Tylko „Gazeta Wyborcza” zarabia mniej z reklam. Konkurencja zyskuje dzięki spółkom skarbu państwa
W pierwszej połowie br. spośród 10 dzienników z największymi przychodami reklamowymi tylko „Gazeta Wyborcza” zanotowała spadek. „Gazeta Pomorska”, „Fakt” i „Super Express” miały w tym okresie największe wzrosty przychodów.
W okresie od stycznia do czerwca br. dzienniki cennikowo zarobiły 8 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r., ich przychody wyniosły 703,1 mln zł - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych Kantar Media, bez rabatów).
- Analiza pokazuje, że sytuacja reklamowa dzienników nie jest taka zła, jakby się mogło wydawać. Nośnik ten już dawno został skazany na niebyt, tymczasem cały czas się broni. Wydatki brutto wskazują na wzrosty inwestycji versus 2017 rok. Oczywiście w kwotach netto nie wygląda to już tak dobrze, ponieważ rabaty z roku na rok są wyższe. Jednak analiza pokazuje, że spadki nie są aż tak duże jak zapowiadano - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Monika Rychlica, head of press, OOH, cinema&ambient w IPG Mediabrands.
O tym, że sytuacja dzienników nieco się poprawiła wspomnieli także eksperci z domu mediowego Starcom (Publicis Media). W podsumowaniu wyników rynku reklamowego w I kwartale br. zwrócili uwagę, że spadek wydatków netto w dziennikach w pierwszych trzech miesiącach br. był najniższy od 2008 roku. Wydatki reklamowe netto w tych tytułach zmalały 5,7 proc., do 40 mln zł (w całym 2017 roku spadek wyniósł 14,1 proc.).
Liderem „Gazeta Wyborcza”
Liderem przychodów reklamowych wśród gazet codziennych jest niezmiennie „Gazeta Wyborcza”. Reklamodawcy wydali w niej w pierwszym półroczu br. 130,7 mln zł, czyli 11,6 proc. mniej niż rok wcześniej. „GW” była jedynym z Top10 dzienników ze spadkiem wpływów reklamowych. Większość pozostałych tytułów ma na koncie dwucyfrowe wzrosty.
Pozycję wicelidera zajmuje „Fakt” z przychodami w wysokości 78,2 mln zł (wzrost w skali roku o 15,1 proc.), a trzecie miejsce na podium należy do „Rzeczpospolitej” z wynikiem 55,8 mln zł (wzrost w skali roku o 6,4 proc.).
Spośród pozostałych tytułów z reklamowej czołówki największe wzrosty notują „Gazeta Pomorska” i „Super Express”. Pierwszy dziennik zwiększył przychody reklamowe o 37,.3 proc., do 20 mln zł, a drugi – o 14,6 proc., do 55,1 mln zł.
O 13,6 proc. więcej zarobił na reklamach „Dziennik Bałtycki”. Jego wpływy z reklam wyniosły 23,2 mln zł.
W „Dzienniku Gazecie Prawnej” marketerzy wydali w tym roku 11,7 proc. więcej niż przed rokiem, zwiększając nakłady w tym tytule do 31,6 mln zł. O 10,9 proc. - do 27,1 mln zł wzrosły przychody „Dziennika Zachodniego”, a „Głosu Wielkopolskiego” - o 10,6 proc., do 23,9 mln zł. Zamykający stawkę „Dziennik Łódzki” zarobił 16,9 mln zł, czyli 7,9 proc. więcej niż rok temu.
Inwestują spółki skarbu państwa
Monika Rychlica z IPG Mediabrands zwraca uwagę, że spore wzrosty przychodów „Super Expressu”, „Faktu”, „Dziennika Gazety Prawnej” oraz „Rzeczpospolitej” to w dużej mierze efekt inwestycji reklamowych spółek skarbu państwa.
- Wzrosty te generują projekty niestandardowe, w których dzienniki się wyspecjalizowały i mam wrażenie, że przodują w tym względzie wśród wszystkich mediów. W dłuższej perspektywie internet będzie coraz większym rywalem dzienników. Póki co dzienniki bronią się i oby tak dalej - podsumowuje ekspertka IPG Mediabrands.
Dołącz do dyskusji: Tylko „Gazeta Wyborcza” zarabia mniej z reklam. Konkurencja zyskuje dzięki spółkom skarbu państwa
-------------------
SpółkOM.
Pewnie też kopiecie opatom, a nie łopatom :)
Znaczy opatą, a nie łopatą. Można się pogubić :D