WhatsApp z 16 mln dol. wpływów i 232 mln dol. straty. Użytkownicy warci 2 mld dol., 15 mld dol. za przyszłe wzrosty
W I połowie br. komunikator mobilny WhatsApp, kupiony za 22 mld dolarów przez Facebooka, zanotował 15,92 mln dolarów przychodów, 13,5 mln dolarów wydatków gotówkowych i aż 232,5 mln dolarów straty netto.
Tak duża strata WhatsApp wynika głównie z prowadzonego przez firmę programu przekazywania pakietów akcji pracownikom, żeby pozyskać i zatrzymać u siebie tych najlepszych, oraz innych operacji na udziałach spółki. W I półroczu przeznaczono na to 206,5 mln dolarów.
Dla porównania, w całym ub.r. WhatsApp zanotował 10,2 mln dolarów wpływów, 9,9 mln dolarów wydatków gotówkowych i aż 138,15 mln dolarów straty netto, na którą złożyło się 98,8 mln dolarów świadczeń pracowniczych w formie akcji. W 2012 roku wyniki firmy to 3,82 mln dolarów wpływów, 3,5 mln dolarów wydatków gotówkowych, 54,67 mln dolarów straty netto i 38,2 mln dolarów na świadczenia w formie udziałów.
Przychody WhatsApp pochodzą głównie z rocznej opłaty w wysokości 99 centów pobieranej po pierwszym darmowym roku korzystania z aplikacji. Komunikator nie wyświetla natomiast reklam i - jak zapowiedział jego współzałożyciel i szef Jan Koum - nie planuje ich wprowadzić.
- W następnych kilku latach skupimy się na kontynuowaniu wzrostu zasięgu. W pewnym punkcie osiągniemy miliard, dwa miliardy użytkowników. Przychody są czymś, co wydarzy się za pięć lat, może później - stwierdził Koum, komentując wyniki WhatsApp.
Tak duża wartość świadczeń w formie udziałów wynika z wysokiej wyceny WhatsApp - w sfinalizowanej we wrześniu br. transakcji przejęcia aplikacji Facebook zapłacił za nią aż 22 mld dolarów.
Ciekawie wygląda podział tej kapitalizacji Whatsapp, podany w raporcie finansowym portalu Zuckerberga. Okazuje się, że 500-milionowa społeczność użytkowników aplikacji wyceniono na 2,03 mld dolarów (co daje mniej więcej 4 dolary za jednego użytkownika, podczas gdy w przypadku Facebooka ten wskaźnik wynosi 2,4 dolara ogółem, a 7,4 dolara tylko w USA i Kanadzie). Na 448 mln dolarów oszacowano wartość marki WhatsApp, na 288 mln dolarów - rozwiązania technologiczne.
Zdecydowaną większość wyceny WhatsApp - 15,31 mld dolarów - stanowi natomiast wartość, jak określono w raporcie, „przyszłego wzrostu, możliwości monetyzacji i strategicznych przewag w sektorze mobilnym wynikających z ekspansji usług komunikacyjnych”.
Dołącz do dyskusji: WhatsApp z 16 mln dol. wpływów i 232 mln dol. straty. Użytkownicy warci 2 mld dol., 15 mld dol. za przyszłe wzrosty