Toyota Motor Poland i Renault Polska dużo więcej na reklamy, w dół Volkswagen Group Polska
W pierwszej połowie br. polscy importerzy samochodów osobowych zwiększyli wydatki na tradycyjne media poza magazynami i outdoorem, Najbardziej wzrosły wydatki w gazetach i kinach. Niezmiennie liderem wydatków pozostaje Volkswagen Group Polska, a mocno swoje budżety zwiększyły Toyota Motor Poland i Renault Polska.
Od stycznia do czerwca br. importerzy samochodów osobowych w Polsce wydali na reklamy w mediach pozainternetowych 625,7 mln zł, o 3,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych netto, bez rabatów).
Ponad połowa budżetów tego segmentu trafiła, podobnie jak przed rokiem, do telewizji. Stacje tv zarobiły na tych reklamach 342,1 mln zł czyli o 2,3 proc. więcej niż rok wcześniej.
Jednak zdecydowanie więcej reklam samochodów osobowych było w tym roku przede wszystkim w gazetach, kinach i na indoorze. Dzienniki zarobiły na nich 20,3 proc. więcej niż przed rokiem (11,7 mln zł), kina - 19,4 proc. więcej (46,1 mln zł), a indoor - 460 proc. więcej (64,4 tys. zł).
Wartość spotów tej branży w radiu wyniosła 163,6 mln zł, o 9,5 proc. więcej w skali roku.
Z analizy Kantar Media wynika, że importerzy aut osobowych w tym roku mniej wydali w magazynach i na reklamę zewnętrzną. W czasopismach zredukowali nakłady o 2,3 proc., do 40,9 mln zł, a na outdoorze - o 25,7 proc., do 21,2 mln zł.
Cennikowe wydatki reklamowe importerów aut osobowych (dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VI 2015 |
I-VI 2016 |
zmiana proc. |
Telewizja |
334 311 665 zł |
342 055 318 zł |
2,3 |
Radio |
149 371 052 zł |
163 573 176 zł |
9,5 |
Gazety |
9 726 360 zł |
11 702 866 zł |
20,3 |
Magazyny |
41 849 748 zł |
40 879 477 zł |
-2,3 |
Outdoor |
28 610 268 zł |
21 248 583 zł |
-25,7 |
Kina |
38 639 125 zł |
46 137 875 zł |
19,4 |
Indoor |
11 550 zł |
64 400 zł |
457,6 |
Razem |
602 519 768 zł |
625 661 695 zł |
3,8 |
Największym samochodowym reklamodawcą pierwszych sześciu miesięcy br., podobnie jak rok wcześniej, jest Volkswagen Group Polska, importer samochodów takich marek, jak Volkswagen, Seat czy Audi. Zachował on pozycję lidera mimo ograniczenia wydatków reklamowych o 11,8 proc., do 149 mln zł. W jednej z niedawnych kampanii firma promowała nowy model VW Tiguana.
Pozycję wicelidera utrzymał koncern Toyota Motor Poland z budżetem w wysokości 73,1 mln zł, większym o 70,4 proc. niż rok wcześniej. Od maja ambasadorem marketingowym Toyoty RAV4 jest piłkarz Grzegorz Krychowiak.
Trzecie miejsce zajmuje Renault Polska - ten importer wydał w tym roku 66,2 mln zł, czyli 63,7 proc. więcej niż rok temu.
W czołówce największych samochodowych reklamodawców omawianego okresu są jeszcze General Motors Poland i BMW Polska. Pierwszy importer zainwestował na reklamy swoich marek w mediach blisko 37 mln zł (niemal tyle samo co rok wcześniej), a drugi zwiększył wydatki o 17,3 proc., do 33,8 mln zł.
BMW wiosną br. w kampanii pod hasłem „Stwórz swoje własne arcydzieło” promowało kolekcję wyposażenia BMW Indywidual.
Najwięksi reklamodawcy wśród importerów samochodów osobowych |
|||
(dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VI 2015 |
I-VI 2016 |
zmiana proc. |
VOLKSWAGEN GROUP POLSKA |
168 845 366 zł |
148 995 371 zł |
-11,8 |
TOYOTA MOTOR POLAND |
42 905 292 zł |
73 125 204 zł |
70,4 |
RENAULT POLSKA |
40 455 816 zł |
66 232 439 zł |
63,7 |
GENERAL MOTORS POLAND |
37 012 954 zł |
36 994 307 zł |
-0,1 |
BMW POLSKA |
28 822 486 zł |
33 819 295 zł |
17,3 |
Razem |
602 519 768 zł |
625 661 695 zł |
3,8 |
Dołącz do dyskusji: Toyota Motor Poland i Renault Polska dużo więcej na reklamy, w dół Volkswagen Group Polska