Spotify z narzędziami analitycznymi dla artystów
Usługa streamingu muzyki Spotify przygotowała specjalny panel ze statystykami dla artystów, który pozwoli śledzić im swoją popularność oraz przychody. Serwis chce w ten sposób przekonać do siebie szersze grono muzyków.
Panel ze statystykami został opracowany we współpracy z firmą Next Big Sound. Pozwala on artystom śledzić popularność ich utworów udostępnionych w serwisie, a także lepiej zrozumieć model biznesowy, na którym oparte jest Spotify. Narzędzie ma być stale rozwijane tak, by dostarczać więcej wyczerpujących informacji i stać się podstawą współpracy muzyków z serwisem.
Twórcy Spotify ujawnili też, że w 2013 roku wypłacili już twórcom 500 mln dolarów, a więc o blisko połowę więcej niż w roku ubiegłym. Łącznie od momentu startu usługi w 2009 roku twórcy zarobili dzięki Spotify 1 mld dol.
Działania Spotify są reakcją na informacje o tym, że muzycy zarabiają niewiele na obecności w bazie usługi. Dziś z serwisem nie współpracuje wielu topowych artystów. Tymczasem kilka miesięcy temu lider Radiohead Thom Yorke oraz producent Nigel Godrich zbojkotowali go tłumacząc, że debiutujące zespoły, takie jak promowany przez nich Atoms for Peace, nie mają najmniejszych szans na zarobek w oferowanym modelu biznesowym (przeczytaj o tym więcej).
W 2012 roku przychody Spotify wyniosły 577 mln dolarów, jednak 70 proc. tej kwoty jest przeznaczane na opłaty licencyjne dla wytwórni. W konsekwencji tego usługa jest ciągle nierentowna i zanotowała stratę rzędu 78 mln dol.
W listopadzie br. przeprowadzono kolejną rundę finansowania szwedzkiej firmy, co pozwoliło zgromadzić łącznie 250 mln dolarów. Dziś całkowita wartość Spotify wynosi ok. 4 mld dol.
Dołącz do dyskusji: Spotify z narzędziami analitycznymi dla artystów