Po zaostrzeniu ustawy hazardowej mocno w dół Bet365, BetClic i Bet-at-home, w górę LVbet.pl i eFortuna.pl, liderem Lotto.pl
W lipcu br., po wejściu w życie nowelizacji ustawy hazardowej, mocno spadła odwiedzalność zagranicznych serwisów Bet365, BetClic i Bet-at-home. Duże wzrosty osiągnęły natomiast LVbet.pl i eFortuna.pl, a zdecydowanie liderem jest Lotto.pl.
Na mocy nowelizacji ustawy hazardowej od początku lipca dostawcy internetowi mają obowiązek blokowania dostępu do serwisów hazardowych działających bez zezwolenia polskiego ministra rozwoju i finansów. Resort finansów uruchomił rejestr takich domen, w którym jak dotąd zapisano ok. 900 adresów.
Już wiosną br., po uchwaleniu tych przepisów, niektóre z globalnych serwisów hazardowych wycofały się z naszego rynku. Zrobiły tak m.in. Bet365, Betane, William Hill, Betfair, Rivalo, Oddsring, Comeon, Skybet, Bovada i 188bet.
Wiceminister finansów Wiesław Janczyk poinformował właśnie, że od początku lipca resort zablokował ok. 600 serwisów hazardowych bez licencji w Polsce. Taką licencję ma jedynie kilka firm, m.in. Fortuna, Milenium, Star-Typ Sport, Totolotek, E-Toto, Casino Games i LV Bet.
W lipcu zdecydowanie najpopularniejszą stroną hazardową było Lotto.pl - według badania Gemius/PBI zanotowało 3,5 mln realnych użytkowników, 84,19 mln odsłon oraz 20 minut i 48 sekund (20:48) średniego czasu korzystania przez odwiedzającego.
W zestawieniu znalazły się jeszcze trzy serwisy z licencją w Polsce: LVbet.pl (1,93 mln realnych użytkowników i 6,92 mln odsłn), eFortuna.pl (1,05 mln realnych użytkowników i 29,19 mln odsłon) i STS.pl (346 tys. użytkowników i 16,57 mln odsłon). W tym ostatnim przeciętny użytkownik spędził aż godzinę i 24:32 minuty, co jest związane m.in. z tym, że na stronie można oglądać dużo transmisji sportowych.
Na liście nadal są dwie globalne platformy: Bet365 (770,6 tys. użytkowników i 1,7 mln odsłon) oraz Bet-at-home (706,2 tys. użytkowników i 4,33 mln odsłon).
TOP serwisów hazardowych w lipcu 2017 r. | ||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||
domena | realni użytkownicy | odsłony | średni czas korzystania [godz:min:sek] | zasięg |
lotto.pl | 3 499 215 | 84 572 324 | 0:20:48 | 13,21% |
lvbet.pl | 1 926 032 | 6 916 426 | 0:03:04 | 7,27% |
efortuna.pl | 1 047 055 | 29 193 626 | 0:39:24 | 3,95% |
bet365.com | 770 634 | 1 701 347 | 0:01:07 | 2,91% |
bet-at-home.com | 706 235 | 4 331 217 | 0:06:42 | 2,67% |
sts.pl | 346 003 | 16 568 068 | 1:24:32 | 1,31% |
W skali roku ogromny spadek odwiedzalności zanotował Betclic - w lipcu ub.r. miał 3,73 mln użytkowników i 12,16 mln odsłon, a w zeszłym miesiącu stronę odwiedziło zbyt mało uczestników badania Gemius/PBI, żeby jej statystyki zostały oszacowane, co oznacza, że miała poniżej 50 tys. użytkowników.
Bardzo dużo straciły też Bet365 i Bet-at-home. Liczba użytkowników pierwszego serwisu zmalała w skali roku z 3,89 mln do 770,6 tys., zasięg - z 15,44 do 2,91 proc. (czyli o 81,1 proc.), a liczba odsłon - z 18,78 do 1,7 mln (o 90,0 proc.). W przypadku drugiej strony liczba użytkowników spadła z 3,82 mln do 706,2 tys., zasięg - z 15,17 do 2,67 proc. (a więc o 82,4 proc.), natomiast liczba odsłon - z 24,71 do 4,33 mln (o 82,5 mln).
Za to eFortuna.pl osiągnęła wzrost liczby użytkowników z 266,1 tys. do 1,05 mln oraz zasięgu z 1,06 do 3,95 proc. (czyli ponad 3,5-krotnie), przy minimalnym spadku liczby odsłon i dużym spadku średniego czasu korzystania przez odwiedzającego. STS.pl zyskał natomiast 0,25 pkt proc. zasięgu (to 23,6 proc. w górę) i 5,36 mln odsłon (47,9 proc. w górę).
Z kolei LVbet.pl miał rok wcześniej poniżej 50 tys. użytkowników, więc jego odwiedzalność nie została oszacowana w badaniu. Mało tego, witryna nie przekroczyła tego progu także w kwietniu, maju ani czerwcu br. Zatem z czerwca na lipiec jej liczba użytkowników wzrosła z poniżej 50 tys. do 1,93 mln.
Natomiast Lotto.pl zanotowało spadek zasięgu z 19,58 do 13,21 proc. (czyli o 32,5 proc.) oraz liczby odsłon ze 101,42 do 84,57 mln (o 16,6 proc.).
Zaznaczmy, że lipiec ub.r. był nieco bogatsze wydarzenia sportowe (w pierwszej połowie miesiąca rozgrywano decydujące mecze Euro 2016) niż lipiec br., co może mieć wpływ na statystyki serwisów hazardowych.
Lotto.pl w ostatnich miesiącach notowało spadli liczby użytkowników i odsłon, za to wydłużył się średni czas spędzany na stronie przez odwiedzającego.
Lotto.pl miesiąc po miesiącu w 2017 roku | ||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||
miesiąc | realni użytkownicy | odsłony | średni czas korzystania [godz:min:sek] | zasięg |
kwiecień | 5 040 756 | 90 074 350 | 0:13:10 | 18,14% |
maj | 4 147 739 | 88 995 532 | 0:17:31 | 15,13% |
czerwiec | 3 337 465 | 59 035 216 | 0:12:15 | 12,34% |
lipiec | 3 499 215 | 84 572 324 | 0:20:48 | 13,21% |
Za to eFortuna.pl po znaczącym wzroście w lipcu pierwszy raz przekroczyła poziom miliona użytkowników (w kwietniu miała ich 618,3 tys.), przy niewielkim wzroście liczby odsłon i znaczącym spadku przeciętnego czasu korzystania.
eFortuna.pl miesiąc po miesiącu w 2017 roku | ||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||
miesiąc | realni użytkownicy | odsłony | średni czas korzystania [godz:min:sek] | zasięg |
kwiecień | 618 264 | 24 455 636 | 1:02:20 | 2,23% |
maj | 889 941 | 22 791 251 | 0:54:19 | 3,25% |
czerwiec | 948 604 | 24 170 131 | 0:39:52 | 3,51% |
lipiec | 1 047 055 | 29 193 626 | 0:39:24 | 3,95% |
Mimo oficjalnego wycofania się z polskiego rynku, Bet365 osiągnął od kwietnia do lipca spore wzrosty liczby użytkowników (z 349 do 770,6 tys.) i odsłon (z 634 tys. do 1,7 mln).
Bet365.com miesiąc po miesiącu w 2017 roku | ||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||
miesiąc | realni użytkownicy | odsłony | średni czas korzystania [godz:min:sek] | zasięg |
kwiecień | 349 031 | 634 017 | 0:01:26 | 1,26% |
maj | 512 922 | 923 427 | 0:01:37 | 1,87% |
czerwiec | 577 364 | 1 272 138 | 0:00:45 | 2,13% |
lipiec | 770 634 | 1 701 347 | 0:01:07 | 2,91% |
Z kolei Bet-at-home przy w miarę stabilnej liczbie użytkowników zanotował w lipcu duży spadek odsłon (z 11-21 mln we wcześniejszych miesiącach do 4,33 mln) oraz średniego czasu korzystania (z 20-54 minut do 6:42 minuty).
Bet-at-home.com miesiąc po miesiącu w 2017 roku | ||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||
miesiąc | realni użytkownicy | odsłony | średni czas korzystania [godz:min:sek] | zasięg |
kwiecień | 634 129 | 13 721 442 | 0:31:54 | 2,28% |
maj | 733 356 | 11 469 417 | 0:20:05 | 2,68% |
czerwiec | 508 888 | 21 476 489 | 0:53:47 | 1,88% |
lipiec | 706 235 | 4 331 217 | 0:06:42 | 2,67% |
STS.pl też notuje dość stabilną liczbę użytkowników, znacznie bardziej zmienne są liczba odsłon i przeciętny czas korzystania przez odwiedzającego.
STS.pl miesiąc po miesiącu w 2017 roku | ||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||
miesiąc | realni użytkownicy | odsłony | średni czas korzystania [godz:min:sek] | zasięg |
kwiecień | 455 838 | 44 621 536 | 3:50:17 | 1,64% |
maj | 458 747 | 79 221 685 | 6:07:07 | 1,67% |
czerwiec | 542 914 | 27 618 116 | 1:26:35 | 2,01% |
lipiec | 346 003 | 16 568 068 | 1:24:32 | 1,31% |
Betclic z miesiąca na miesiąc zanotował ogromny spadek odwiedzalności - jeszcze w czerwcu miał 2,52 mln użytkowników i 9,21 mln odsłon.
Betclic.com miesiąc po miesiącu w 2017 roku | ||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||
miesiąc | realni użytkownicy | odsłony | średni czas korzystania [godz:min:sek] | zasięg |
kwiecień | 2 938 466 | 12 350 407 | 0:04:18 | 10,58% |
maj | 2 867 884 | 12 608 882 | 0:04:23 | 10,46% |
czerwiec | 2 520 050 | 9 207 742 | 0:03:27 | 9,32% |
lipiec | - | - | - | - |
Unibet pierwszy duży spadek zanotował z kwietnia na maj (z 712,4 do 252,5 tys. użytkowników i z 57,9 do 1,65 mln odsłon), a kolejny - z czerwca na lipiec.
Unibet.com miesiąc po miesiącu w 2017 roku | ||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||
miesiąc | realni użytkownicy | odsłony | średni czas korzystania [godz:min:sek] | zasięg |
kwiecień | 712 375 | 57 903 718 | 1:19:42 | 2,56% |
maj | 252 450 | 1 650 371 | 0:10:14 | 0,92% |
czerwiec | 100 631 | 2 703 818 | 1:07:36 | 0,37% |
lipiec | - | - | - | - |
Dołącz do dyskusji: Po zaostrzeniu ustawy hazardowej mocno w dół Bet365, BetClic i Bet-at-home, w górę LVbet.pl i eFortuna.pl, liderem Lotto.pl