Kruszwil, Maffashion i Dubiel wśród ukaranych influencerów
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał sześcioro influencerów za brak współpracy z Urzędem. Kary wyniosły łącznie 139 tys. zł. 50 tys. zł musi zapłacić Marek "Kruszwil" Kruszel, 30 tys. zł Julia "Maffashion" Kuczyńska, 25 tys. zł Marcin Dubiel.
Przypomnijmy - kary nałożono w związku z trwającym od września ubiegłego roku postępowaniem prezesa UOKiK w sprawie oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu.
Prezes UOKiK skierował wystąpienia do kilkudziesięciu wiodących influencerów zbierając informacje o funkcjonowaniu branży influencer marketingu oraz weryfikując prawidłowość oznaczania przez nich treści reklamowych w mediach społecznościowych.
UOKiK nakłada 139 tys. złotych kar na influencerów
Jak podał UOKiK w środowym komunikacie, "niestety kilku odpytywanych twórców nie udzieliło informacji lub nie przesłało dokumentów, których zażądał Urząd".
- Liczyliśmy na dobrą wolę twórców internetowych, jednak część z nich nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji. Brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie, może bowiem utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Nieudzielenie odpowiedzi niesie za sobą konsekwencje prawne i finansowe - to naruszenie przepisów i może skończyć się nałożeniem kary finansowej nawet do 50 mln euro. Mając na uwadze wszystkie okoliczności, prezes UOKiK wydał sześć decyzji, które dotyczą ukarania influencerów za brak współpracy. Kary wyniosły łącznie 139 tys. zł.
Najwyższą karę - w wysokości 50 tys. zł - urząd nałożył na Marka Kruszela "Kruszwila". Marcin Dubiel dostał karę 25 tys. zł, Julia Kuczyńska " Maffashion" – 30 tys. zł. Postępowanie w ich sprawie było prowadzone od listopada ubiegłego roku.
Niższą karę muszą zapłacić: Paweł Malinowski – 20 tys. zł; Marcin Malczyński – 10 tys. zł "Marley" Marlena Sojka – 4 tys. zł
Decyzje nie są prawomocne. Influencerom przysługuje odwołanie do sądu.
UOKiK chce większych regulacji rynku influencer marketingu
Obecnie UOKiK UOKiK przewodzi konsultacjom z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi, których celem jest wypracowanie rekomendacji dla użytkowników mediów społecznościowych w zakresie oznaczania treści komercyjnych.
- Nasze rekomendacje konsultujemy szeroko, zależy nam bowiem na różnych perspektywach. Chcemy odpowiednio ukierunkować rynek, pokazując przykłady z życia wzięte. Podobne treści przygotował nasz norweski odpowiednik. Przy czym na razie nie będziemy – jak Skandynawowie – regulować kwestii np. stosowania retuszu zdjęć w postach marketingowych – tłumaczy Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Dołącz do dyskusji: Kruszwil, Maffashion i Dubiel wśród ukaranych influencerów