Grupa CCC: sprzedaż internetowa 53 proc. w górę, Gino Rossi ma osiągnąć rentowność
W trzech kwartałach br. grupa kapitałowa CCC, właściciel sieci sklepów obuwniczych CCC, eObuwie, DeeZee i Gino Rossi, zanotowała wzrost przychodów z e-commerce o 53,2 proc. do 995,3 mln zł. Firma chce wprowadzić e-sklep CCC.eu na kolejne rynki, zapowiada też, że Gino Rossi w przyszłym roku osiągnie rentowność operacyjną.
E-commerce w trzech kwartałach br. stanowił już 24 proc. łącznych wpływów sprzedażowych grupy CCC, wobec 19,8 proc. rok wcześniej. Prezes Marcin Czyczerski zapowiedział w środę, że na koniec br. ten wskaźnik powinien osiągnąć 26-28 proc., a na koniec przyszłego roku wzrosnąć do 30 proc.
Natomiast zysk pionu e-commerce zmalał w skali roku z 77,8 do 71,3 mln zł, a marża brutto wzrosła z 40,9 do 42,4 proc.
W samym trzecim kwartale dynamika wzrostu wpływów z e-commerce była nieco niższa - wyniosła 43 proc. (z 249,5 do 356,9 mln zł).
Motorem wzrostu eObuwie.pl, będą kolejne e-sklepy CCC
Do grupy CCC należą obecnie 32 serwisy sprzedażowe, m.in. CCC.euro, 17 serwisów eObuwie.pl i DeeZee i GinoRossi.com.
Spółka eObuwie.pl, za której 75 proc. udziałów CCC na początku 2016 roku zapłaciło 130 mln zł, w trzecim kwartale br. zanotowała 347 mln zł przychodów sprzedażowych, o 38 proc. więcej niż rok wcześniej (251 mln zł).
Wpływy w Polsce zwiększyły się o 24 proc. do 141 mln zł, w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej - o 47 proc. do 157 mln zł, w czterech krajach Europy północnej i zachodniej - o 77 proc. do 23 mln zł, a w trzech krajach Europy południowej - o 53 proc. do 26 mln zł. Największe wzrosty procentowe nastąpiły na Litwie, w Grecji i Bułgarii.
Jednocześnie pozostałe koszty sprzedaży poszły w górę aż o 51 proc., do czego przyczyniły się głównie 20 mln zł więcej na marketing, 4 mln zł na logistykę i 6 mln zł na wynagrodzenia.
Zysk EBITDA eObuwie.pl zwiększył się w skali roku z 29 do 33 mln zł, a marża EBITDA zmalała z 11,9 do 9,8 proc.
W prezentacji dla inwestorów CCC zapowiedziało, że będzie wprowadzać swój sklep internetowy CCC.eu na kolejne rynku. Firma planuje również rozwój aplikacji mobilnej.
Na przełomie ub. i br. CCC przejęło większościowe udziały firmy Gino Rossi, a we wrześniu skupiło pozostałe i zdjęło firmę z warszawskiej giełdy. W połowie września ruszyła pierwsza kampania Gino Rossi przygotowana przez CCC, jest prowadzona pod hasłem „Piękne chwile. Piękne życie”.
CCC w prezentacji zapowiedziało, że do końca br. w Gino Rossi potrwa restrukturyzacja, a w przyszłym roku zostaną zamknięte jej nierentowne sklepy. W br., tak samo jak w ub.r., przejęta spółka zanotuje stratę operacyjną. Natomiast w 2020 roku ma osiągnąć „wysoki jednocyfrowy (w mln zł) zysk EBITDA.
- Zakładamy, że do końca roku Gino Rossi będzie zdrową spółką - stwierdził Karol Półtorak, wiceprezes CCC.
Spadek sprzedaży w sklepach stacjonarnych
W trzech kwartałach br. łączne przychody sprzedażowe grupy CCC wyniosły 4,13 mld zł, o 32,2 proc. więcej niż rok wcześniej. W samym trzecim kwartale wzrost był niższy - o 21,4 proc. do 1,45 mld zł.
Zdecydowanie największym rynkiem dla firmy pozostaje Polska, gdzie przychody w trzech kwartałach br. zwiększyły się o 14,7 proc. do 1,62 mld zł, a tylko od lipca do września br. - o 21,5 proc. do 554,7 mln zł.
Procentowo najmocniej w górę poszła sprzedaż w Rosji (o 47 proc.) i Serbii (o 44 proc.). Oba kraje zaliczono do grupy „Pozostałe”.
Z kolei w krajach Europy Środkowej przychody w trzech kwartałach wzrosły w skali roku o 85,9 proc. do 452,2 mln zł, ale w samym trzecim kwartale zmalały o 6,5 proc. do 150 mln zł.
Natomiast w porównywalnej liczbie sklepów stacjonarnych (ujęcie like-for-like), czyli bez uwzględnienia przejęcia Gino Rossi, sprzedaż w trzecim kwartale br. była o 2 proc. niższa niż rok wcześniej.
Na koniec września do grupy CCC należało w 29 krajach 1 219 sklepów, o 117 więcej niż rok wcześniej. Zdecydowana większość działa pod marką CCC, ich liczba wzrosła o 88.
Dodatkowo przybyły 54 przejęte sklepy Gino Rossi, 10 salonów eObuwie.pl, natomiast ubyły 23 sklepy Vogele.
Łączna powierzchnia sklepów firmy zwiększyła się o 16 proc. do 724,8 tys. metrów kwadratowych.
Strata zamiast zysku, mocno na minusie Europa Zachodnia
W trzech kwartałach br. grupa CCC zanotowała 96,9 mln zł straty netto, wobec 151,6 mln zł zysku rok wcześniej. Mocno nierentowna jest działalność firmy w Europie Zachodniej, strata w tym regionie pogłębiła się w skali roku z 61,6 do 98 mln zł.
Natomiast zysk na rynku polskim zwiększył się ze 174,6 do 196,6 mln zł, a w e-commerce zmalał z 77,8 do 71,3 mln zł.
W samym trzecim kwartale br. firma miała 34,5 mln zł straty netto, wobec 9,1 mln zł w trzecim kwartale ub.r.
Dołącz do dyskusji: Grupa CCC: sprzedaż internetowa 53 proc. w górę, Gino Rossi ma osiągnąć rentowność