SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Tracą duże stacje, zyskują mniejsze kanały. Dlaczego?

W pierwszych dziewięciu miesiącach br. łączny udział czterech najpopularniejszych kanałów  spadł o niemal 4 pkt. proc. w porównaniu do ub.r. Zyskały za to mniejsze stacje, które mają większy zasięg dzięki naziemnej tv cyfrowej.

Liderem oglądalności telewizji w pierwszych trzech kwartałach br. była TVP1 z udziałem na poziomie 15,95 proc. Udział publicznej Jedynki względem analogicznego okresu ub.r. zmalał jednak aż o 10,2 proc. - najbardziej w czołówce.

Na pozycję wicelidera z trzeciej awansował Polsat, notując udział na poziomie 14,04 proc. po spadku o 1,8 proc. Dalej uplasowały się TVN (13,72 proc.; spadek o 6,5 proc.) i TVP2 (12,66 proc., - 5,4 proc.). Łączny udział stacji tzw. „wielkiej czwórki” zmalał z 60,13 proc. do 56,38 proc., czyli o 3,75 pkt proc. - wynika z danych Nielsen Audience Meausrement dla portalu Wirtualnemedia.pl.

- Dane te wskazują na kontynuację wyraźnie widocznego od lat trendu słabnącej pozycji dużych kanałów ogólnopolskich i rosnących bardzo mocno w siłę małych kanałów tematycznych, zapewniających widzowi konkretny kontent - mówi Wirtualnemedia.pl Bartosz Kuczyński, TV supervisor w domu mediowym OMD.

Jak podkreśla Kuczyński, od 2010 roku skumulowane udziały kanałów tematycznych są najwyższe na przestrzeni każdego z miesięcy w roku, natomiast w 2012 po raz pierwszy nie mieliśmy do czynienia ze spadkiem tych udziałów w miesiącach marzec-maj (w porównaniu do okresu styczeń-luty), a więc w okresie, gdy w dużych kanałach emitowane są premierowe odcinki wszystkich topowych formatów.

- Główne przyczyny tej sytuacji są dwie - dodaje Bartosz Kuczyński. Chodzi o słabszy pogramming dużych stacji, wynikający z mniejszych środków na zakup czy na produkcje formatów oraz o postępującą cyfryzację, która daje widzom dostęp do większej liczby kanałów.

Spore wzrosty w pierwszych trzech kwartałach br. zanotowały właśnie kanały, które dzięki cyfryzacji, zyskały ogólnopolski zasięg. Najbardziej wśród 10 topowych stacji zyskała telewizja TVN7, którego udział poszedł do góry aż o 36,42 proc. do 2,36 proc. Sporym wzrostem (o 14,67 proc.) może pochwalić się też TV Puls (jej udział wyniósł 2,11 proc.).

  Wszyscy 4+
1.01.2012 - 30.09.2012 1.01.2011 - 30.09.2011
Stacja AMR SHR % AMR SHR %
TVP1 943 338 15,96% 1 043 728 17,77%
Polsat 829 818 14,04% 839 659 14,30%
TVN 810 631 13,72% 862 296 14,68%
TVP2 748 446 12,66% 785 763 13,38%
TVP INFO 237 047 4,01% 257 595 4,39%
TVN24 183 049 3,10% 186 178 3,17%
TV4 144 475 2,44% 138 305 2,36%
TVN7 139 744 2,36% 101 414 1,73%
TV PULS 124 980 2,11% 108 213 1,84%
Polsat2 76 386 1,29% 77 321 1,32%


W grupie komercyjnej (widzowie w wieku 16-49 lat) liderem oglądalności w okresie od 1 stycznia do 30 września br. był Polsat
, którego udział spadł najmniej wśród głównych nadawców (o 2,96) i wyniósł 15,76 proc. - Jest to nadawca, który jakiś czas temu zainwestował w swoją ramówkę, wprowadził kilka nowych formatów, a także kontynuuje emisję, cieszących się niezmiennie wysokimi oglądalnościami, zagranicznych seriali. Każdy może tak naprawdę znaleźć tam coś dla siebie, stąd stosunkowo dobra sytuacja tego kanału na tle pozostałych z „wielkiej czwórki” - mówi nam Bartosz Kuczyński.

Na drugiej pozycji utrzymał się TVN. Jego wynik uplasował się na poziomie 14,52 proc. po spadku o 8,77 proc.

- TVN tej wiosny zaproponował swoim widzom nieco słabszą ofertę, niż miało to miejsce w ostatnich latach, stąd też może trochę słabszy wynik. Musimy natomiast pamiętać o niezmiennie promowanym przez nich tvn playerze, który odnotowuje świetne wyniki, zapewniając widzom dostęp do materiałów w dowolnym momencie. To, co tracą w tradycyjnej telewizji, kompensują sobie w pewnym stopniu dzięki serwisowi on-line - zauważa Kuczyński.

Znacznie niższe wyniki od czołowych stacji komercyjnych osiągnęły TVP1 (12,60 proc.) i TVP2 (10,91 proc.). Zanotowały one największe spadki w czołówce - odpowiednio o 10,19 proc. i 9,08 proc. - Najsłabiej wygląda sytuacja TVP, która w ostatnim okresie strasznie straciła na udziałach, mimo tak dużego wydarzenia, jakim było transmitowane na ich antenie Euro. Ich jesienna oferta zapowiada się w miarę interesująco, także miejmy nadzieję, że uda im się uniknąć dalszych spadków - mówi TV supervisor z OMD.

Sumaryczny udział czterech głównych nadawców w grupie komercyjnej zmalał z 58,17 proc. do 53,79 proc.. czyli o 4,38 pkt. proc.

  16-49
1.01.2012 - 30.09.2012 1.01.2011 - 30.09.2011
Stacja AMR SHR % AMR SHR %
Polsat 389 333 15,76% 396 228 16,24%
TVN 358 712 14,52% 387 810 15,90%
TVP1 311 236 12,60% 342 152 14,03%
TVP2 269 402 10,91% 292 647 12,00%
TVN7 67 274 2,72% 51 142 2,10%
TV4 67 207 2,72% 66 617 2,73%
TVN24 57 458 2,33% 54 312 2,23%
TV PULS 55 394 2,24% 45 342 1,86%
TVP INFO 53 877 2,18% 56 447 2,31%
Polsat2 34 957 1,42% 35 557 1,46%

Dołącz do dyskusji: Tracą duże stacje, zyskują mniejsze kanały. Dlaczego?

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Korespondent z Zamku Wildstein
TVP1 i TVP2 i tak są przeszacowane. Oba kanały miały Euro 2012 w POLSCE i igrzyska w Londynie, najlepsze jakie można sobie wyobrazić. Londyn, zaledwie 1 godz. różnicy czasu. Londyn, stolica reguł nowożytnego sportu. Te dwie imprezy były jednocześnie zmorą Polsatu i TVN. To nieprawda, że TVP1 jest liderem po trzech kwartałach. Liderem jest widownia programów UEFA i MKOL. Widownia TVP zanika wraz z fatalnym programem.
0 0
odpowiedź
User
andrzej sowa
Nie wszędzie jest dostępna telewizja naziemna do 5% odbiorców nadal nie dociera. Dzięki temu TVP1 i TVP2 utrzymuje swoja pozycje
0 0
odpowiedź
User
tysiak
biorąc pod uwage te tabelki to słowa pana Dąbskiego o tym, że TV PULS do końca roku osiągnie 3 % mogą mieć realne podstawy
0 0
odpowiedź