Orange, Netia i Play muszą zwrócić klientom opłaty za dodatkowe usługi włączane bez ich zgody
Zgodnie z decyzją prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Orange Polska , Netia i operator sieci Play zwrócą klientom opłaty za dodatkowe usług, które były włączane bez wyraźnej zgody użytkowników.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaznaczył, że jego decyzje wobec Netii i Orange Polska są prawomocne, a wobec operatora Play - nie. Chodzi o zwroty środków dla obecnych, jak też byłych klientów tych firm.
Zwrot środków od Orange, Netii i Play - za jakie usługi
W przypadku Netii decyzja prezesa UOKiK dotyczy opłat za następujące usługi: „Bezpieczny Internet 2”, „Bezpieczny Smartfon”, „Identyfikacja Numeru”, „Pakiet HBO HD”, „GigaNagrywarka Standard”, „GigaNagrywarka Maxi”. O tej decyzji informowaliśmy już dwa miesiące temu.
W przypadku Orange Polska chodzi o usługi „Halo Granie”, „Cyber Tarcza”, „Nawigacja Orange”, „Orange Smart Care”, „Gdzie jest Dziecko”, „Bezpieczny Internet” oraz „Internet mobilny z zapasowym pakietem danych na konto”.
W przypadku operatora Play chodzi o: „Muzyka na czekanie”, „Ochrona internetu”, „Play NOW usługi dodatkowe TV”, „Pakiet 50 min/50 sms/mms do wszystkich”, „Bezpieczny internet”, „Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne”, „Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci”, „100 minut do innych sieci komórkowych” oraz „200 minut do innych sieci komórkowych”.
W przypadku P4 chodzi o⬇️ pic.twitter.com/VFr261yzC8
— UOKiK (@UOKiKgovPL) April 21, 2022
W komunikacie UOKiK opisano, że wszyscy trzej operatorzy dodatkowe usługi aktywowali klientom wraz z zawarciem lub przedłużeniem umowy podczas rozmowy telefonicznej, w salonie lub przez internet. Użytkownicy nie dawali wyraźnej zgody na dodatkowe usługi, za to mieli obowiązek wyłączenia ich przed upływem bezpłatnego okresu korzystania. Jeśli tego nie zrobili, musieli płacić za te usługi.
#Netia, #Orange i #Play oddadzą konsumentom opłaty za włączane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowe.
— UOKiK (@UOKiKgovPL) April 21, 2022
✔️Wszystkie reklamacje będą pozytywnie rozpatrzone.
✔️Zmienią się standardy informowania konsumentów o płatnych usługach podczas zawierania umowy.
📎https://t.co/Vru1Lnn1V6 pic.twitter.com/sTUnPKnjYc
Do Urzędu napłynęły skargi od klientów, którzy nie byli świadomi, że aktywowani im dodatkowo płatne usługi. W połowie ub.r. prezes UOKiK postawił Orange Polska i P4 zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
UOKiK podkreśla, że wyraźna zgoda konsumenta na dodatkowo płatne usługi to stwierdzenie „tak” lub „nie” w stosunku do propozycji operatora. - Taka sytuacja nie będzie miała miejsca, gdy warunki oferty przewidują, że skorzystanie z płatnej usługi dodatkowej jest konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych. Konsument powinien mieć rzeczywistą możliwość wyboru, a zatem udzielenie odpowiedzi „nie” powinno skutkować brakiem aktywacji danej usługi - zaznaczono w komunikacie.
- Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu. Tego obowiązku nie spełnia przekazanie informacji o włączeniu usług w umowie czy też o tym, że trzeba je dezaktywować - już po ustaleniu warunków - komentuje Tomasz Chróstny, prezes Urzędu.
UOKiK ukarał też T-Mobile Polska i Plusa
W czerwcu ub.r. Sąd Apelacyjny przyznał rację UOKiK-owi i oddalił apelację T-Mobile Polska. Operator naruszył zbiorowe interesy konsumentów włączając im bez ich wyraźnej zgody dodatkowe, płatne usługi, takie jak „Granie na czekanie”, „Szafa Gra” czy „Prenumerata”. Sąd podtrzymał nałożoną karę finansową – 15 mln zł.
Z kolei w maju ub.r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie Polkomtelu, przyznając Prezesowi Urzędu rację zarówno co do praktyki, jak i co do wysokości nałożonej kary w wysokości prawie 40 mln zł. Prezes UOKiK uznał za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów pobieranie przez Polkomtel opłat za aktywowane usługi pomimo nieuzyskania wyraźnej zgody konsumenta. Chodziło o np.: „Czasoumilacz”, „Ochrona Internetu”, „Gdzie Jest Bliski”, „Bezpieczny Internet”.
Włączenie dodatkowo płatnych usług zawsze musi odbywać się za wyraźną i świadomą zgodą konsumenta - informuje UOKIK. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, powinno się to odbyć najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy - wyjaśnia Urząd.
Dołącz do dyskusji: Orange, Netia i Play muszą zwrócić klientom opłaty za dodatkowe usługi włączane bez ich zgody