Wydawnictwo Polityka ze wzrostem wpływów, dzięki spadkowi kosztów 1,4 mln zł zysku
Firma Polityka, wydająca m.in. tygodnik „Polityka” i dwutygodnik „Forum”, w ub.r. zanotowała wzrost przychodów o 1,4 proc. do 37,29 mln zł, a przy spadku kosztów operacyjnych o 5,5 proc. zysk netto poszedł w górę z 388,7 tys. zł do 1,44 mln zł.
Według sprawozdania złożonego w KRS przychody spółki Polityka ze sprzedaży podstawowej zwiększyły się z 33,66 mln zł w 2018 roku do 35,08 mln zł w ub.r., a ze sprzedaży określonej jako inna - z 1,75 do 1,93 mln zł.
Natomiast przychody ze sprzedaży książek wydanych przez firmę poszły w dół z 1,3 mln zł do 271,5 tys. zł, a ze sprzedaży towarów - z 57,5 do 14 tys. zł.
Polityka jest wydawcą tygodnika „Polityka”, dwutygodnika „Forum” oraz cyklicznych wydań specjalnych: „Pomocnik Psychologiczny”, „Pomocnik Historyczny”, „Niezbędnik Inteligenta”. Według danych ZKDP w ub.r. średnia sprzedaż ogółem „Polityka” wynosiła 94 350 egz., o 3,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Natomiast sprzedaż „Forum” i wydań specjalnych nie jest audytowana przez ZKDP.
W serwisie Polityka.pl obowiązuje system subskrypcyjny Polityka Cyfrowa, natomiast za ofertę Polityka Insight odpowiada spółka zależna Polityki, której sprawozdanie finansowe za ub.r. nie pojawiło się jeszcze w elektronicznym KRS.
W raporcie Polityki nie wyszczególniono natomiast, ile wyniosły przychody ze sprzedaży pracy, ile z subskrypcji cyfrowych, a ile z reklam. Wpływy krajowe zwiększyły się z 35,94 do 36,63 mln zł, z państw spoza Unii Europejskiej - ze 195 do 201,4 tys. zł, a ze sprzedaży zagranicznej w UE zmalały z 636 do 464,2 tys. zł.
Koszty w dół, mniej pracowników
Wydatki operacyjne Polityki w ub.r. wyniosły 35,23 mln zł, co wobec 37,29 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 5,5 proc. Koszty usług obcych zmalały z 14,59 do 13,78 mln zł, wynagrodzeń - z 14,03 do 13,69 mln zł, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych - z 2,1 do 2,09 mln zł.
W ub.r. średnie zatrudnienie w firmie wynosiło 94 etaty, o cztery mniej niż rok wcześniej. Liczba etatów dziennikarskich zmalała o jeden do 58, a etatów w administracji - o trzy do 37.
Nakłady na zużycie materiałów i energii zmniejszyły się z 890,7 do 856,5 tys. zł, na amortyzację - z 765,6 do 737,4 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 4,23 do 3,43 mln zł.
W efekcie wynik sprzedażowy firmy poszedł w górę z 514,5 tys. zł straty do 2,06 mln zł zysku.
903 tys. zł dotacji, 1 mln zł odpisu
Pozostałe przychody operacyjne Polityki zwiększyły się z 337,7 tys. zł do 1,02 mln zł, głównie dzięki wzrostowi wartości dotacji z 208,3 do 903,5 tys. zł. W ub.r. firma dostała grant od Google w ramach programu Digital News Innovation Fund na tworzenie nowych narzędzi ułatwiających dostęp i konsumowanie treści w internecie (nie podano wysokości grantu).
Za to pozostałe koszty operacyjne wzrosły z 238,1 tys. zł do 1,23 mln zł, głównie dzięki 1 mln zł kosztów aktualizacji wartości aktywów niefinansowych. Firma dokonała odpisu o wartości 1 mln zł należności krótkoterminowych, prawdopodobnie to środki od Ruchu, które zostały umorzone w efekcie zatwierdzenia jesienią ub.r. jej dwóch postępowań układowych z wierzycielami. W ramach pierwszego z tych porozumień należności dla podmiotów, którym Ruch był winien po minimum 1 mln zł, zostały umorzone o 80 proc.
Przychody finansowe zmalały z 926,7 do 340,9 tys. zł (w 2018 roku Polityka dostała 581,5 tys. zł dywidendy od spółki zależnej zarządzającej Polityką Insight), a koszty finansowe wzrosły z 18 do 53,7 tys. zł. Na koniec ub.r. firma miała 25,76 mln zł na rachunkach bankowych i 4,75 mln zł na lokatach.
1,4 mln zł na dywidendę i nagrody
Wynik operacyjny Polityki poszedł w górę z 415 tys. zł straty do 1,85 mln zł zysku, zysk brutto - z 493,7 tys. zł do 2,14 mln zł, a zysk netto - z 388,7 tys. zł do 1,44 mln zł.
Wspólnicy firmy zdecydowali się z zeszłorocznego zysku 741,5 tys. zł przeznaczyć na dywidendę (14,8 tys. zł dla komplementariusza, a 726,7 tys. zł dla akcjonariusz), a 600 tys. zł (plus 89,8 tys. zł składek na ubezpieczenie społeczne) na nagrody dla pracowników i współpracowników.
Głównym udziałowcem spółki (według stanu na koniec 2017 roku) jest jej prezes Jerzy Baczyński (ma 19,5 proc. udziałów). Pozostałe należą do 30 pracowników, przede wszystkim dziennikarzy „Polityki”. Po ponad 5 proc. mają jeszcze Mariusz Janicki (7,94 proc.), Jadwiga Kucharczyk i Piotr Zmelonek (po 6,6 proc.), Leszek Będkowski (6,06 proc.), Joanna Solska (5,43 proc.) oraz Witold Pawłowska (5,34 proc.).
„Perspektywa nie jest optymistyczna”
Zarząd Polityki w sprawozdaniu zapowiedział, że w ramach rozwijania „Polityki” będzie też zwiększać swoje zaangażowanie internetowe „ze szczególnym uwzględnieniem intensyfikacji sprzedaży Polityki Cyfrowej oraz sprzedaży ‘Polityki’ i innych wydawnictw Spółki na nośniki elektroniczne”.
Dodano, że w związku z malejącymi przychodami reklamowymi firma zamierza dalej inwestować w projekty wydawnicze, m.in. wydania specjalne.
W sprawozdaniu, sporządzonym w drugiej połowie marca, tylko ogólnikowo skomentowano konsekwencje epidemii dla działalności spółki. - Nie jest możliwe przedstawienie precyzyjnych danych liczbowych, dotyczących potencjalnego wpływu obecnej sytuacji na jednostkę - zaznaczono.
- Perspektywa roku 2020 jeśli chodzi o przychody ze sprzedaży przede wszystkim prasy i reklam nie jest optymistyczna - ocenił zarząd Polityki.
Dołącz do dyskusji: Wydawnictwo Polityka ze wzrostem wpływów, dzięki spadkowi kosztów 1,4 mln zł zysku
Многие задают вопрос безопастно ли моя схема 50/50 как повезет
Подробности тут:https://wsb-robot.ru/