W Cyfrowym Polsacie koszty dalej rosną mocniej od przychodów. Solorz pisze o roku wyzwań i inflacji
W ub.r. grupa Cyfrowy Polsat przy wzroście przychodów o 5,5 proc. do 13,63 mld zł i kosztów operacyjnych o 9,5 proc. zarobiła na czysto 311,6 mln zł, wobec 901,1 mln zł rok wcześniej. Holding zanotował spadek liczby abonentów indywidualnych. - Był to bez wątpienia rok pełen wyzwań wynikających między innymi z wciąż niestabilnej sytuacji międzynarodowej. Jednym z negatywnych skutków dla całej światowej gospodarki była inflacja - komentuje Zygmunt Solorz.
Całoroczne przychody grupy Cyfrowy Polsat od klientów indywidualnych i biznesowych (głównie ze sprzedaży usług telekomunikacyjnych i płatnej telewizji) zwiększyły się minimalnie - z 6,95 do 6,99 mld zł.
Wpływy hurtowe (m.in. z reklam i sponsoringu, połączeń międzyoperatorskich, roamingu, dzierżawy infrastruktury, od operatorów kablowych i satelitarnych) wzrosły z 3,53 do 3,38 mld zł, a ze sprzedaży sprzętu - z 1,8 do 1,92 mld zł.
Ponad 0,5 mld ze sprzedaży energii
Od lipca ub.r. w bilansie grupy Cyfrowy Polsat jest zajmująca się produkcją energii zeroemisyjnej spółka PAK-Polska Czysta Energia, po tym jak holding przejął za 117 mln zł dalsze 10,1 proc. jej udziałów. W drugim półroczu zanotował 557,6 mln zł przychodów ze sprzedaży energii.
Natomiast z 626,4 do 780 mln zł poszły w górę wpływy określone jako pozostałe (m.in. ze sprzedaży ratalnej, wynajmu lokali i urządzeń, sprzedaży mieszkań, instalacji fotowoltaicznych, a także sprzedaży wodoru, autobusów i gazu).
CZYTAJ TEŻ: Disney+ i HBO Max w Polsat Box taniej. Jest nowy pakiet Stream+
- W całym 2023 r. nasze zielone źródła energii wyprodukowały 665 GWh energii, a blisko 100 proc. zużywanej przez spółki z naszej Grupy energii pochodziło z OZE. Szacowane uniknięte emisje gazów cieplarnianych uzyskane przez naszą Grupę dzięki rozwojowi własnych OZE wyniosły 316 tys. ton. Napędzany zielonym wodorem NesoBus jeździł testowo m.in. w Warszawie, Gdańsku, Gdyni, Koninie, Szczecinie i Wrocławiu, a na jego zakup dla swoich mieszkańców zdecydowały się: Rybnik, Gdańsk i Chełm - wyliczył w sprawozdaniu Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu.
Do spadku rentowności grupy Cyfrowy Polsat w ub.r. przyczyniły się przede wszystkim wzrost wydatków operacyjnych o 9,5 proc. do 12,49 mld zł i kosztów finansowych (dotyczących głównie obsługi zadłużenia) z 649,9 mln do 1,08 mld zł.
Na poziomie skorygowanej EBITDA całoroczny zysk holdingu zmalał z 3,47 do 3,01 mld zł, na poziomie operacyjnym - z 1,64 do 1,31 mld zł, a zysk netto - z 901,1 do 311,6 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
- Był to bez wątpienia rok pełen wyzwań wynikających między innymi z wciąż niestabilnej sytuacji międzynarodowej, związanej z toczącą się na wschodzie wojną wywołaną agresją Rosji na Ukrainę. Jednym z negatywnych skutków dla całej światowej gospodarki była inflacja i jej wpływ na całą polską gospodarkę, włączając w to prowadzoną przez nas działalność - przyznaje w sprawozdaniu Zygmunt Solorz, główny akcjonariusz i szef rady nadzorczej Cyfrowego Polsatu.
Pod koniec roku mniej na obsługę zadłużenia
W samym czwartym kwartale ub.r. grupa Cyfrowy Polsat wypracowała wzrost przychodów o 7,3 proc. do 3,68 mld zł. Natomiast jej wydatki operacyjne zwiększyły się z 3,07 d 3,49 mld zł (o 13,4 proc.), a koszty finansowe zmalały z 233,1 do 126,5 mln zł.
W konsekwencji kwartalny skorygowany zysk EBITDA zmniejszył się z 818,5 do 677,1 mln zł (a marża z 23,9 do 18,4 proc.), zysk operacyjny - z 395,2 do 172,2 mln zł, a zysk netto - ze 174,5 do 130,3 mln zł.
Cyfrowy Polsat traci klientów telewizji
W czwartym kwartale ub.r. grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 13,08 mln jednostkowych usług (RGU) w modelu abonamentowym klientom indywidualnym, po spadku rok do roku o 1,5 proc. Sprzedaż płatnej telewizji zmalała o 4,1 proc. do 4,84 mln RGU, internetu - o 0,2 proc. do 1,99 mln, a w przypadku telefonii mobilnej nastąpił wzrost o 0,1 proc. do 6,25 mln.
Liczba abonentów indywidualnych holdingu zmalała o 2,3 proc. do 5,79 mln, zaś średni rachunek miesięczny (ARPU) wzrósł o 2,6 proc. do 73,6 zł, a wskaźnik rezygnacji (churn) - z równych 7 proc. do 7,6 proc.
CZYTAJ TEŻ: Nowe funkcje na dekoderach Polsat Box
Sprzedaż usług w modelu prepaidowym zmniejszyła się zaś o 1,7 proc. do 2,65 mln (z czego telefonii mobilnej: o 2,2 proc. do 2,52 mln), a przeciętne wpływy miesięczne od klienta tak jak przed rokiem wyniosły 17,4 zł.
Natomiast w segmencie biznesowym (w grupie Cyfrowy Polsat usługi dla nich świadczy przede wszystkim Netia wraz ze spółkami zależnymi) liczba klientów zmalała o 0,4 proc. do 68,8 tys., a średni przychodów miesięczny od każdego zwiększył się o 2,5 proc. do 1 463 zł.
- Stabilna baza 2,5 mln abonentów, czyli 42% wszystkich naszych klientów, korzysta z ofert multiplay, dzięki czemu skutecznie budujemy wartość i lojalność naszych klientów - skomentował w komunikacie Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii Cyfrowego Polsatu. – Pomimo trudnych warunków rynkowych wzrósł średni przychód od klientów kontraktowych, zarówno detalicznych, jak i biznesowych. Jest to zasługą konsekwentnej realizacji strategii multiplay, popularyzacji 5G oraz ofert łączonych z serwisem Disney+. Na niezmiennie niskim poziomie 7,6 proc. utrzymuje się wskaźnik odejść klientów – zauważył.
Kurs akcji Cyfrowego Polsatu mocno w dół
W ostatnich tygodniach Cyfrowy Polsat wyznaczał swoje historyczne minima na giełdzie, co szczegółowo opisywaliśmy w drugiej połowie marca. Na koniec środowej sesji za akcję firmy płacono 10,35 zł, o 35 proc. mniej niż przed rokiem i o 61 proc. mniej niż 12 miesięcy temu. Na początku marca kurs spółki pierwszy raz na dobre spadł poniżej 11 zł.
Przy cenie 10,35 zł kapitalizacja Cyfrowego Polsatu wynosiła 6,62 mld zł. Zygmunt Solorz ma walory stanowiące 48,15 proc. kapitału i 59,51 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.
Do grupy Cyfrowy Polsat (od 2021 roku działającej pod marką rynkową Grupa Polsat Plus) oprócz Cyfrowego Polsatu, Telewizji Polsat i Netii należą m.in. Polkomtel (operator Plusa i Plusha), Eleven Sports, Grupa Interia, Esoleo i grupa Port Praski.
Dołącz do dyskusji: W Cyfrowym Polsacie koszty dalej rosną mocniej od przychodów. Solorz pisze o roku wyzwań i inflacji