SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W I półroczu na reklamę outdoorową wydano prawie 300 mln zł

Wielkość sprzedaży reklamy out of home w Polsce wyniosła w I półroczu br. roku 296,5 mln zł, czyli mniej o 5 proc. niż rok wcześniej - wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

296,56 mln zł, które od stycznia do czerwca bieżącego roku wydano na reklamę out of home w Polsce, to co prawda 5,43 proc. mniej niż w I półroczu ubiegłego roku. Jednak jest to zarazem mniejszy spadek niż w całym ubiegłym roku, kiedy wartość sprzedaży outdooru zmniejszyła się w porównaniu do 2008 roku o 14 proc. (więcej). Dane z 2009 i 2010 roku dotyczą tej samej liczby firm, które przekazują swoje dane do Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

– Sądzę, że zmiany strukturalne na polskim rynku out of home mogą w konsekwencji przyspieszyć wzrost sprzedaży i zwiększyć rentowność firm – przekonuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. – Nastąpi to zapewne do końca bieżącego, a przede wszystkim w przyszłym roku. Uważam również, że w ciągu trzech najbliższych lat wzrośnie znacząco rola out of home w kampaniach reklamowych, także dzięki „trzeciej fazie” konsolidacji – dodaje.

Od stycznia do czerwca bieżącego roku najwięcej na reklamę outdoorową wydały sieci handlowe i hipermarkety oraz firmy z branży telefonii komórkowej. 

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2010 R.
kategorie wielkość sprzedaży w zł
I kwartał II kwartał I półrocze
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 22 710 639 23 505 454 46 216 093
Pozostałe z sektora Sprzedaż 2 692 745 4 705 843 7 398 588
Piwo 3 068 075 8 051 129 11 119 204
Napoje 3 264 104 9 801 651 13 065 755
Pozostałe z sektora Żywność 6 038 972 11 327 259 17 366 231
Filmy kinowe 2 895 870 2 749 654 5 645 524
Stacje TV 4 766 670 1 706 374 6 473 043
Stacje radiowe 284 249 949 935 1 234 184
Magazyny 1 250 385 579 913 1 830 298
Gazety codzienne 1 588 745 2 058 207 3 646 953
Edukacja 847 311 2 117 603 2 964 913
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura 4 560 954 6 628 378 11 189 332
Internet 251 064 1 098 512 1 349 576
Systemy telefonii komórkowej 18 215 900 21 551 677 39 767 577
Telefonia stacjonarna 1 899 819 1 795 819 3 695 638
Pozostałe z sektora Telekomunikacja 402 877 1 593 981 1 996 858
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA 3 816 949 9 380 329 13 197 278
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI 2 237 573 1 741 725 3 979 298
Samochody 6 534 410 9 427 188 15 961 598
Oleje/Paliwa 2 244 965 972 968 216
Stacje benzynowe 202 335 87 781 290 116
Transport 352 382 1 332 322 1 684 704
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport 219 853 608 956 828 809
Banki 1 671 077 4 681 112 6 352 189
Ubezpieczenia 1 210 383 1 722 739 2 933 122
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing 1 569 807 2 921 367 4 491 173
Proszki do prania 355 230 1 030 034 1 385 264
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości 787 150 223 258 1 010 408
Akcje społeczne non-profit 2 205 540 4 247 879 6 453 419
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja 129 374 351 412 480 786
AGD/RTV 2 328 637 2 385 086 4 713 723
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura 2 419 905 1 973 336 4 393 241
Biura podróży 1 294 808 1 341 895 2 636 702
Usługi medyczne 249 549 625 568 875 117
Pozostałe z sektora Usługi 5 892 098 2 344 301 8 236 399
BUDOWNICTWO 3 277 852 4 405 256 7 683 109
PRODUKTY DLA DZIECI 1 682 256 992 258 674
ODZIEŻ/OBUWIE 4 985 028 10 143 633 15 128 661
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT 27 000 67 250 94 250
PRZEMYSŁ 457 070 1 361 135 1 818 205
ROLNICTWO/OGRODNICTWO 4 290 245 576 249 866
KAMPANIE POLITYCZNE 10 921 2 562 814 2 573 735
NIEOKREŚLONY SEKTOR 4 805 745 8 118 001 12 923 745
ŁĄCZNIE 121 787 271 174 774 304 296 561 575


Z kolei w drugim kwartale bieżącego roku wartość polskiej reklamy out of home wyniosła 174,7 mln zł, czyli tylko o 1 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Udział w rynku reklamy tranzytowej – którą oferują firmy AMS, Business Consulting i CAM Media – wyniósł w tym okresie 4,15 proc., czyli 0,87 proc. mniej niż rok wcześniej.

Udział poszczególnych sektorów w wielkości sprzedaży w drugim kwartale 2010 roku:

1. Żywność    16,70%
2. Sprzedaż     16,14%
3. Telekomunikacja    14,90%
4. Rozrywka/Kultura     9,61%
5. Motoryzacja/Transport    7,11%

Udział poszczególnych kategorii produktów w wielkości sprzedaży w drugim kwartale 2010 roku:

1. Sieci handlowe/hipermarkety/galerie  13,45%
2. Systemy telefonii komórkowej   12,33%
3. Odzież/Obuwie       5,80%
4. Napoje        5,61%
5. Samochody        5,39%

Koszty outdoorowych kampanii politycznych stanowiły jedynie 1,47 proc. wielkości sprzedaży reklamy out of home w drugim kwartale bieżącego roku. IGRZ uzasadnia to faktem, że większość partii parlamentarnych wybrała strategię „nie rzucania się w oczy”, a w kampanii prezydenckiej na nośnikach out of home w zauważalny sposób reklamowali się tylko Jarosław Kaczyński i Bronisław Komorowski. Z kolei wśród kategorii produktów do czołówki weszły napoje, a wysokie miejsce zajęły też piwa. Wynika to z faktu, że prowadzone były wzmożone promocje tych produktów związane z mistrzostwami świata w piłce nożnej. Podobny wzrost udziału tych kategorii następował zarówno cztery, jak i osiem lat temu.

Raport Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej o wielkości sprzedaży reklamy out of home w Polsce został przygotowany w oparciu o dane następujących firm: AMS, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media i News Outdoor Poland (tzw. „wielka piątka”) oraz BP Media, Business Consulting, CAM Media, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media/Publiprox, Warexpo i Wadwicz (dawniej Żak).

Dołącz do dyskusji: W I półroczu na reklamę outdoorową wydano prawie 300 mln zł

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
majek
Rynek reklamy rozwija się coraz bardziej prężniej. także tej internetowej: rynek marketingu afiliacyjnego się rozrasta! tu wyczytałam o rozszerzeniu w Zanox'ie! http://artelis.pl/artykuly/21101/zanox-tworzy-najwieksza-w-europie-siec-afiliacyjna Bedzie coraz więcej programów partnerskich:)
0 0
odpowiedź