Sprzedaż nowych samochodów w Polsce spadła w lutym o 19,2 proc.
Sprzedaż nowych samochodów w Polsce spadła w lutym o 19,2% do 24 401 sztuk, wynika z danych firmy Samar, zajmującej się się monitoringiem rynku samochodowego.
"W lutym sprzedaż nowych samochodów była znacznie słabsza niż rok wcześniej. Początek roku przyniósł zastój na rynku nowych samochodów. W lutym sprzedano 24 401 aut, czyli aż o 19,2% (-5 798 sztuk) mniej niż w ubiegłym roku. Jednocześnie jest to wynik słabszy o 3,82% (-969 sztuk) od zanotowanego w styczniu" - czytamy w raporcie firmy.
Samar zauważa, że wyraźnie mniejszym zainteresowaniem cieszyły się "kratki", których w lutym szacunkowo kupiono 4-5 tys. sztuk.
"To o ponad połowę mniej niż jeszcze w grudniu, kiedy to padł wynoszący 10,5 tys. sztuk rekord sprzedaży tego typu aut. Ograniczona poprzez stałą przegrodę funkcjonalność samochodu i wynikająca z tego niższa wartość rezydualna w połączeniu z zapowiedzią zniesienia możliwości odliczenia podatku VAT od tego typu aut ogranicza zainteresowanie dużych klientów flotowych" - czytamy dalej.
Drugim powodem słabej sprzedaży w lutym jest ograniczony poziom eksportu aut z polskich salonów, będący nie tylko wynikiem zakończenia programów wspomagających sprzedaż u naszych sąsiadów, ale także umacniającego się złotego.
"W ubiegłym roku to właśnie w lutym złoty zbliżył się do granicy 4,9 zł za euro, co spowodowało, że ok. 3 tys. aut zostało sprzedanych klientom zagranicznym, zaś wynik sprzedaży w lutym 2009 zamknął się liczbą 30 199 aut. Warto podkreślić, że przy tak słabym złotym nawet bez dopłaty oferowanej przez niemiecki rząd, opłacało się kupić auto w Polsce. W tym roku sytuacja zmieniła się jednak diametralnie" - ocenił Samar.
Trzecim czynnikiem jest ograniczona dostępność atrakcyjnej oferty, wynikająca z eksportu, który spowodował wyczerpanie się zapasów magazynowych. W tej sytuacji sprzedawcy byli zmuszeni do zamawiana aut bezpośrednio z produkcji, a to z kolei oznacza przesunięcie w czasie momentu ich wydania klientom.
Kolejnym czynnikiem mającym negatywny wpływ na sprzedaż w salonach była mroźna i śnieżna zima, która skutecznie zmniejszyła aktywność konsumentów, w tym liczbę osób odwiedzających salony. Nie należy również zapominać o tradycyjnej już sezonowości sprzedaży aut, bowiem styczeń i luty to z reguły słabe miesiące.
Samar podał, że na pozycji lidera rynku umocniła się Skoda. Sprzedaż czeskich aut w lutym wyniosła 2 905 sztuk. Tytuł wicelidera rynku zachował Fiat, który sprzedał w lutym 1 747 swoich aut, o 45,8% mniej niż przed rokiem. Na trzeciej lokacie znalazła się ponownie Toyota, której samochody znalazły od początku roku 4 318 nabywców, o 12,4% mniej niż rok wcześniej
Dołącz do dyskusji: Sprzedaż nowych samochodów w Polsce spadła w lutym o 19,2 proc.