SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Gazety tylko 320-370 mln zł z reklam. Rabaty po 75-80 proc. (analiza)

Rzeczywiste wpływy reklamowe dzienników w trzech kwartałach br. wyniosły tylko 320-370 mln zł - wynika z szacunków Starlinka i Agory. Najwyższe przychody zanotowała „GW”, której udział w segmencie wyniósł 30-37 proc.

Dane Kantar Media pokazują, że cennikowe wpływy reklamowe gazet (bez autopromocji) od stycznia do września br. wyniosły 1,56 mld zł, czyli 8,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Wśród czołowych tytułów minimalne wzrosty tych przychodów zanotowały jedynie „Polska” (Polskapresse), darmowe „Metro” (Agora) i „Rzeczpospolita” (Presspublica) - odpowiednio 2,7, 1,4 i 0,7 proc. Z drugiej strony „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) cennikowo zarobił z reklam aż 18,1 proc. mniej niż przed rokiem, „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) - 13,9 proc. mniej, „Gazeta Wyborcza” (Agora) - 11 proc. mniej, a „Super Express” (Murator) -  7,1 proc. mniej.

>>> Dzienniki ogólnopolskie straciły w III kwartale, liderem „Fakt”

Według Kantar Media do „Gazety Wyborczej” trafiło prawie 30 proc. budżetów reklamowych skierowanych do gazet - o niecały pkt proc. mniej niż rok wcześniej. Udział „Polski” w rynku reklamowym dzienników wyniósł 15,3 proc. więcej (wzrost o 1,7 pkt proc. w skali roku), a „Faktu” - 10,6 proc. (spadek o 0,6 pkt proc.). Wśród pozostałych czołowych tytułów niewielkie wzrosty udziału w gazetowym torcie reklamowym zanotowały „Rzeczpospolita” i „Metro”, a minimalny wzrost - „Super Express”.

Cennikowe wpływy reklamowe gazet  (dane Kantar Media)
  I-IX 2012 I-IX 2011
wpływy udział proc. wpływy udział proc.
Gazeta Wyborcza 435 762 572 zł 29,9% 489 383 860 zł 30,7%
Polska 222 587 803 zł 15,3% 216 748 206 zł 13,6%
Fakt 146 152 192 zł 10,0% 169 670 517 zł 10,6%
Rzeczpospolita 109 271 125 zł 7,5% 108 457 960 zł 6,8%
Super Express 83 410 918 zł 5,7% 89 813 067 zł 5,6%
Metro 76 133 138 zł 5,2% 75 094 586 zł 4,7%
Dziennik Gazeta Prawna 46 769 558 zł 3,2% 57 096 069 zł 3,6%
monitorowane tytuły razem 1 456 839 935 zł 100,0% 1 594 731 231 zł 100,0%


Tymczasem według domu mediowego Starlink na reklamy w gazetach od stycznia do września faktycznie wydano tylko 322,6 mln zł. Porównując to z danymi Kantar Media, można określić, że rabaty udzielane reklamodawcom wyniosły przeciętnie aż 77,9 proc. Starlink spadek wpływów reklamowych rok do roku szacuje na 20,4 proc., czyli znacznie wyżej niż cennikowy spadek wynoszący 8,6 proc. Jednocześnie średnie rabaty wzrosły w skali roku o 3,3 pkt proc.

>>> Starlink: polska reklama 5,3 proc. w dół przez cięcia w FMCG, tylko internet i kina na plusie

Szacunki Starlinka dotyczące zniżek reklamowych udzielanych przez gazety potwierdza Monika Rychlica, head of press, outdoor, cinema & new media w domu mediowym Initative Warszawa.

- Jeszcze w latach 2007-2008 rabaty były na zdecydowanie niższym poziomie. Jednak już w 2009 roku, w związku ze spadkami sprzedażowymi prasy, zaczęły lawinowo rosnąć - opisuje. - Poszczególne wydawnictwa udzielają rabatów różnej wielkości, ale z roku na rok te różnice się wypłaszczają - dodaje.

Zdaniem Moniki Rychlicy określanie rzeczywistych wpływów i rabatów reklamowych w odniesieniu do danych Kantar Media jest o tyle problematyczne, że nie odzwierciedlają one wielu dodatkowych korzyści, które wydawcy proponują reklamodawcom. - Takich jak darmowe strony reklamowe, taniej sprzedawane projekty sponsoringowe czy lokowanie produktu oferowane dużym reklamodawcom bez dopłat - wylicza Rychlica. - Przykładowo za dołączenie do pisma 16-stronicowego insertu reklamowego trzeba zapłacić tyle, ile cennikowo kosztuje insert… 2-stronicowy - opisuje.

>>> Coraz niższe czytelnictwo dzienników, sporo traci „Gazeta Wyborcza”

Jeśli podzielić tegoroczną wartość reklam w gazetach oszacowaną przez Starlink zgodnie z udziałami rynkowymi wynikającymi z danych Kantar Media, okaże się, że wszystkie czołowe tytuły zanotowały niższe przychody niż przed rokiem. I tak „Gazeta Wyborcza” zarobiła prawie 28 ml zł mniej, „Fakt” - ponad 10 mln zł mniej, a „Polska” - prawie 6 mln zł mnie.

Szacunkowe faktyczne wpływy reklamowe gazet
  I-IX 2012 I-IX 2011
wpływy (mln zł) udział proc. wpływy (mln zł) udział proc.
Gazeta Wyborcza 96,5 29,9% 124,3 30,7%
Polska 49,3 15,3% 55,1 13,6%
Fakt 32,4 10,0% 43,1 10,6%
Rzeczpospolita 24,2 7,5% 27,6 6,8%
Super Express 18,5 5,7% 22,8 5,6%
Metro 16,9 5,2% 19,1 4,7%
Dziennik Gazeta Prawna 10,4 3,2% 14,5 3,6%
reklama w gazetach ogółem (wg Starlinka) 322,6 100,0% 405,1 100,0%


Nieco wyżej wpływy reklamowe dzienników szacuje Agora, jedyny z wydawców gazet notowany na warszawskiej giełdzie i w związku z tym publikujący regularnie swoje dane finansowe i analizy rynkowe. Z ostatniego raportu Agory wynika, że „Gazeta Wyborcza” od stycznia do września br. zarobiła z reklam 153,5 ml zł, czyli o 17 proc. (36 mln zł) mniej niż rok wcześniej, a „Metro” - 20,1 mln zł, o 8,2 proc. (0,8 mln zł) mniej niż przed rokiem.


Wartość całych wydatków na reklamę w gazetach w trzech kwartałach br. Agora szacuje na 370 mln zł (zatem o ok. 50 mln zł więcej niż Starlink), czyli o 23 proc. mniej niż rok wcześniej. Spółka wyżej niż wynika to z danych Kantar Media określa udział w rynku reklamowym „Gazety Wyborczej” (w br. o 7 pkt proc.), „Polski” (o 3,5 pkt proc.) i „Rzeczpospolitej” (o 0,9 pkt proc.), natomiast niżej - udział „Faktu” (w br. o 1,6 pkt proc.) i „Super Expressu” (o 2,4 pkt proc.).

Według Agory wydatki na reklamę w gazetach będą ograniczane również w najbliższym czasie. Spółka szacuje, że w całym br. mogą się zmniejszyć o 17-20 proc.

Szacunkowe faktyczne wpływy reklamowe gazet (wg Agory)
  I-IX 2012 I-IX 2011
wpływy (mln zł) udział proc. wpływy (mln zł) udział proc.
Gazeta Wyborcza 136,5 36,9% 190,4 39,7%
Polska 69,4 18,8% 85,0 17,7%
Fakt 31,3 8,4% 45,1 9,4%
Rzeczpospolita 31,2 8,4% 44,2 9,2%
Metro 12,3 4,9% 22,1 4,6%
Dziennik Gazeta Prawna 18,0 3,5% 19,6 4,1%
Super Express 13,0 3,3% 17,0 3,5%
reklama w gazetach ogółem 370 100,0% 480 100,0%


Agora zastrzega w swoim raporcie, że „wszystkie szacunki dotyczące dynamik wydatków reklamowych w poszczególnych mediach mogą być obarczone błędem, co jest związane ze znaczącą presją rabatową ze strony reklamodawców, brakiem wiarygodnych danych na temat średniej rynkowej wartości udzielanych rabatów oraz krótkimi okresami planowania kampanii reklamowych”.

Dołącz do dyskusji: Gazety tylko 320-370 mln zł z reklam. Rabaty po 75-80 proc. (analiza)

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
upadek prasy
Czy Super Express jest jeszcze rentowny, skoro tak blado wypada w porównaniu z Faktem - zarówno pod względem sprzedaży jak i reklam?
0 0
odpowiedź
User
Neo
Media to szambo, w którym kąpią się wszyscy, którzy sami namaścili się na kreatorów polskiej rzeczywistości. Nie ma co czytać, nie ma czego słuchać i nie ma czego oglądać. Dobrze, że są jeszcze biblioteki!!!! Czas opróżnić szambo z fekaliów i zając się wszystkim od nowa. Ale czy to jeszcze jest możliwe?
0 0
odpowiedź
User
Olo
Tak trzymać drodzy wydawcy prasowi. Niedługo trzeba będzie dawać nawet 110% rabatu, szczególnie w tak kiepskich gazetach, jak te wydawane przez PP.
0 0
odpowiedź