Więcej czasu w Sieci - lepsze stopnie
Dzieci, którym rodzice nie pozwalają na zbyt długie surfowanie w Sieci, mają nowy argument na uzasadnienie swojej namiętności do Internetu
Dzieci, którym rodzice nie pozwalają na zbyt długie surfowanie w Sieci, mają nowy argument na uzasadnienie swojej namiętności do Internetu. Przeprowadzone kosztem 1,5 mln USD badania Uniwersytetu Stanowego Michigan wykazały, że uczniowie spędzający więcej czasu online mają lepsze wyniki w nauce.
Realizowany przez 3 lata projekt „HomeNetToo” w którym wzięło udział 90 rodzin z miejscowości Lansig, miał sprawdzić efekty użycia komputerów w gospodarstwach domowych o niskim dochodzie. Przez okres 16 miesięcy dokumentowano każde użycie komputera przez dowolnego członka rodziny. Komputery podarowała Naukowa Fundacja Nauki (NSF) - badani mogli korzystać z nich bez ograniczeń. Średni wiek 140 dzieci uczestniczących w badaniu wyniósł 13 lat. Dzieci spędzały w Internecie średnio 30 minut dziennie. Projektem kierowała dr Linda Jackson, psycholog z Uniwersytetu Michigan. Analiza wyników nie jest jeszcze ukończona, jednak już teraz naukowcy konkludują, że dzieci które często korzystają w domu z Internetu mają w szkole lepsze stopnie i lepiej radzą sobie z testami sprawdzającymi umiejętność czytania.
„O wszystkim, co chcesz zrobić w Internecie, musisz przeczytać – nawet jeśli planujesz ściągnąć muzykę” – mówi dr Jackson. „(Dzieci) bawiły się i przy okazji uczyły, tak jak dzieje się z większością podstawowych umiejętności które nabywamy w pierwszych latach życia”.
Dzieci biorące udział w projekcie dość szybko zaczęły wyróżniać się na tle swoich kolegów nie posiadających dostępu do Internetu. Równocześnie nie potwierdziły się stereotypy o antyspołecznym oddziaływaniu Internetu. Badacze nie zauważyli wpływu korzystania z Sieci na kontakty z rówieśnikami czy rodziną – u małych Internautów nie były one wcale słabsze, niż w wypadku innych dzieci. Nie wolno jednak zapominać o mniej optymistycznych wnioskach z raportu „HomeNetToo”: dzieci, które ze względów ekonomicznych nie posiadają w domu dostępu do Internetu, mają znacznie gorszy start życiowy niż ich „okablowani” użytkownicy.
Dołącz do dyskusji: Więcej czasu w Sieci - lepsze stopnie