Według Polaków właściciele i szefowie mediów to elita bardziej niż politycy, przedsiębiorcy i księża
Właścicieli i szefów mediów jako należących do elity wskazuje 71 proc. Polaków, więcej niż w przypadku m.in. polityków, lekarzy, wysokich rangą wojskowych i policjantów oraz księży - wynika z sondażu dla „Polityki”.
W sondażu zmówionym przez „Politykę” zapytano Polaków, które z wymienionych grup społecznych i zawodowych przede wszystkim należą do krajowej elity. Najwięcej respondentów - 78 proc. - wskazało osoby najbogatsze. 72 proc. ankietowanych wymieniło znanych artystów, celebrytów, a 71 proc. - właścicieli i szefów mediów (np. telewizji i gazet).
Nieco mniej wskazań uzyskali lekarze i politycy (po 69 proc.). 62 proc. respondentów zaznaczyło naukowców, 59 proc. - przedsiębiorców, a 54 proc. - oficerów wojska i policji. Księży wskazało 48 proc., radnych - 39 proc., a nauczycieli - 36 proc.
Dla połowy Polaków najtrafniejsza definicja elity brzmi: ludzie bogaci i wpływowi. 20 proc. uważa, że to słowo oznacza osoby zasługujące na szacunek z racji intelektu, kompetencji zawodowych i postawy moralnej, a 19 proc. - że osoby, które zdobyły majątek w okresie transformacji, a obecnie wykorzystują pozycję do realizacji własnych interesów.
Sondaż został zrealizowany przez Kantar Public w dniach 9-14 czerwca na reprezentatywnej grupie 1051 Polaków w wieku 15 lat i więcej metodą wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo (CAPI).
Dołącz do dyskusji: Według Polaków właściciele i szefowie mediów to elita bardziej niż politycy, przedsiębiorcy i księża