Środa najlepszym dniem na spokojne zakupy
Środa jest dla Polaków najlepszym dniem tygodnia na dokonywaniezakupów. Respondenci odpowiadają zgodnie, że w tym dniu najrzadziejkupują artykuły spożywcze i ubrania w centrach handlowych,supermarketach i sklepach - a to właśnie kolejki są najbardziejpowszechnym źródłem irytacji podczas zakupów.
Dla zakupów spożywczych, najspokojniejszym okresem okazuje sięwieczór, kiedy do sklepów udaje się zazwyczaj zaledwie 7% Polaków.Natomiast w Wielkiej Brytanii, najlepszy moment na zakupy spożywczeto pora lunchu, gdy kupuje raptem 5% ankietowanych. Zarówno dlaPolaków, jak i Brytyjczyków, najspokojniejszym okresem na zakupyubraniowe jest wieczór, gdy w sklepach jest jedynie 7% respondentów- wynika z międzynarodowego badania ICM Research Agency na zlecenieVisa Europe.
Badania wykazały również, że coraz bardziej się śpieszymy, zaśmężczyźni są bardziej niecierpliwi niż kobiety. Dla niemal połowypolskich mężczyzn (49%), kolejki wywołują największą irytacjępodczas zakupów, podczas gdy wśród kobiet dotyczy to 43% badanych.Na odwrót jest wśród brytyjskich konsumentów, gdzie kobiety łatwiejtracą cierpliwość z powodu kolejek niż mężczyźni (49% wobec41%).
Co ciekawe, ponad połowa polskich mężczyzn (53%) na zakupyodzieżowe wybiera się w towarzystwie swojej partnerki. Jedynie coczwarty (25%) samodzielnie kupuje ubrania, natomiast aż co ósmymężczyzna (12%) całkowicie zostawia partnerce sprawy swoichzakupów. W porównaniu, wśród brytyjskich mężczyzn jedynie codwunasty (8%) ceduje kupowanie odzieży na partnerkę. Brytyjkiwybierają towarzystwo innej kobiety przy zakupie odzieży niemalrównie często, jak Polki (22% i 20%). A 38% kobiet na zakupyodzieżowe najchętniej wybiera się samotnie. Zaledwie 1% brytyjskichkobiet chciałoby dokonywać zakupów z mężczyzną, natomiast w Polscechęć wspólnych zakupów odzieżowych wyraziło tylko 3% kobiet.
Wyniki badań obalają mit, że w Polsce to głównie kobiety robiązakupy spożywcze. Okazuje się, że proporcje są bardzo zbliżone,zarówno wśród osób robiących takie zakupy codziennie (32% mężczyzni 36% kobiet), jak i tych, co odwiedzają sklepy spożywcze 2-3 razyw tygodniu (32% mężczyzn i 31% kobiet). Zaskakiwać może fakt, że ażco szósty badany (16%) robi takie zakupy jedynie raz w tygodniu.Ulubionym miejscem zakupów spożywczych są sklepy osiedlowe (56%odpowiedzi). Na centra handlowe wskazuje niemal dwukrotnie mniejrespondentów (30%).
Wśród kupujących elementy garderoby utrzymuje się nieznacznaprzewaga kobiet - 37% chodzi do sklepów odzieżowych raz w miesiącu,wobec 29% mężczyzn. Jako ulubione miejsce zakupu ubrań Polacywyraźnie wskazują na centra handlowe (38% respondentów), zaś sklepylokalne i osiedlowe wybiera 24%. Sklepy przy głównych ulicach miastwybiera co piąty badany (19%).
Gdy przychodzi do płacenia, bezpieczne płatności kartą wybieraco szósty robiący zakupy spożywcze (16%) oraz co piąta osobakupująca odzież (21%). Za zakupy odzieżowe kartami najchętniejpłacą osoby w wieku 25-34 (30% badanych), oraz co czwarta osoba wgrupie wiekowej 35-44 (26%). Dla porównania, w Wielkiej Brytanii,gdzie karty funkcjonują od kilku dziesiątków lat, aż 60%respondentów woli płacić z użyciem karty zamiast gotówki.
Badanie przeprowadzone na zlecenie organizacji Visa Europe przezICM Research Agency w Polsce, Grecji, Turcji i Wielkiej Brytanii -metodą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych (CATI), wokresie grudzień 2008 - styczeń 2009., na próbie 1 000 osób wkażdym kraju, w przedziale wiekowym 18-65+.
Dołącz do dyskusji: Środa najlepszym dniem na spokojne zakupy