynek systemów operacyjnych również znalazł komentatorów, jednak nie był to temat tak popularny jak w przypadku premier nowych produktów wiodących marek.
Analizując opinie o poszczególnych systemach operacyjnych zestawiono dane uzyskane z badania spontanicznych wypowiedzi konsumentów z wynikami tradycyjnych badań konsumenckich. Rezultaty obu analiz pokazują, że konsumenci najbardziej zadowoleni są z systemu Android, a najmniej z systemu Symbian.
Być może także dlatego smartfony Nokii były relatywnie częściej krytykowane w sieci za swoje działanie. Stosunkowo dużo komentarzy negatywnych pojawiało się także odnośnie telefonów HTC, a relatywnie niedużo odnośnie telefonów BlackBerry (kłopoty RIM – producenta BlackBerry, które miały miejsce w październiku, dotknęły polskich klientów znacznie słabiej niż rynki zagraniczne – globalna analiza tego wydarzenia zwróciła ponad 70 tys. wiadomości w języku angielskim opublikowanych w ciągu 3 dni).
Z kolei analizując prowadzone w sieci dyskusje na temat funkcjonalności i możliwości smartfonów, można zaobserwować, że najgorętszym tematem są różnego rodzaju aplikacje (ogólne) oraz gry. Dyskusje tego typu stanowią nawet 10 proc. wszystkich publikowanych w internecie wypowiedzi o konkretnych markach smartfonów.
Innym zagadnieniem poruszanym w dyskusjach dotyczących smartfonów jest również m-banking. Wspominano o tym najczęściej obok rozmów o iPhonie i BlackBerry, jednak w odniesieniu do całej dyskusji - stosunkowo rzadko. Może to sugerować, że rozmowy o narzędziach bankowych odbywały się na wewnętrznych forach banków lub poprzez infolinie.
Wyniki badania Nielsen Smartphone Insights pokazują, że bankowość mobilna i inne usługi finansowe są znane około 1/3 użytkowników smartfonów, co wskazuje, że ci najbardziej zdigitalizowani klienci banków są przy tym najbardziej świadomi i korzystają z bardziej wyspecjalizowanych źródeł informacji o usłudze m-bankingu.
Dołącz do dyskusji: Samsung i Apple napędzają dyskusje polskich internautów o smartfonach
[url=http://helene-marrin.com/mac-dark-circles-iaevcbclnx/][/url]