UOKiK nałożył karę na Yamaha Music Europe. Ustalała z dystrybutorami minimalne ceny odsprzedaży sprzętu muzycznego w internecie
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny nałożył na producenta sprzętu muzycznego Yamaha Music Europe pół miliona złotych kary za zawyżanie cen towarów. UOKiK podał, że przez 13 lat Yamaha ustalała z dystrybutorami minimalne ceny odsprzedaży sprzętu muzycznego w sklepach internetowych w Polsce.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził, że Yamaha Music Europe ustalała minimalne ceny, po których jego produkty miały być sprzedawane przez dystrybutorów w sklepach internetowych. Jak podaje urząd, od 2004 r. spółka ustalała ceny stosując określony wzór matematyczny, następnie wyznacznikiem cen minimalnych był dostępny w internecie cennik. Ponadto, przedstawiciele Yamaha Music Europe wyznaczali bezpośrednio sklepom internetowym minimalne ceny sprzedaży produktów.
- Zgodnie z prawem przedsiębiorcy sprzedający produkty spółki Yamaha Music Europe powinni mieć dowolność w kształtowaniu cen, po których chcą oferować je konsumentom. Zmowa doprowadziła do sytuacji, w której konsumenci przez 13 lat przepłacali za sprzęt muzyczny w intrenecie. Yamaha nie tylko narzucała ceny, ale również monitorowała ich stosowanie, interweniując jeśli któryś z jej kontrahentów próbował sprzedawać sprzęt taniej – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Yamaha Music Europe z pół miliona kary od UOKiK
UOKiK w komunikacie opisuje, że sklepy mogły być karane za próbę sprzedaży po niższych cenach m.in. poprzez utratę przyznanych wcześniej przywilejów, np. preferencyjnych warunków handlowych. Również sami sprzedawcy obserwowali wzajemnie swoje działania i informowali Yamaha Music Europe, jeżeli któryś z nich sprzedawał produkty taniej.
Ostateczna kara dla Yamaha Music Europe wyniosła ponad pół miliona złotych (511 806,92 zł). Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do sądu. Jeżeli jednak przedsiębiorca złoży odwołanie, wówczas straci obniżkę, którą uzyskał dzięki dobrowolnemu poddaniu się karze. Decyzja została wydana na podstawie przepisów polskich i unijnych, ponieważ praktyka miała wpływ na handel między państwami członkowskimi UE.
W trakcie postępowania Yamaha Music Europe złożyła wniosek o odstąpienie od wymierzenia kary lub jej obniżenie w ramach programu leniency. Prezes UOKIK postanowił obniżyć wymiar kary o 50 proc. Przedsiębiorca uzyskał również dodatkowe obniżenie kary o 10 proc., ponieważ dobrowolnie poddał się karze.
Praktyki producentów instrumentów muzycznych, w tym Yamaha Music Europe, są również pod lupą urzędów antymonopolowych w innych krajach. W 2020 r. organy antymonopolowe z Austrii i Wielkiej Brytanii również wydały decyzje dotyczące ustalania w niedozwolony sposób cen odsprzedaży sprzętu muzycznego.
Yamaha Music Europe jest producentem sprzętu muzycznego sprzedawanego pod markami Yamaha, Line 6 oraz Steinberg.
Dołącz do dyskusji: UOKiK nałożył karę na Yamaha Music Europe. Ustalała z dystrybutorami minimalne ceny odsprzedaży sprzętu muzycznego w internecie