SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wirtualna Polska z noclegami nad Morzem Czarnym. Kolejne przejęcie za granicą

Wirtualna Polska Holding uzgodniła kupno 80 proc. udziałów właściciela rumuńskiej platformy turystycznej Litoralul Romanesc. Wartość transakcji to 16,8 mln euro.

Na mocy umowy, podpisanej przez należącą do Wirtualnej Polski Holding węgierskiej spółki Szallas.hu, kupionych zostanie 80 proc. udziałów Creative Eye, właściciela platformy Litoralul Romanesc. Pozostałe 20 proc. kupujący przejmie 2025 roku, po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego spółki za br., a cena „zostanie wyznaczona na podstawie mechanizmu ustalonego w umowie”.

Cenę za 80 proc. udziałów Creative Eye ustalono na 16,8 mln euro, przy czym zostanie ona skorygowana o gotówkę netto pozostającą w przejmowanej spółce w dniu przeprowadzenia transakcji. Przejęcie zostanie zrealizowane po uzyskaniu zgody rumuńskiego organu antymonopolowego i stosownej decyzji na podstawie przepisów regulujących bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Rumunii, a także pod warunkiem wydzielenia nieoperacyjnych aktywów spółki do osobnego podmiotu.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

- Szallas Group w Rumunii działa od 2020 roku, gdy przejął portal rezerwacyjny Travelminit. Zakup Litoralulromanesc to krok milowy w naszym rozwoju w tym kraju. Jest to połączenie dwóch biznesów działających w turystyce, które mają różne, ale uzupełniające się cechy. Travelminit koncentruje się na krótkich, weekendowych wyjazdach do mniejszych obiektów noclegowych w głębi kraju, podczas gdy Litoralulromanesc to krajowy lider wakacyjnych wyjazdów, do większych hoteli i ośrodków wypoczynkowych położonych nad morzem. Razem będziemy w stanie zaoferować naszym klientom kompleksową ofertę turystyczną - opisuje w komunikacie Ferenc Rigo, szef Szallas Group.

Należąca do Creative Eye platforma Litoralul Romanesc (po polsku oznacza to rumuńskie wybrzeże) sprzedaje noclegi w obiektach położone w Rumunii na wybrzeżu Morza Czarnego. W ofercie ma ok. 460 obiektów noclegowych, w których w ub.r. klienci dokonali ponad 87 tys. rezerwacji, o łącznej wartości ponad 45 mln euro. Spółka osiągnęła w ub.r. ok. 3 mln euro zysku EBITDA.

- Nasze doświadczenie technologiczne, skuteczny model biznesowy i potencjał zostały zauważone na rynku europejskim przez Grupę Szallas, wspieraną przez Wirtualną Polskę Holding. Inwestycja w Creative Eye SRL to wspólne zobowiązanie, aby dalej rozwijać firmę i wspólnie z Travelminit, osiągnąć pozycję lidera rynku w Rumunii. Będziemy mogli oferować naszym klientom nowe rozwiązania, zarówno na rynku lokalnym, jak i regionalnym, wchodzimy w ten sposób na kolejny poziom rozwoju - dodaje Ionut Nedea, założyciel i prezes Creative Eye.

Wirtualna Polska Holding przejęcie częściowo sfinansuje ze środków własnych, a częściowo z transzy Capex w ramach umowy kredytowej zawartej w marcu br. W ramach tej umowy firma pozyskała do 1,067 mld zł, z czego maksymalnie 300 mln zł na akwizycje.

Wirtualna Polska kupiła Grupę Szallas

Przejęcie właściciela Litoralul Romanesc będzie kolejną zagraniczną akwizycją Wirtualnej Polski w sektorze turystycznym. W listopadzie 2022 roku sfinalizowała przejęcie za ok. 83 mln zł. węgierskiej Grupy Szallas, do której należą platformy służące do rezerwacji zakwaterowania na Węgrzech oraz w Czechach, Rumunii, Polsce (Noclegi.pl) i Chorwacji.

- Grupa Szallas dołączyła do WP pod koniec 2022 roku. Od tego czasu konsekwentnie realizujemy strategię budowania lokalnego czempiona w obszarze rezerwacji turystyki krajowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Bardzo się cieszę, że pierwsza akwizycja Grupy Szallas, po przejęciu jej przez Wirtualną Polskę, ma miejsce w Rumunii – kraju, w którym naszym zdaniem rozwój usług turystycznych będzie najszybszy. Wierzymy, że tak jak cała rumuńska gospodarka, rynek turystyczny również zanotuje niebawem bardzo dynamiczne wzrosty, doganiając porównywalne kraje - mówi Aleksander Kusz, wiceprezes ds. e-commerce w Wirtualnej Polsce Holding.

W pierwszym kwartale br. pion turystyczny Wirtualnej Polski Holding, oprócz Grupy Szallas obejmujący przede wszystkim Wakacje.pl i Nocowanie.pl, osiągnął wzrost przychodów o 36,2 proc. do 125,95 mln zł i skorygowanego zysku EBITDA z 10,04 do 22,78 mln zł.

CZYTAJ TEŻ: „Czujemy się faulowani”. Media o rywalizacji z tech-gigantami

Przez minione 12 miesięcy Wirtualna Polska zrealizowała też kilka akwizycji w kraju. Latem ub.r., po uzyskaniu zgody prezesa UOKiK, przejęła resztę akcji Audioteki, płacąc za pakiet kontrolny 74,64 mln zł. W grudniu przejęła akcje Legimi stanowiące 32,73 proc. kapitału i 25,89 proc. głosów na walnym zebraniu, a w styczniu portal Wirtualnemedia.pl.

Niedawno w głównej spółce mediowej Wirtualnej Polski przeprowadzono zwolnienia, które objęły 120 osób (10 proc. ogółu zatrudnionych). - Brak realizacji zakładanych celów biznesowych, wynikający ze spowolnienia gospodarczego oraz rosnąca dominacja globalnych platform technologicznych spowodowały konieczność zmian w priorytetach, w tym redukcji zatrudnienia - uzasadniła szefowa tej spółki Joanna Pawlak.

W pierwszym kwartale br. Wirtualna Polska Holding przy wzroście przychodów o 12,7 proc. do 349,78 mln zł zarobiła na czysto 19,03 mln zł, wobec 16,31 mln zł rok wcześniej.

W poniedziałek krótko przed godz. 12 za akcję Wirtualnej Polski Holding płacono 111,80 zł, co daje kapitalizację w wysokości 3,29 mld zł. Przez minione dwa lata kurs zyskał 27 proc., przy czym od początku stycznia zmalał o 8 proc.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska z noclegami nad Morzem Czarnym. Kolejne przejęcie za granicą

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Zuza
Na podwyżki brak, pracowników mniej, ale na zakupy pieniądze są....
27 1
odpowiedź
User
Prezes Jaca
Drodzy pracownicy! Pracujcie tak ciężko dalej, a może, w przyszłości będzie forsa na kolejne przejęcia i nowe Lamborgini dla mnie. Na podwyżki jednak zabranie, będą też zwolnienia.
25 1
odpowiedź
User
PK
Reklama się nie sprzedaje, bo na stronę główną i te inne śmieszne portaliki nie ma po co wchodzić. Clickbajt goni clickbajt, a wartościowych treści brak. Do tego reklam więcej niż w marketowej gazetce.Trzeb zatem profil firmy zmienić na turystyczny, zamiast wyciągnąć wnioski i postawić na wartościowe treści. Łatwo się psuje, trudno się naprawia. Szkodniki u steru i WP idzie na dół.
18 0
odpowiedź