Branża reklamowa w Polsce chce zmniejszyć ślad węglowy. Nowe inicjatywy dot. AI
Walne zebranie Stowarzyszenia Agencji Reklamowych SAR podsumowało działania zarządu za 2023 rok oraz zatwierdziło partnerską umowę z Ad NetZero. Z organizacją żegna się po wielu latach Anna Zimecka, director of innovation and operational excellence.
Podczas walnego zebrania SAR podsumowało działania podjęte w 2023 roku i wyznaczyło priorytety na rok 2024. Ustalono m.in. że branża reklamy zobowiązuje się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla w procesach reklamowych, w tym produkcji i umieszczania reklam w mediach.
- Podpisana przez nas inicjatywa Ad Net Zero zobowiązuje branżę do zmniejszenia śladu węglowego swoich produkcji. Wierzymy, że nasze odpowiedzialne działania przyspieszą zmiany zachowań na rzecz zrównoważonej konsumpcji - wskazuje dyrektor zarządzający SAR Paweł Tyszkieiwcz.
Zobacz: SAR chce zadbać o klimat. Podpisano umowę
SAR priorytetyzuje sztuczną inteligencję
Szczególną uwagę zwrócono na rolę generatywnej sztucznej inteligencji w reklamie. Nowe inicjatywy SAR z tego obszaru mają na celu wykorzystanie potencjału generatywnej AI (GenAI) do transformacji działań marketingowych, jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo, zgodność z prawem oraz odpowiedzialne wykorzystanie tej technologii.
– Dopiero zaczynamy mierzyć się z ogromnym wpływem GenAI na branżę reklamy i marketingu. To z jednej strony wielka szansa dla agencji i obsługiwanych przez nie marek, ale też szeroki wachlarz ryzyk – wskazuje Michał Dunin, managing director WebTalk.
W SAR powołano grupy robocze pod kierownictwem prezesa WebTalk Michała Dunina, a z ramienia SAR za projekt odpowiadał Michał Kazimierczak – managing director w Heart&Brain Warsaw.
Zobacz: Nawet 2,7 mln zł rocznie kosztuje udział w przetargach reklamowych
Opracowaniem prawnym zajął się partner zarządzający SKP Ślusarek Kubiak Pieczyk Maciej Kubiak. Nad tematem pochylili się: Dorota Pindel (research & development director w WebTalk), Małgorzata Majcher (chief strategy&innovation Officer w DDB), Dagmara Gadomska (general manager w Publicis Worldwide), Daniel Szulc (head of analytics, data scientist w Loyalty Point), Łukasz Gumowski (creative & strategy partner w Plej), Kacper Skocki (chief operating officer w Vision&People) oraz Łukasz Borek (general manager w LiquidThread).
W ramach działań stowarzyszonych w SAR powstały cztery kluczowe grupy:
1. Uwarunkowania prawne i bezpieczeństwo – Opracowanie Q&A na temat aspektów prawnych AI oraz podejście do klasyfikacji ryzyka.
2. Standardy agencyjne – Opracowanie polityki odpowiedzialnego wykorzystania narzędzi GenAI, formularza oceny ryzyk oraz wewnętrznych wytycznych dla agencji.
3. Standardy dla klientów – Dokument zawierający wytyczne i porady dla klientów dotyczące wykorzystania GenAI.
4. AI Supported Work – Przegląd narzędzi AI oraz kryteriów oceny, co przekłada się na wzrost konkurencyjności agencji.
SAR udostępnia na swojej stronie internetowej narzędzia i zasoby, które pomogą agencjom i klientom wdrożyć AI w sposób odpowiedzialny i efektywny. Obejmują one:
- FAQ i podstawowa wiedza prawna z zakresu GenAI
- Ogólne wytyczne i rozwiązania dla agencji
- Poradnik dla klientów
- Przegląd i narzędzie do oceny dostępnych rozwiązań AI
- Plan wdrożenia ścieżki edukacji w SAR
Z SAR odchodzi Anna Zimecka, director of innovation and operational excellence. Pozostanie ona w organizacji do końca tego roku. Jako pierwszy informację o odejściu Zimeckiej podał Presserwis.
Dołącz do dyskusji: Branża reklamowa w Polsce chce zmniejszyć ślad węglowy. Nowe inicjatywy dot. AI