Jak internet reagował na „Sylwestra Marzeń”? Najczęściej używaliśmy frazy „tęczowa opaska”
„Znakomity kicz”, „piękny pstryczek” i „tęczowa opaska” – te określenia najczęściej padały w sieci w kontekście „Sylwestra Marzeń z Dwójką” pomiędzy 31 grudnia, a 1 stycznia. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych. Zabawa w Zakopanem wygenerowała jednak 155 mln łącznego zasięgu i zgromadziła niemal 1,9 mln reakcji w sieci. - Z każdym rokiem zmniejsza się neutralny stosunek użytkowników internetu wobec imprezy - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Marcin Wiśniewski, dyrektor Instytutu.
Tegoroczny „Sylwester Marzeń z Dwójką” rozgrzewał opinię publiczną do czerwoności na wiele dni przed samą imprezą. Najpierw długo nie było wiadomo, kto wystąpi, potem w ostatniej chwili wycofała się Melanie C., a na koniec Black Eyerd Peas wystąpili na scenie z tęczowymi opaskami i przesłaniem dla społeczności LGBT+. Instytut Badania Internetu i Mediów Społecznościowych zbadał, jaki oddźwięk zakopiańska zabawa z TVP miała w polskim internecie na przełomie roku (31.12.2022 – 01.01.2023).
Okazało się, że w badanym okresie o wydarzeniu Telewizji Polskiej wypowiadano się 117 tys. razy. Temat zebrał 155 mln łącznego zasięgu, zaś w publikacjach redakcyjnych pojawił się 868 razy i zgromadził 1,89 mln wszystkich reakcji w sieci. O Sylwestrze w Zakopanem najczęściej wzmiankowano na Facebooku (ponad 45 tys. razy). Na tym kanale zebrał też największą liczbę interakcji (około 375 tys.). Sporo interakcji miał również na TikToku (ponad 225 tys.).
„Sylwester Marzeń” cieszył się także popularnością na TikToku, gdzie miał najwięcej polubień (ponad 831 tys.), zaś największą liczbę komentarzy zebrał na Facebooku (ponad 98 tys.). Potencjalny zasięg dyskusji w sieci największy był 31 grudnia około godziny 23:00. Kolejny pik dotyczący zasięgu pojawił się 1 stycznia około godziny 15:00.
Skok pozytywnych nastrojów - nad ranem
Z badania wynika, że nastroje polskich internautów jeśli chodzi o „Sylwestra Marzeń” utrzymywały się na przełomie roku na względnie stałym poziomie. 31 grudnia o godzinie 3:00 nad ranem nastąpił jednak skok nastrojów pozytywnych, zaś między 11:00 a 13:00 dominowały te negatywne. Między godz. 16:00 a 19:00 z kolei również panowało więcej negatywnych odczuć w sieci.
Zmieniło się to o godzinie 20:00, kiedy rozpoczęła się transmisja programu. Pozytywne nastroje wzięły wtedy górę i utrzymywały się wyżej od negatywnych do godziny 3:00 dnia następnego. 1 stycznia do końca dnia wokół tematu dominowały już nastroje negatywne.
Co zostaje w internecie? „Tęczowe opaski”
Instytut zbadał także, jakie określenia padały w sieci w kontekście imprezy najczęściej. Okazuje się, że internauci najczęściej pisali o “tęczowej opasce”; kolejne sformułowania pojawiające się najczęściej to “wyborca PiS”, “brawo TVP”, “zaparty dech”, “piękny pstryczek”, “znakomity kicz”, “sprawa polityczna”, “nowoczesne szambo”, “pozytywne zaskoczenie” czy “totalne dno”.
Najwięcej kontrowersji wywołał występ Black Eyed Peas, a dokładniej opaski, które członkowie zespołu mieli na ramionach. W tym właśnie kontekście w rozmowach w sieci padały słowa “tęczowa opaska”. Wśród ludzi, jak sami pisali, wywołało to “pozytywne zaskoczenie”. Wypowiadali się, że występ zagranicznych artystów to “piękny pstryczek” w stronę polskiego rządu i “wyborcy PiS”. Dlatego też wypowiadano się o tym występie w kontekście “sprawy politycznej”.
Wiśniewski: „Sylwester TVP – zawsze polityczny”
W rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Marcin Wiśniewski, dyrektor IBIMS mówi, że „Sylwester Marzeń” od lat jest nie tylko jednym z koncertów sylwestrowych, ale tematem o „znaczącym zabarwieniu politycznym, który silnie polaryzuje Polaków”. - Z każdym rokiem zmniejsza się neutralny stosunek użytkowników internetu wobec imprezy - przy czym nie tyle istotny w tym wszystkim jest kontekst artystyczny, a właśnie jego wymiar społeczno-polityczny – podkreśla nasz rozmówca.
W przypadku tegorocznej edycji imprezy cykl przygotowań do wydarzenia, kwestie światopoglądowe dotyczące występu poszczególnych gwiazd etc. swoim zasięgiem wykraczały ponad standardową przestrzeń portali opisujących celebrytów i popkulturę – uważa nasz rozmówca. - Były one żywym tematem mediów głównego nurtu, w obydwu bańkach tożsamościowych internetu. W pewnym sensie stosunek do „Sylwestra Marzeń” stał się dla internautów deklaracją tego, jaki jest mój stosunek do obecnego rządu - czy jestem za, czy przeciw. A algorytmy mediów społecznościowych szczególnie wspierają tak aktywne i polaryzujące dyskusje - stąd tak wysokie zasięgi tematu – podsumowuje Marcin Wiśniewski.
Średnia widownia pokazanego w TVP2 i TVP Polonia „Sylwestra Marzeń” wyniosła 4,43 mln osób, a „Sylwestrową Moc Przebojów” na antenie Polsatu, Polsatu News i Polsatu 2 śledziło 2,99 mln widzów. Nowy Rok z imprezami sylwestrowymi przywitało 8,74 mln osób - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl. W kulminacyjnych godzinach, czyli między godz. 23.55 w sylwestra a 0.05 w Nowy Rok najwięcej widzów miała impreza sylwestrowa Telewizji Polskiej, którą na antenie Dwójki oglądało średnio 4,20 mln osób
Dołącz do dyskusji: Jak internet reagował na „Sylwestra Marzeń”? Najczęściej używaliśmy frazy „tęczowa opaska”