Największy dziennik w Brazylii wycofuje się z Facebooka po zmianie algorytmu
„Folha de S Paulo”, największy dziennik ukazujący się w Brazylii postanowił wycofać się z publikowania swoich treści na Facebooku. Kierownictwo gazety zarzuca serwisowi, że po ostatnich zmianach algorytmu wartościowe dziennikarstwo traci na Facebooku na znaczeniu, zaś coraz popularniejsze stają się fake news.
O decyzji podjętej przez zespół „Folha de S Paulo”, największego dziennika w Brazylii poinformował w artykule Sérgio Dávila, redaktor naczelny tego tytułu.
Sérgio Dávila zarzucił Facebookowi negatywny wpływ na wartościowe dziennikarstwo po niedawnych zmianach algorytmu, które preferują treści wywołujące najżywsze reakcje użytkowników oraz pozwalają internautom decydować o pozycji wydawców w News feedzie.
Zdaniem naczelnego „Folha de S Paulo” wspomniane zmiany na Facebooku otworzyły szeroko furtkę fake newsom, które cieszą się znacznie większym zaangażowaniem czytelników niż rzetelne informacje publikowane przez wydawców.
Dávila przytacza wyniki własnych analiz dotyczących 21 stron publikujących fake newsy oraz 51 fanpage’y prowadzonych przez profesjonalnych wydawców w okresie od października 2017 r. do końca stycznia br. Okazuje się, że w tym czasie interakcje z fałszywymi newsami wzrosły trzykrotnie, natomiast z tymi pochodzącymi od wydawców zmniejszyły się o 17 proc. Naczelny brazylijskiego dziennika sięga jeszcze dalej twierdząc, że degradacja jakościowego dziennikarstwa trwa na Facebooku od dawna. Według niego od początku do końca 2017 r. liczba polubień, komentarzy i udostępnień przy artykułach publikowanych przez 10 największych gazet w Brazylii zmniejszyła się w sumie o 32 proc.
W tej sytuacji, jak wyjaśnia Dávila wydawcy nie pozostawało nic innego jak zrezygnować z aktywnej obecności na Facebooku. Według zapowiedzi choć profil „Folha de S Paulo” posiadający obecnie ponad 6 mln obserwujących nie zostanie zlikwidowany, to jednak nie będzie na bieżąco aktualizowany. Gazeta nie będzie też starała się pozyskiwać czytelników przez publikację autorskich treści w News feedach użytkowników Facebooka.
Kilka dni temu Mark Zuckerberg zapowiedział, że 2018 r. będzie ważnym okresem naprawy Facebooka. W serwisie zaplanowano zmiany treści wyświetlanych w News feedzie, oddanie w ręce użytkowników decyzji o pozycji wydawców w Aktualnościach oraz wyróżnienie na kontach użytkowników newsów i treści o charakterze lokalnym.
W 2017 r. Facebook zanotował 40,65 mld dol. przychodu, co oznacza wzrost o 47 proc. wobec roku 2016 (27,64 mld dol.). Zysk netto wzrósł z 10,22 do 15,93 mld dol. (+56 proc.).
Dołącz do dyskusji: Największy dziennik w Brazylii wycofuje się z Facebooka po zmianie algorytmu
Spowoduje lawinę.
- po jakimś czasie cichaczem wracają...