Kurski: TVP nie zgodziła się na usunięcie krzyża z klipu Tulii. Universal: to interpretacja regulaminu Eurowizji
Z wersji teledysku „Fire of Love (Pali się)” grupy Tulia na konkurs Eurowizji usunięto ujęcia z krzyżem. - Wyniknęło to wyłącznie z interpretacji przepisów Konkursu Eurowizji i dostosowania czasu trwania teledysku do eurowizyjnej wersji utworu - tłumaczy Universal Music Polska. - Nikt z Telewizji nie był pytany i nikt z Telewizji nie wyraził zgody na usunięcie znaku Krzyża z teledysku - podkreśla prezes TVP Jacek Kurski.
Kilka dni temu ogłoszono, że grupa Tulia, reprezentant Polski w tegorocznym Konkursie Piosenki Eurowizji, wykona w nim piosenkę „Pali się”. Zaznaczono, że będzie to specjalnie przygotowana wersja utworu - częściowo po polsku, a częściowo po angielsku.
Jednocześnie udostępniono jego teledysk.
Internauci szybko zwrócili uwagę, że w porównaniu z pierwotną wersją klipu (patrz poniżej) usunięto ujęcia z początkowej części, jak członkinie zespołu przechodzą obok wysokiego krzyża przydrożnego.
Natychmiast pojawiły się zarzuty, że teledysk ocenzurowano. - Regulamin Eurowizji zabrania promowania jakichkolwiek instytucji i symboli religijnych, a tym jest krzyż. Wszelkie zażalenia kierowałabym do organizatorów. Tulia oraz wydawca, wypełniają przepisy regulaminu, który trafia do nas od organizatorów - tłumaczyła we wtorek agenta zespołu w wypowiedzi dla Plejada.pl.
Universal i Tulia: to nie cenzura, tylko interpretacji przepisów Eurowizji
W środę wieczorem Universal Music Polska w komunikacie przekazanym portalowi Wirtualnemedia.pl podkreślił, że usunięcie z klipu ujęć z krzyżem „wyniknęło wyłącznie z interpretacji przepisów Konkursu Eurowizji i dostosowania czasu trwania teledysku do eurowizyjnej wersji utworu”.
- W trakcie, gdy odbywały się prace montażowe, zarówno Tulia, jak i przedstawiciele Universal Music Polska, byli w trakcie przygotowań do występu na gali Fryderyków w Katowicach, w związku z czym żaden podmiot nie nadzorował bezpośrednio prac nad montażem teledysku. Również przedstawiciele Telewizji Polskiej nie mieli wpływu i nie uczestniczyli w tych pracach - zapewniła wytwórnia.
Zaznaczyła, że jej pracownik komentujący dla mediów tę sytuację nie miał na celu „obarczenie odpowiedzialnością za zmianę w teledysku zespołu Tulia ‘Fire of Love (Pali się)’ Telewizji Polskiej ani żadnego innego podmiotu związanego z występem Tulii na Konkursie Piosenki Eurowizji”.
Podobne stanowisko wyraziła grupa Tulia i jej management. - Oświadczamy, iż montaż wykonywany był nie przez zespół osobiście, a usunięcie kilku scen z pierwotnej wersji videoklipu, w tym, m.in. sceny z krzyżem, wynikało z interpretacji zapisów dotyczących zgłaszanych piosenek do konkursu. Montaż służył dopasowaniu czasu obrazu do czasu trwania piosenki w wersji konkursowej. Podkreślamy z całą stanowczością, że nie był to w żadnym wypadku akt cenzury - napisali.
- Jednocześnie podkreślamy, iż członkinie zespołu jak i całe ich otoczenie zawsze z należytym szacunkiem podchodzą do symboli religijnych, obyczaju i kultury - dodali.
Kurski: TVP zażądała przywrócenia krzyża w teledysku
Z kolei Jacek Kurski w wypowiedzi dla wPolityce.pl zapewnił, że nikt z TVP nie był pytany ani nie zgodził się na usunięcie z teledysku ujęć z krzyżem.
- Telewizja Polska zażądała wyjaśnień od wytwórni, która dokonała zmiany i przywrócenia pierwotnego kształtu teledysku piosenki reprezentującej Polskę w konkursie Eurowizji 2019 - stwierdził Kurski. - Universal to zrobił - dodał.
Eurowizja 2019 w maju w Tel Avivie
Finał tegorocznego Konkurs Piosenki Eurowizji odbędzie się od 14 do 18 maja w Tel Avivie.
W ub.r. Eurowizję wygrała reprezentantka Izraela Netta Barzilai z piosenką „Toy”. Do finału nie awansował reprezentujący Polskę duet Gromee i Lukas Meijer.
W TVP1 transmisję z zeszłorocznego finału Eurowizji 1,41 mln widzów przy udziale w rynku telewizyjnym na poziomie 14,36 proc. w grupie 4+, 15,10 proc. w grupie 16-49 i 14,09 proc. w grupie 16-59. Pierwszy półfinał, który odbył się 8 maja ub.r., w TVP1 i TVP Polonia oglądało 1,04 mln widzów (odpowiednio 8,47 proc., 9,99 proc. i 9,30 proc. udziału). Pokazany na obu antenach drugi półfinał z udziałem Polki dwa dni później śledziło 2,48 mln osób (20,77 proc., 20,12 proc. i 20,62 proc. udziału).
Dołącz do dyskusji: Kurski: TVP nie zgodziła się na usunięcie krzyża z klipu Tulii. Universal: to interpretacja regulaminu Eurowizji