Negatywna opinia internautów o reklamie wideo w sieci
87 proc. użytkowników radia internetowego i 84 proc. osób oglądających treści wideo korzysta z tych mediów by się zrelaksować. Rozrywka to dla nich przede wszystkim teledyski (70 proc.) i filmy tworzone przez innych internautów (59 proc.) oraz zwiastuny filmowe, filmy i seriale (40 proc.). Z reklamą audio lub wideo zetknęło się 73 proc. internautów, którzy kiedykolwiek oglądali materiały wideo w internecie, jednak ich opinia o tej formie promocji jest nie najlepsza.
Osoby, które spotkały się z reklamą audio lub
wideo uważają, że reklamowe treści wideo są
nieinteresujące, denerwujące, nienowoczesne oraz są zdania, że nie
przyciągają one uwagi i nie stanowią dobrego sposobu dotarcia do
osób takich jak oni - wynika z badania firmy Gemius.
Materiały wideo w internecie cieszą się większą
popularnością niż radio internetowe. Oglądało je trzech na
czterech (76 proc.) internautów, podczas gdy radia słuchało 61
proc. badanych. 15 proc. użytkowników internetu nigdy nie
korzystało ani z przekazu audio, ani wideo w sieci. Najwięcej tego
typu osób jest w gronie internautów powyżej 34. roku życia. Wśród
powodów niekorzystania z radia i materiałów wideo w internecie
dominują czynniki związane ze stylem życia. Internauci nie
korzystali z tych mediów, gdyż brakowało im czasu wolnego i są
przyzwyczajeni do mediów tradycyjnych (tradycyjnego radia i
telewizji). Jednym z istotnych czynników są również ograniczenia
techniczne w postaci zbyt niskiej przepustowości łącza. W przypadku
radia 14 proc. badanych zadeklarowało, że w ogóle nie słucha radia
(ani tradycyjnego, ani internetowego). Czynnik ten najczęściej
wskazywała młodzież w wieku studenckim. Młodsi internauci
wskazywali również na niedopasowanie dostępnych w radiach
internetowych treści do zainteresowań. Internauci, którzy
kiedykolwiek oglądali materiały wideo lub słuchali radia w
internecie, zadeklarowali, że w przyszłości będą z tych mediów, w
szczególności z wideo, korzystać częściej.
PRZEDE WSZYSTKIM FILMIKI
Jeżeli chodzi o sposób dotarcia do materiałów wideo, to osoby je
oglądające można podzielić na aktywne i bierne. Do aktywnych
zalicza się 42 proc. internautów, którzy poszukują materiałów
wideo. Bierni to z kolei ci, którzy natrafiają na takie materiały
przy okazji przeglądania innych treści internetowych lub poprzez
linki podesłane im przez znajomych. Zwyczaj dzielenia się tego typu
linkami szczególnie upowszechniony jest wśród młodszych
użytkowników sieci. Starsi internauci częściej natomiast trafiają
na materiały wideo przy okazji przeglądania innych treści
internetowych.
Zdecydowanie najczęściej internauci oglądają materiały wideo w serwisach z krótkimi filmikami (tj. YouTube, wrzuta.pl itp.), a serwisy te szczególnie popularne są wśród mężczyzn i młodszych internautów. Poza tym, 45 proc. badanych zadeklarowało kontakt z treściami wideo na portalach internetowych i w serwisach informacyjnych - te z kolei częściej wskazywane były przez starszych użytkowników internetu. Osoby takie częściej również oglądają materiały wideo w telewizjach internetowych. Taki sposób kontaktu z treściami wideo zadeklarował jednak tylko co czwarty internauta, który oglądał chociaż raz w ciągu ostatniego miesiąca materiały wideo.
RELAKS I ROZRYWKA
Podstawowym celem korzystania z radia (87 proc.) i
materiałów wideo w internecie (84 proc.) jest
relaks i rozrywka. Dużo rzadziej użytkownicy internetu wskazywali
potrzebę bycia na bieżąco, orientowania się w życiu kulturalnym,
rozwijania hobby czy też wskazywali na cele edukacyjne i naukowe.
Natomiast spośród dostępnych treści wideo największą popularnością
cieszą się teledyski, które ogląda 70 proc. użytkowników materiałów
wideo w internecie. Poza tym duży odsetek badanych ogląda filmiki
tworzone przez innych internautów (59 proc.), zwiastuny filmowe,
filmy lub seriale (40 proc.), wypowiedzi i komentarze (36 proc.)
oraz relacje z wydarzeń (34 proc.). Kobiety częściej niż mężczyźni
oglądają teledyski, a rzadziej filmiki tworzone przez innych
internautów, relacje z wydarzeń i transmisje na żywo. Młodszych
użytkowników internetu w porównaniu ze starszym bardziej interesują
teledyski, filmiki tworzone przez innych internautów, zwiastuny
filmowe oraz filmy i seriale, mniej zaś relacje z wydarzeń.
Jeżeli chodzi o tematykę, to najwięcej internautów korzystających z treści wideo w internecie ogląda muzyczne materiały wideo (70 proc.), poza tym dużą popularnością cieszą się treści humorystyczne i rozrywkowe (62 proc.) oraz związane z filmem i kinem (51 proc.). Kobiety dużo częściej niż mężczyźni wybierają materiały wideo dotyczące życia gwiazd i stylu życia, dużo rzadziej zaś o tematyce sportowej, erotycznej, motoryzacyjnej czy dotyczące komputerów, elektroniki i nowych technologii. Młodszych internautów bardziej interesują treści muzyczne, rozrywkowe oraz filmowe. Z kolei starsi częściej oglądają materiały filmowe dotyczące polityki i społeczeństwa, turystyki i podróży oraz nieruchomości i budownictwa.
REKLAMOWE WIDEO WCIĄŻ NUDNE
W badaniu sprawdzono również stosunek internautów do reklamy w
materiale wideo. Okazało się, że z tą formą reklamy spotkało się 73
proc. internautów, którzy kiedykolwiek oglądali materiały wideo w
internecie. Najlepiej zapamiętane zostały reklamy usług
telekomunikacyjnych, ubezpieczeniowych i finansowych oraz
samochodów lub artykułów motoryzacyjnych. Osoby, które spotkały się
z reklamą w materiale wideo w internecie, negatywnie oceniły ją na
wszystkich badanych wymiarach, czego potwierdzeniem są deklarowane
zachowania w sytuacji ich pojawienia się - aż 2/3 internautów
aktywnie unika z nimi kontaktu (czy to poprzez rezygnację z
dalszego oglądania materiału wideo, czy poprzez próby przewinięcia
reklamy), co piąty w czasie emisji reklamy zajmuje się czymś innym.
Jedynie 15 proc. badanych zadeklarowało gotowość do obejrzenia
chociaż fragmentu spotu reklamowego.
Paradoksalnie, pomimo niechęci do reklam w materiale wideo w
internecie, zdecydowana większość ich odbiorców (69 proc.) godzi
się na ich obecność w zamian za możliwość oglądania darmowych
treści wideo. Gotowość do płacenia za wolne od reklam materiały
wideo wyraził jedynie co dziesiąty użytkownik treści wideo w
internecie.
O badaniu - Celem badania "Radio internetowe i treści wideo w internecie", było poznanie zachowań oraz opinii internautów dotyczących radia internetowego i treści wideo w internecie. Badanie zostało zrealizowane za pomocą ankiet emitowanych na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo w okresie od 24 do 30 marca 2009 roku. W ramach badania zebrano 1000 wypełnionych do końca kwestionariuszy od internautów w wieku powyżej 14 lat. Aby dane były reprezentatywne, odpowiedzi badanych analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci i wieku internautów oraz o ich częstotliwości korzystania z internetu w Polsce. Dane te pochodziły z badania Omnibus PBS (VIII-IX 2008). W przypadku wykresów przedstawiających uzyskane wyniki w podziale na grupy ze względu na zmienne demograficzne, różnice między grupami testowane były testem Z, zaś poziom istotności ustalony został na 0,05. Różnice istotne statystycznie zostały zaznaczone na wykresach czerwonymi strzałkami.
Dołącz do dyskusji: Negatywna opinia internautów o reklamie wideo w sieci