SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Terminy wyprzedaży w Europie: kiedy, gdzie i co warto wiedzieć?

Polowanie na okazje czas rozpocząć, fala obniżek zbliża się do Londynu, Madrytu i Berlina. Korzystne zakupy można zrobić też nie wychodząc z domu – wyprzedaże trwają już w internecie.

Ale czy kupując przecenioną sukienkę lub wiertarkę  udarową mamy prawo do reklamacji? Kiedy sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot towaru? W jakim okresie najlepiej wybrać się na zagraniczne wyprzedaże? Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało zestaw porad.

Czy towar z wyprzedaży podlega reklamacji?

Korzystając z promocji lub wyprzedaży mamy takie same prawa do reklamacji, jak podczas zakupów po cenach bez obniżki. Zgodnie z prawem unijnym niezgodny z umową towar (np. sukienkę lub telewizor) możemy reklamować u sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia zakupu. Nie ma znaczenia czy daną rzecz kupiliśmy w Polsce, czy też podczas wyprzedaży we Włoszech, Hiszpanii, Francji lub innym kraju UE.

- Ze zgłoszeń napływających do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wynika, że konsumenci często nie wiedzą o możliwości reklamacji towaru kupionego podczas wyprzedaży. Panuje błędne przekonanie, że jeśli kupujemy taniej, mamy mniej praw. Sezonowe obniżki często mylone są z wyprzedawaniem przez sklepy wadliwych towarów. Sklepy nie informują jasno o tym, że produkt z ceną obniżoną o 70 proc. podlega reklamacji na normalnych zasadach – mówi Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Przecena ze względu na jasno określoną wadę

Jeśli cena na metce obniżona jest ze względu na defekt produktu (np. zepsuty suwak), powinno być to wyraźnie zaznaczone. W takiej sytuacji nie przysługuje nam prawo do reklamacji wady, z powodu której produkt został przeceniony, ponieważ dokonując zakupu wiedzieliśmy o jej istnieniu. Jeśli jednak w płaszczu z niesprawnym suwakiem zauważymy inną wadą, mamy pełne prawo do jego reklamacji.

Czy sklepy mają obowiązek przyjmować zwroty?

Skuszeni cenową okazją często pochopnie kupujemy rzeczy, które okazują się potem zbędne. Warto jednak pamiętać, że o ile mamy prawo reklamować produkt wadliwy, o tyle żadne przepisy nie przyznają nam możliwości zwrotu rzeczy pozbawionej wad. Sprzedawca może odmówić przyjęcia zwrotu niewadliwego towaru, np. butów, koszuli czy sukienki, jeśli oddajemy daną rzecz tylko dlatego, że zmieniliśmy zdanie. Wiele sklepów sieciowych (głównie odzieżowych) zgadza się jednak na przyjmowanie zwrotów (także podczas wyprzedaży), budując w ten sposób swój wizerunek jako marek nastawionych prokonsumencko. Ustalenie zasad i terminów przyjmowania zwrotów niewadliwych produktów leży w gestii samych sklepów, wynika wyłącznie z polityki danej marki.

Wyprzedaże w internecie – plusy i minusy

Korzystanie z obniżek w e-sklepach jest dobrym pomysłem dla niezdecydowanych. Możliwość zwrotu towaru w tradycyjnych sklepach zależy od dobrej woli sprzedawcy. Kupując w Internecie nie musimy na nią liczyć – zgodnie z przepisami unijnymi mamy prawo odstąpić od umowy zawartej przez Internet bez konsekwencji w ciągu co najmniej 7 dni roboczych (w niektórych krajach więcej: Polska – 10 dni kalendarzowych, Niemcy – 14).

- W tym czasie wystarczy wysłać do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu, a następnie odesłać produkt w ciągu dwóch tygodni. Koszty wysyłki poniesiemy jednak sami – mówi Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Jak napisać reklamację?

W sytuacji, gdy produkt kupiony podczas wyprzedaży okazał się być bublem, warto zgłosić reklamację do sprzedawcy. Gotowe wzory pism reklamacyjnych (w języku polskim i angielskim) dostępne są na stronie www.konsument.gov.pl w zakładce „Złóż skargę”. W niektórych krajach (np. w Polsce) klient jest zobowiązany do złożenia reklamacji w ciągu dwóch miesięcy od momentu zauważenia wady. Po upływie tego czasu, sprzedawca może uchylić się od rozpatrzenia skargi.

Bezpłatna pomoc w razie kłopotów

Jeśli polski sprzedawca odmówi przyjęcia reklamacji lub nie uwzględni zgłoszonych roszczeń, warto zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów (jest w każdym mieście lub powiecie). W razie problemów z produktem kupionym w zagranicznym sklepie (z UE, Norwegii lub Islandii), bezpłatnych porad prawnych i pomocy w dochodzeniu roszczeń udzieli Europejskie Centrum Konsumenckie (www.konsument.gov.pl, tel. +48 22 55 60 118).

Terminy wyprzedaży w Europie w 2011 roku

Kraj  Okres wyprzedaży
Austria W większości sklepów od początku lipca do końca sierpnia 
Belgia Od 1 lipca do 31 lipca
Bułgaria Zazwyczaj od końca lipca do końca sierpnia (wyprzedaże trwają maksymalnie przez miesiąc)
Cypr Rozpoczęcie w pierwszy poniedziałek sierpnia, zakończenie – czwarta sobota sierpnia
Czechy Zwykle od końca czerwca do końca sierpnia
Dania Od połowy czerwca do końca sierpnia 
Estonia Zwykle od końca czerwca do końca lipca
Finlandia W większości sklepów od 27 czerwca do końca lipca
Francja Rozpoczęcie pod koniec czerwca (na południu Francji trochę później), trwają przez 6 tygodni
Grecja Brak danych
Hiszpania W zależności od regionu; zwykle okres wyprzedaży przypada na czerwiec i lipiec; obniżki trwają przez 6 tygodni od rozpoczęcia wyprzedaży
Holandia Zwykle od końca czerwca do końca sierpnia
Irlandia Zwykle od czerwca do końca lipca
Islandia  Od połowy lipca i trwają maksymalnie przez miesiąc
Litwa Od początku czerwca do końca sierpnia
Łotwa  Zwykle wyprzedaże zaczynają się w połowie sezonu letniego, pod koniec czerwca
Luksemburg Co roku w innym czasie, terminy ustala Reglement Grand Ducal; w 2011 r. - od 22 czerwca do 9 lipca
Malta Wyprzedaże odzieży zaczynają się w połowie czerwca
Niemcy Większość wyprzedaży odbywaja się w ostatnim tygodniu lipca i pierwszym tygodniu sierpnia.
Norwegia Nie ma ustalonego okresu wyprzedaży, sklepy same wyznaczają terminy obniżek
Portugalia Od 15 lipca do 15 września
Rumunia Od 1 sierpnia do 31 października
Słowacja W większości sklepów od początku lipca do końca sierpnia
Słowenia  Rozpoczęcie w drugi poniedziałek czerwca, trwają przez 60 dni 
Szwecja Zwykle rozpoczynają się pod koniec czerwca i trwają przez cały lipiec
Wielka Brytania Nie ma ustalonego okresu, sklepy same wyznaczają terminy wyprzedaży
Włochy W większości regionów rozpoczynają się na 2 lipca i trwają do końca sierpnia lub połowy września. Popularne regiony: Lombardia (Mediolan) – od 2 lipca przez 60 dni; Toskania – do 2 lipca do 7 września.

Dołącz do dyskusji: Terminy wyprzedaży w Europie: kiedy, gdzie i co warto wiedzieć?

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
walter
dzięki za te informacje!!!
0 0
odpowiedź