Branża telekomunikacyjna o 2012 r., prognozy na 2013
Jaki był mijający rok dla branży telekomunikacyjnej? Specjalnie dla Wirtualnemedia.pl oceniają Magdalena Gaj i Maciej Witucki.
Zapraszamy na kolejną część podsumowań 2012 roku w polskich mediach i reklamie. Dzisiaj o minionych 12 miesiącach i perspektywach na 2013 rok w branży telekomunikacyjnej.
>>> 2012 rok w polskiej reklamie, prognozy na 2013 (agencje)
>>> Polska reklama: co było w 2012 roku, co będzie w 2013? (domy mediowe)
>>> Reklama outdoorowa i kinowa: jaki był 2012 rok, co w 2013?
>>> Rok 2012 pod lupą branży PR, prognozy na 2013
>>> Szefowie marketingu podsumowują 2012 rok i prognozują 2013
>>> Polski internet w 2012 roku - podsumowanie portali
>>> Polska branża interaktywna w 2012 roku, prognozy na 2013
>>> Polska e-reklama: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013
>>> Wideo w polskim internecie: jaki był 2012 rok, co w 2013?
>>> Polskie SEM/SEO: Jaki był 2012 rok? Co w 2013?
>>> Polski mobile: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013 (portale i agencje)
>>> Social media: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013
>>> Polska blogosfera: jaki był 2012 rok, co w 2013
Magdalena Gaj - Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej
Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku
Kluczową dla mnie kwestią jest zapewnienie dobrej jakości nowoczesnych usług telekomunikacyjnych. Stąd od początku kadencji podejmuję starania o wypracowanie wspólnie z przedsiębiorcami katalogu wskaźników jakości usług gwarantowanych każdemu użytkownikowi. Ukoronowaniem tych starań było podpisanie przez Prezesa UKE i przedsiębiorców telekomunikacyjnych, przedstawicieli branżowych izb gospodarczych oraz instytucji naukowych Memorandum na rzecz poprawy jakości usług telekomunikacyjnych.
Dla użytkowników szybkiego mobilnego Internetu ważnym wydarzeniem było komercyjne uruchomienie świadczenia usług w technologii LTE. Aby zwiększyć konkurencję wśród operatorów telefonii komórkowej ogłosiłam przetarg na dodatkowe pięć rezerwacji częstotliwości z pasma 1800 MHz, które efektywnie wpłyną na zakres oferowanych usług LTE.
Szczególnie istotne z punktu widzenia rozwoju sieci internetowych w Polsce było opracowanie przez UKE aktualnego raportu pokrycia kraju infrastrukturą telekomunikacyjną wraz z pełną inwentaryzacją zbudowanych i planowanych inwestycji. Następnym krokiem w tym zakresie było udostępnienie na stronach internetowych UKE mapy infrastruktury telekomunikacyjnej wspomagającej działania związane z planowaniem inwestycji w zakresie rozbudowy szerokopasmowego Internetu, z której każdy może skorzystać on line.
Warto też zwrócić uwagę na podpisane przez trzech regulatorów rynku telekomunikacyjnego, energetycznego i kolejowego wspólnie z przedstawicielami przedsiębiorców i stowarzyszeń branżowych Memorandum, które nagłośniło kampanię społeczną na rzecz przeciwdziałania zjawisku kradzieży i dewastacji infrastruktury kablowej i urządzeń telekomunikacyjnych.
Najważniejszy sukces w 2012 roku
Z pewnością zauważalnym dla każdego mieszkańca Polski był rozpoczęty z sukcesem proces wdrażania naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T i pierwsze wyłączenia nadajników analogowych. Przed wyłączeniami wykonaliśmy kilka tysięcy pomiarów w terenie, których celem było sprawdzenie dostępności sygnału cyfrowego. Tam, gdzie mogły wystąpić utrudnienia w odbiorze programów cyfrowych wspólnym staranie z TVP i Emitelem uruchomiliśmy dodatkowe nadajniki, które zapewniają pełne pokrycie sygnałem DVB-T. Przeprowadzamy szeroką akcję informacyjną, zarówno na poziomie ogólnopolskim, jak i lokalnie poprzez media, spotkania z mieszkańcami i samorządowcami, pokazy instruktażowe w Miasteczka Cyfrowych, jak i bezpośrednią pomoc dla osób, które mają kłopoty z prawidłowym podłączeniem dekodera cyfrowego lub anteny odbiorczej.
Drugą sprawą wartą podkreślenia jest udział UKE w pracach zaplecza technicznego na mistrzostwach piłkarskich EURO 2012. Uruchomiliśmy specjalny portal, który usprawnił zarządzanie procesem składania wniosków przez przybyłych do Polski gości, dziennikarzy i ekipy obsługi technicznej. Dzięki temu sprawnie wydawane były decyzje w sprawie zgody na wykorzystywanie sprzętu radiowego w Polsce podczas EURO 2012 i szybko reagowaliśmy na wszystkie zgłaszane postulaty przyjezdnych. Prowadziliśmy też stały nadzór nad wykorzystaniem częstotliwości oraz kontrolę sprzętu radiowego wnoszonego na stadiony. Pomimo, że nasza praca nie była wprost widoczna w relacjach z EURO 2012, to jednak znacząco przyczyniła się do zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa przybyłych gości.
Największa porażka w 2012 roku
Raczej nie w kategoriach porażki, ale formalnych utrudnień, rozpatrywałabym kwestię współpracy z operatorami sieci komórkowych w zakresie implementacji nowych zaleceń Komisji Europejskiej odnośnie ustalania wysokości stawek MTR. Pomimo wielu spotkań z operatorami oraz prezentowania im nowych zasad rozliczeń w oparciu o model Bottom-up, operatorzy sieci komórkowych nadal nie zmienili swojego stanowiska. Niestety, spodziewam się w tym zakresie ich obstrukcji w dobrowolnym wprowadzania nowych stawek MTR do umów międzyoperatorskich.
Kryzys w 2012 roku – jak mocno wpłynął na branżę?
Mija już kolejny rok kiedy ogólnoświatowy kryzys wpływa na ograniczenie inwestycji infrastrukturalnych i zwiększa obawy przedsiębiorców przed podejmowaniem znaczących wyzwań inwestycyjnych. Widoczny jest za to wzrost wykorzystania funduszy unijnych na budowę sieci szerokopasmowych, głównie przez samorządy terytorialne. W tym zakresie przyszły rok będzie kluczowy, gdyż Europejska Agenda Cyfrowa zakłada umożliwienie dostępu do szerokopasmowego Internetu wszystkim Europejczykom do końca 2013 r.
Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Przede wszystkim nastąpi wdrożenie przepisów z dwóch bardzo ważnych ustaw, czyli nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego oraz nowego Prawa pocztowego. W przypadku rynku telekomunikacyjnego wprowadzonych zostanie szereg rozwiązań wynikających z dotychczasowej praktyki regulacyjnej, w tym znacznie powiększona zostanie ochrona konsumentów usług telekomunikacyjnych. Natomiast nowe Prawo pocztowe dostosowuje przepisy krajowe do III Dyrektywy Pocztowej, jak również znosi ostatni obszar usług zastrzeżonych dla Poczty Polskiej, czyli rynek przesyłek listowych o wadze do 50 gram.
Ponadto z początkiem 2013 roku w rozliczeniach międzyoperatorskich na rynku telefonii komórkowej zostaną wprowadzone symetryczne stawki MTR za zakańczanie połączeń, które dodatkowo zostaną obniżone. Regulacja MTR i praktyczne wdrażanie tych stawek w pierwszej połowie przyszłego roku przełoży się na rynek detaliczny, w tym oferty głosowe i SMS w planach taryfowych.
Ponadto gracze na rynku mobilnego Internetu czekają niecierpliwie na ogłoszenie przez Prezesa UKE aukcji na częstotliwości z pasma 800 MHz. Jest to zasób częstotliwości radiowych najbardziej atrakcyjny z punktu widzenia rozwoju najnowszej technologii LTE, czyli szybkiej transmisji danych w sieciach ruchomych.
Maciej Witucki - Prezes Orange Polska
Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku
Dla mnie osobiście był nim świetnie przygotowany i przeprowadzony rebranding TP na Orange. Dzięki niemu 20 mln klientów nie tylko zobaczyło przemalowane na pomarańczowo salony, ale przede wszystkim otrzymało unikatową ofertę Orange Open łączącą telefonię, dostęp do Internetu i telewizję. Takiej propozycji nie da się łatwo skopiować, choć konkurenci próbują. Najważniejszym wydarzeniem z punktu widzenia rynku była zmiana polityki regulacyjnej i pokazanie nowej strategii Urzędu Komunikacji Elektronicznej do 2015 roku. Jeśli uda się ją zrealizować, w co mocno wierzę, jest wreszcie duża szansa na nowe inwestycje w światłowody, które klientom przyniosą nowocześniejsze usługi i lepszą jakość. Wreszcie warto przypomnieć największe wydarzenie sportowe, które kiedykolwiek odbyło się w Polsce - EURO 2012. Orange Polska było partnerem technologicznym i swoje zadanie wykonaliśmy na szóstkę z plusem. Dzięki nam nie było nawet sekundy przerwy w transmisjach meczów.
Największy sukces w 2012 roku
Smartfony, które stały się hitem sprzedaży, a dzięki nim my przeistaczamy się mimowolnie w Homo Smartfonus. Już więcej niż co drugi Polak decydujący się na kupno telefonu, wybiera takie urządzenie. A to na pewno nie koniec!
Największa porażka 2012 roku
Nieumiejętność wypracowania standardu oceny udziałów w rynku. Sztuczne pompowanie baz klientów lub wysokości dochodów przez konkurentów, aby koniecznie być pierwszym na rynku w słupkach i na wykresach. Takie podejście powoduje erozję zaufania i realnych wyników poprzez gonienie „wirtualnych króliczków”.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku, najważniejszy transfer roku
Jak zawsze w naszym biznesie – Regulator.
Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę?
Wpłynął, ale mniej niż na inne części gospodarki. Gdyby nie wojna cenowa na tzw. oferty no limit, rynek telekomunikacyjny przeszedłby ten rok z podniesiona głową.
Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Zdecydowanie będziemy obserwowali dalszą ekspansję smartfonów i tabletów, które napędzają rynek. To będzie pierwszy rok, w którym wszyscy operatorzy komórkowi będą wreszcie mieć równe szanse konkurowania, bo zniknie asymetryczny MTR, który faworyzował przez wiele lat Play`a. To da większe pole do popisu marketingowcom. Liczę, że także kablówki przestaną być faworyzowane przez regulacje i dzięki temu wszyscy operatorzy telekomunikacyjni będą mogli z nimi rywalizować jak równy z równym. Jednym zdaniem spodziewam się bardziej zbalansowanego rynku oraz większej i sprawiedliwszej konkurencji z korzyścią dla klientów.
Dołącz do dyskusji: Branża telekomunikacyjna o 2012 r., prognozy na 2013