SMS-y w loterii Ery „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem?” wprowadzały w błąd
Komisja Etyki Reklamy uznała, że loteria „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem?” naruszyła kodeks branżowy. W ramach akcji użytkownicy Ery i Heyah, którzy wysłali na początku darmowy SMS, otrzymywali kolejne, za które musieli płacić.
Loteria „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem?” ruszyła pod koniec października ub.r. (więcej na jej temat). Akcję na zlecenie Polskiej Telefonii Cyfrowej prowadziła firma Mobile Formats. I właśnie SMS-owych reklam wysyłanych przez nią użytkownikom Ery i Heyah dotyczyły skargi, które otrzymała Komisja Etyki Reklamy.
W wszystkich protestach opisywana jest podobna sytuacja: użytkownik dostaje SMS-a zachęcającego do udziału w loterii. Wystarczy wysłać bezpłatną wiadomość na odpowiedni numer. Ponieważ wysłanie SMS-a jest darmowe, odbiorca decyduje się to zrobić. Następnie każdego dnia dostaje wiadomość proponującą mu wysłanie kolejnego, już płatnego SMS-a, żeby zwiększyć swoje szanse w loterii. Po pewnym czasie orientuje się, że z jego konta telefonicznego ubyło sporo środków. W biurze obsługi klienta Ery dowiaduje się, że dzienna opłata za udział w loterii – 4,88 zł – była pobierana z jego konta.
Skarżący przytoczyli niektóre z SMS-ów reklamowych, które otrzymywali: „TAK TAK: Masz farta ! Jesteś potencjalnym zwycięzcą miliona zł od TAK TAK dzisiaj!. Wyślij za darmo TAK na 8007 ! Smsy na 8007 są darmowe!. Reg:10 Om.era.pl 4,88 zl/dzien”; „Podroż po milion ERY rozpoczęta! Możesz być wśród 100 potencjalnych zwycięzców! By utracić szanse bycia milionerem ślij STOP MILION na 8007.Udzial:4,88/dzien” czy „Jesteś blisko! Twoje imię jest już w wieczornym losowaniu miliona zl ERY! Ściągaj swoje tapety i czytaj Reg. Na WWW.100m.era.pl. Twoje hasło to L******3”.
Na podstawie skarg reklamom SMS-owym postawiono zarzuty nadużywania zaufania i braku doświadczenia lub wiedzy odbiorców, a w konsekwencji – wprowadzania ich w błąd. Firma MobileFormats tłumaczyła, że w pierwszym SMS-ie, zachęcającym do udziału w loterii, znajdowała się informacja, że regulamin akcji jest dostępny m.in. w serwisie internetowym 100m.era.pl, a także, że udział w niej kosztuje 4 zł + VAT. Podobne zastrzeżenie było zawarte w telewizyjnych reklamach tej akcji.
„Regulamin loterii wprowadzał mechanizm, który umożliwiał uczestnikowi zablokowanie otrzymywania wiadomości SMS o charakterze promocyjnym, poprzez wysłanie SMS-a o treści „STOP MILION", na nieodpłatny numer 8007” – czytamy w oświadczeniu MobileFormats. Na tej podstawie firma oceniła, że zarzuty autorów skarg są nieuzasadnione, ponieważ SMS-y promujące loterię nie wprowadzały w błąd.
Komisja Etyki Reklamy nie przychyliła się jednak do tych wyjaśnień, zauważając, że „wysoce nieetyczne jest formułowanie regulaminu loterii z domniemaną zgodą na pobieranie środków z konta użytkownika”. Zespół orzekający podkreślił, że w SMS-ie trudno jasno i rzetelnie przedstawić zasady uczestnictwa w loterii, a odbiorca nie jest zresztą zobowiązany do czytania wiadomości reklamowych. W efekcie komisja oceniła, że SMS-owe reklamy loterii Ery i Heyah wprowadzały konsumentów w błąd, wywołując bezpośrednio negatywne dla tych osób skutki finansowe.
Dołącz do dyskusji: SMS-y w loterii Ery „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem?” wprowadzały w błąd